MBTI

MBTI

ViestiKirjoittaja Atrytone » 11 Heinä 2015, 16:37

Olen rakastunut MBTI:iin ja vaikka olen varmaan ennenkin tätä mainostanut, niin kerron nyt vähän tarkemmin mistä on kyse.

Myers-Briggs tyyppi-indikaattori jakaa ihmiset kuuteentoista persoonallisuustyyppiin, jotka nimetään neljällä kirjaimella, joista ensimmäinen on E/I, toinen on N/S, kolmas on F/T ja neljäs P/J. Minun tyyppini on selvästi INTP. Sen voi selvittää netistä esimerkiksi testillä. joista monet ovat varsin hyviä, vaikka suomennos olisikin välillä huono. Laitan viestin loppuun linkin muutamaan suomenkieliseen ja englanninkieliseen testiin. Lisäksi kannattaa lukea eri tyyppien kuvauksia netistä.

E vai I

Monesti ajatellaan, että E on ekstrovertti ja I introvertti siinä mielessä kuin me ne arkielämässä ajatellaan. E on ensisijaisesti suuntautunut ulkoiseen maailmaan ja toissijaisesti sisäiseen maailmaansa. I on saa toisin päin. E:lle voi olla luonnollisempaa olla ihmisten seurassa ja I:lle itsekseen. I voi kuitenkin viettää paljon aikaa ihmisten kanssa ja E yksin, eivätkä kaikki ole ääripäitä, vaan yksilöitä. Sen takia MBTI-tyyppi kuvaa minua oikein hyvin, kun olen useassa asiassa ääripäässä.

N vai S

N tai S kertoo ihmisen tavan hankkia tietoa. Kärjistetysti voidaan sanoa, että N:t on enemmän teoreettisia ja S:t käytännöllisiä. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin. S suosii konkreettista tiedonkeruuta pala kerrallaan ja N näkee asiat kokonaisuuksina mahdollisuuksien kautta. Sen takia S:n voi olla helpompi toimia nykyhetkessä ja olla käytännöllisempi, mutta kumpikaan on tuskin niin tyhmä, ettei S voisi olla teoreettinen ja N käytännöllinen.

F vai T

"F on se nainen, joka ajatelee tunteella ja T on se mies, joka ajattelee järjellä."
Ei. Tämä on pahasti sivuraiteille lähtenyt kärjistys. F ja T kuvaavat ihmisen tapaa tehdä päätöksiä. F tekee päätökset yleensä ottaen huomioon muiden ihmisten mäkökantoja ja T yrittää nähdä asiat mmahdollisimman objektiivisesti. F:llä ja T:llä ei ole mitään tekemistä älyn ja tunteellisuuden kanssa.

P vai J

Myers ja Briggs lisäsivät P/J-ulottuvuuden Jungin persoonallisuusteoriaan. P/J kertoo, onko tiedon hankkiminen (S/N) vai päätöksen teko (F/T) enemmän ulos näkyvä ominaisuus. I-tyypillä J kertoo, että tiedon hankkiinen näkyy enemmän ulos ja P kertoo, että päätöksen teko näkyy ulos. E-tyypillä asia on päinvastoin.

Testejä ja kuvauksia
Kuvaukset:
http://suomi-mbti.blogspot.fi/2014/07/m ... taali.html
Tunnettujen ihmisten MBTI-tyypit:
http://www.celebritytypes.com/entp.php
Suomenkielisiä testejä:
http://www.16personalities.com/fi
http://www.personality-tests.info/fi/test.php
Englanninkielisiä testejä:
http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp
http://www.similarminds.com/jung.html

Image

Siinä vielä vähemmän tosissaan otettava kuva:

Kuva

Ja kun meillä näitä ponifaneja on:

Kuva
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja icepicked » 11 Heinä 2015, 17:02

Saan aina tulokseksi INTJ:n. Omituista, että "meitä" on niin paljon, jo todellakin vain kaksi prosenttia väestöstä on tällaisia. Ehkä INTJt vain kiinnostuvat testistä muita enemmän sillä voivat sen avulla lunastaa itselleen yksinäisen neron leiman.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja Atrytone » 11 Heinä 2015, 17:13

icepicked kirjoitti:Saan aina tulokseksi INTJ:n. Omituista, että "meitä" on niin paljon, jo todellakin vain kaksi prosenttia väestöstä on tällaisia. Ehkä INTJt vain kiinnostuvat testistä muita enemmän sillä voivat sen avulla lunastaa itselleen yksinäisen neron leiman.


Osa taitaa jopa haluta sen INTJ-tuloksen. Taitaa olla samaa muoti-ilmiötä kuin erityisherkät, jotka pitävät itseään neurologisena eliittinä.
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja <Empty> » 11 Heinä 2015, 17:22

Olen visionääri O.O kuulostaa hienolta...

ENTP
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja biologinalku » 11 Heinä 2015, 19:13

16Personalities-testin mukaan olen INTP eli loogikko, samaa tyyppiä esim. Sokrateen ja Isaac Newtonin kanssa. Ehkä tuossa jotain perää on, mutta monet kysymykset testissä olivat aika outoja ja monitulkintaisia tai liian ympäripyöreitä, enkä osannut antaa kunnollista vastausta.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 11 Heinä 2015, 19:40

Olen tehnyt tuon kahdesti ja saanut kummallakin kerralla erilaiset tulokset. Kyseissä testissä oli pelkkiä kyllä/ei vaihtoehtoja ja olisin halunnut vastata joihinkin "ehkä" tms. Tulos riippui mielialastakin, en sitten tuosta tiedä...
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 11 Heinä 2015, 20:19

Kurpizza kirjoitti:Olen tehnyt tuon kahdesti ja saanut kummallakin kerralla erilaiset tulokset. Kyseissä testissä oli pelkkiä kyllä/ei vaihtoehtoja ja olisin halunnut vastata joihinkin "ehkä" tms. Tulos riippui mielialastakin, en sitten tuosta tiedä...


EDIT; 16Personalites-testin mukaan olen INFP-T (muistaakseni viimeksi oli S kirjain jossain, jätin aika moneen vastaamatta) eli Sovittelija.

Toisessa testissä, joka oli vitun perseestä ääripäävaihtoehtojen takia, tuli "ISFP"...
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja Fnfn » 11 Heinä 2015, 23:44

Olen tehnyt tuon testin ehkä 4 kertaa eri aikoina ja kolme kertaa olen saanut INFP:n ja yhden (ensimmäinen testini) kerran sain ISFP:n. INFP kuvaa mielestäni minua ihan suhtkoht hyvin, tosin joltain osin myös ISFP vaikka INFP kyllä paremmin.

Tässä vastaukset mitä sain yhdestä testistäni, en jaksanut nyt tehdä uutta:

Introverted: 17%
Intuitive: 17 %
Feeling: 33 %
Prospecting: 51 %
Turbulent: 23 %

En kai ole kovin vahva missään ääripäässä, mikä kai osittain aiheuttaa minulle sen tunteen etten kuulu oikein minnekään ja silti voin joltain osin kaveria melko erilaistenkin ihmisten kanssa, mutta en koskaan pääse sen syvemmälle. Tai jotain.

Tai sitten ei :lol:
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 12 Heinä 2015, 00:13

Ai sinäkin olet lokeroinnin kannalla?

Eihän noihin joihinkin voi edes vastata...
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja Fnfn » 12 Heinä 2015, 00:21

MITÄ VITTUAAA? Tein sen testin nyt uudestään viidennen kerran ja sain jostain aivan uutta :shock: Tämä oli eka kerta kun tein suomenkielisen testin. No, pitää katsoa miten se sopii.

ENFP-T: Kampanjoija (Innostaja toisella sivustolla)

Ekstrovertti: 13 %
N(intuitiivinen): 6 %
F(periaatekeskeinen): 32 %
P(etsivä): 49%
T(varovainen): 35 %

Okei, ainoa mikä siinä merkittävimmin muuttui oli, että I muuttui E:ksi.

Taidan silti tuntea INFP:n omakseni, vaikka löysin kyllä ENFP:stäkin minua. Mutta en ole mikään "juhlien energianlähde" ja muutenkin... No, joskus, varsinkin kun olin pienenpi, jotkut olivat aina hirveän onnellisia kun minä tulin paikalle vallattomalla luonteellani ja kujeiluillani ja tykkäsin hauskuuttaa ja esiintyä ihmisille, mutta sitten taas olin joskus niin ujo, että ihmiset pitivät minua tympeänä. Riippui hyvin paljon ihmisistä, miten heihin reagoin. Ja riippuu tänä päivänäkin.

Kaikille on varmaan selvää, että minä rakastan myös MBTI -testejä, joten teen taas tälläisen pitkän listan asioista, jotka sykähdyttävät sisintäni. Laitan ne spoilerin sisään teidän mielenterveyden ja ranteiden tähden:

Spoiler: näytä
“Minua ei kiinnosta mitä teet elääksesi. Minä haluan tietää mikä sinua satuttaa – ja se, uskallatko unelmoida sydämesi kaipuun kohtaamisesta. Minua ei kiinnosta kuinka vanha olet. Haluan tietää haluatko ottaa riskin, että vaikutat typerältä – rakkauden, unelmien ja elossaolon seikkailun vuoksi.”
- Oriah Mountain Dreamer


" - he ovat hetken jännityksen ja nautinnon sijaan kiinnostuneempia sosiaalisesta ja emotionaalisesta yhteydestä muiden ihmisten kanssa."

" - toisin kuin Analyytikot, jotka pitävät palapeliä järjestelmällisen koneiston sarjana, ENFP:t katsovat palapeliä emotionaalisen, lempeän ja mystisen linssin läpi, ja he etsivät aina syvempiä merkityksiä."

"ENFP:t ovat erittäin tunteellisia ja herkkiä, ja jos he astuvat jonkun varpaille, molemmat osapuolet kyllä tuntevat sen."

"ENFP:t käyttävät paljon aikaa tutkien sosiaalisia suhteita, tunteita ja ajatuksia ennen kuin he löytävät jotakin, joka tuntuu todella aidolta."

"ENFP:n ensimmäinen ja vahvin funktio on ulospäinsuuntautunut intuitio. Tämä tekee ENFP:stä vilkkaan ja innostuneen ihmisen, jonka ajatukset sinkoilevat taukoamatta sinne tänne kuin pomppupallot. ENFP:llä voikin tämän vuoksi olla hiukan vaikeuksia keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja ulkopuolisen silmin he saattavat vaikuttaa jopa kaoottisilta"

"He onnistuvat usein saamaan myös syrjään vetäytyvämmät ihmiset ulos kuorestaan ja nauttimaan avoimemmin ENFP:n seurasta." (ainakin yliopistolla olen huomannut...)

"- ENFP:llä voi olla todellisia ongelmia käytännön ja kädentaidoissa."


JT: Minä otan ne ikään kuin "horoskooppeina", mutta vähän luotettavimpina versioina. En mitenkään liian vakavasti. Niistä on hauska katsoa, että tunnistaa itsensä (mutta esim. minä löydän itseni 3 eri persoonallisuustyypistä) mutta sitten kun ottaa jostain kauempaa, niin en samaistu siihen ollenkaan. Jotain suuntaa se antaa siis.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja Fnfn » 12 Heinä 2015, 00:28

Kuva
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja Atrytone » 12 Heinä 2015, 00:57

jokutyyppi19 kirjoitti:Ai sinäkin olet lokeroinnin kannalla?


Mutta kun se on kivaa! Ja olen niin kiinnostunut itsestäni, että haluan tietää mihin lokeroon kuulun.
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja Fnfn » 12 Heinä 2015, 01:05

Atrytone kirjoitti:
jokutyyppi19 kirjoitti:Ai sinäkin olet lokeroinnin kannalla?


Mutta kun se on kivaa! Ja olen niin kiinnostunut itsestäni, että haluan tietää mihin lokeroon kuulun.

Niimpä muuten. Se on luonnollista haluta kuulua johonkin ja analysoida itseään.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: MBTI

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 12 Heinä 2015, 01:07

Atrytone kirjoitti:
jokutyyppi19 kirjoitti:Ai sinäkin olet lokeroinnin kannalla?


Mutta kun se on kivaa! Ja olen niin kiinnostunut itsestäni, että haluan tietää mihin lokeroon kuulun.


Minä en mihinkään. :P
(eikä johdu katkeruudesta. Testistä saan absoluuttisesti parhaana pitämäni tuloksen. Mutta se ei vain toimi...)

EDIT: Graafinen (täysi paska) hymiö muutettu teksti-hymiöksi.
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron