Kartat ja navigaattorit

Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja biologinalku » 11 Heinä 2015, 18:52

Kuinka paljon käytätte karttoja? Onko teillä tai perheellänne esimerkiksi autonavigaattori, jonka opastamana lomamatkat ajetaan?

Meillä ei mitään navigaattoria ole ja hyvinpä onnistui reissu Lappiin Volvon tiekartan avulla. Myydäänköhän missään enää vanhoja kunnon tiekarttoja? Navigaattorit ovat useimmilla autoilijoilla korvanneet paperisen kartan, mutta miten käy, jos navigaattori meneekin pimeäksi? Sitten kai pysähdytään huoltoasemalle ja kysellään, missä pitäjässä ollaan ja missä suunnassa määränpää on.

Kännyköissä ja tablet-laitteissa on yleensä sisäänrakennettu GPS sekä karttasovellus, kuten Google Maps. Yhdesti on kännykän GPS minulla auttanut löytämään oikeaan paikkaan, mutta paljoa en ole sitä käyttänyt. Google Mapsissa voi tallentaa offline-karttoja, jolloin ei tarvita nettiyhteyttä. Oman kokemukseni mukaan tuo toiminto kuitenkin on epäluotettava. Kartta saattaa yhtäkkiä hävitä ja tulla takaisin vasta, kun laite pystyy muodostamaan nettiyhteyden. Joskus latasin puhelimeen Karttaselain-sovelluksen, jossa on maastokartat toisin kuin Mapsissa. Sovellus ei kuitenkaan toiminut ja paljastui maksuttoman kokeilun jälkeen maksulliseksi. Oikea navigaattori olisi varmaan varmempi toimimaan kuin kännykkä tai tabletti.

Missäköhän nykyään myydään maastokarttoja? Olisi hyvä, jos saisi ostettua kunnon kartan, mutta olenpa nettitulosteillakin pärjännyt. Tulostan karttani Metsähallituksen retkikartasta (http://www.retkikartta.fi). Pitäisi olla A3-koon tulostin, niin saisi isommat kartat.

Joskus ehkä hankin kunnollisen GPS-paikantimen, jos vaikka joudun töiden takia liikkumaan paljon oudoissa maastoissa mutta paperikartta on varmempi. Kompassia tarvitsee aika harvoin, mutta on sekin hyvä olla joskus mukana.
Viimeksi muokannut biologinalku päivämäärä 11 Heinä 2015, 20:26, muokattu yhteensä 1 kerran
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 11 Heinä 2015, 19:31

Vihaan navigaattoreita... Onhan niissä sinänsä puolensa, koska tiedot yleensä päivittyvät, mutta kyllä meillä meni se yksi paperikartta melko monta reissua... Vierastan muutenkin ajatusta, että kaikki pitäisi tehdä puhelimella tms. Oma puhelin on sellaiseen aivan liian köpö...
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja Atrytone » 11 Heinä 2015, 19:43

Myydään tiekarttoja vielä, mutta monilla, kuten meillä, on navigaattori kännykässä. Mun vanhemmat käyttää navigaattoria paikoissa, jotka on mulle täysin tuttuja. Opin nopeasti tuntemaan uusia paikkoja, joten en käytä karttaa käytännössä ollenkaan. Keskustan ulkopuolisten alueiden hahmottamisessa kaupunginosakartta auttaa, mutta eipä siitä ole loppujen lopuksi mitään hyötyä, kun tietää missä paikat on ja osaa myös mennä niihin.

Kuva
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja morso97 » 11 Heinä 2015, 21:43

Puhelimen google mapsilla pärjää pitkälle. Se on monesti pelastanut minut eksymiseltä x)
Moppe, Morsoliini, Mursu, Mursuli, Morsomur(s)u, Mopo, Morsuli, Mosuli
morso97
 
Viestit: 466
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 20:57
Paikkakunta: Stadi

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja biologinalku » 11 Heinä 2015, 22:14

morso97 kirjoitti:Puhelimen google mapsilla pärjää pitkälle. Se on monesti pelastanut minut eksymiseltä x)


Minulla on niin halpa puhelin, ettei siihen aina uskalla luottaa. Tosin tabletti lienee laadukkaampi ja senkin Google Maps petti. Sen voisi ehkä päivittää, mutta tabletti kyllä päivittelee sovelluksiaan vähän väliä itsekin. Ehkä luotettavuutta lisäisi, jos olisi datayhteys liittymässä niin, että pääsisi aina nettiin (paitsi Lapin erämaissa, missä ei ole välttämättä minkäänlaista matkapuhelinverkkoa).
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 11 Heinä 2015, 22:21

biologinalku kirjoitti:(paitsi Lapin erämaissa, missä ei ole välttämättä minkäänlaista matkapuhelinverkkoa).


DNA heittää heti toimimasta, jos poistuu kaupungista taajamalle, ihan huomautus vain. Lapissa ei välttämättä ole pistorasioita, joista saa akkua.
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja Fnfn » 11 Heinä 2015, 23:35

Mä olen ladannut kännykkään Google Mapsin mutta yleensä jo ennen uuteen paikkaan menemistä saatan katsoa reitin tietokoneelta ja katsoa Google Mapsin avulla rakennuksia ja kiintopisteitä ja kadunnimiä ;) Viime vuonna lähdin Turun pääsykokeisiin pelkkä paperikartta apunani. Olen melko huono suunnistamaan mutta kyllä minä hyvin pärjäsin. Yliopistolle kävelin varmuuden vuoksi jo edellisenä iltana.

Navigaattori meiltä löytyy autosta, joka tosin on päällä jos lähdetään pidemmälle matkalle ja jonnekkin ennestään vähän tuntemattomampaan paikkaan esim. Lappiin.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja Assassin » 12 Heinä 2015, 03:06

Navigaattori meillä on. Omassa puhelimessani taas ei ole edes nettiä eikä navigaattoriakaan. Karttoja meillä ei sen erityisemmin käytetä, yleensä turvaudumme navigaattoriin.
Onko tylsää? Klikkaa tätä
Avatar
Assassin
 
Viestit: 67
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:47

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja <Empty> » 12 Heinä 2015, 09:59

Google mapsin avulla olen joskus kartturina kun matkustamme autolla... eli aika harvoin.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja Ihaa » 12 Heinä 2015, 21:55

Minä en osaa oikein lukea karttoja. Katson kartasta mihin suuntaan minun tulee mennä (/minkä nimiseen paikkaan), ja sitten koitan harhailla perille :D Siinä kestää joskus todella kauan, ja joskus eksyn aivan totaalisesti, mutta kartan kanssa pärhään vielä heikommin.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja Atrytone » 13 Heinä 2015, 00:13

ᴛäᴍä ᴠɪᴇsᴛɪ ᴏɴ ᴘɪɪʟᴏᴛᴇᴛᴛᴜ, ᴠɪᴇsᴛɪ ᴛᴜʟᴇᴇ ɴäᴋʏᴠɪɪɴ ᴏsᴛᴇᴛᴛᴜᴀsɪ ᴘᴜʟɪɴᴀᴛ-ᴋᴜʟᴛᴀᴛɪʟɪɴ
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja Herra X » 13 Heinä 2015, 18:52

Kartan avulla minä pärjään.
Herra X
 

Re: Kartat ja navigaattorit

ViestiKirjoittaja Santiny » 13 Heinä 2015, 23:21

Käytän navigaattoria. Karttaa on vaikea lukea ajaessa. Yleensä kuitenkin silmäilen reitin etukäteen nettikartoista ja katson, millaista taloa olen etsimässä. Moporeittejä etsiessä Googlen street view on korvaamaton. Monista paikoista voi tarkistaa jo ennen lähtöä, onko pyörätiellä lisäkilpi vai pitääkö etsiä jokin muu reitti. Kyllähän nyt jonkun koulumatkan voi hyvin reitittää niinkin, että lähtee vain ajamaan, mutta kun menee paikkaan, johon ei toiste ole menossa, on vanhanaikainen tapa turhaa ajanhukkaa.

Karttaakin osaan kyllä kiitettävästi lukea ja maastossa erityiesti pärjään hyvin, sillä harrastin pienenä suunnistusta(kin). Tietysti silloin ennen kun kaikki oli vaikeaa, tulostin reittioppaasta reittikartat ja suurennokset vaikeista kohdista ja niiden avulla löysin perille julkisilla ennen älypuhelinten aikaa.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron