Yleissivistyksen puute noloa?

Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 12 Heinä 2015, 22:48

Siltä ainakin tuntuu... kun katsoo 2 vastannutta lintuyleissivistysketjussa. Voin tehä sen perhosista, nisäkkäistä ja kaloistakin! Ja puista.
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 12 Heinä 2015, 22:51

Tai sitten ketään ei kiinnosta.
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja Fnfn » 12 Heinä 2015, 22:54

Olen kännykällä ja pääsen koneelle vasta keskiviikkona, joten teen sen loppuviikosta, kännykällä ei jaksa :(
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 12 Heinä 2015, 22:54

jokutyyppi19 kirjoitti:Tai sitten ketään ei kiinnosta.


-.-







-.-

...

...

...


Kuva
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja icepicked » 12 Heinä 2015, 22:59

jokutyyppi19 kirjoitti:Tai sitten ketään ei kiinnosta.

Sieltä tuli totuus.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja <Empty> » 12 Heinä 2015, 23:22

icepicked kirjoitti:
jokutyyppi19 kirjoitti:Tai sitten ketään ei kiinnosta.

Sieltä tuli totuus.


Jep.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja Atrytone » 13 Heinä 2015, 00:17

Mulla on aukko yleissivistyksessä juuri sillä kohdalla.
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 13 Heinä 2015, 09:42

Visat lienevät kärsineet inflaation. Ensimmäisiin visoihin, myös lintuvisoihin, vastailtiin ahkerasti, mutta monien myöhempien visojen kohdalla kiinnostus on ollut vähäistä.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja morso97 » 13 Heinä 2015, 11:34

Atrytone kirjoitti:Mulla on aukko yleissivistyksessä juuri sillä kohdalla.

Sama täällä :roll: On se aika noloa.
Moppe, Morsoliini, Mursu, Mursuli, Morsomur(s)u, Mopo, Morsuli, Mosuli
morso97
 
Viestit: 466
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 20:57
Paikkakunta: Stadi

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja Ihaa » 13 Heinä 2015, 18:51

Mua muuten ärsyttää, kun usein 'yleissivistysvisoissa' tarttis olla perehtynyt aiheeseen. Ja kuinka edes voimme määritellä yleissivistyksen? Missä kulkee raja yleissivistyksen ja nippelitiedon välillä?
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja Herra X » 13 Heinä 2015, 18:53

Fufu kirjoitti:Ja kuinka edes voimme määritellä yleissivistyksen? Missä kulkee raja yleissivistyksen ja nippelitiedon välillä?

Siinäpä hyvä kysymys.
Herra X
 

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 13 Heinä 2015, 21:48

Fufu kirjoitti:Mua muuten ärsyttää, kun usein 'yleissivistysvisoissa' tarttis olla perehtynyt aiheeseen. Ja kuinka edes voimme määritellä yleissivistyksen? Missä kulkee raja yleissivistyksen ja nippelitiedon välillä?


Minun mielestäni (HUOM! Tämä on yksittäisen lintuharrastajan erittäin subjektiivinen mielipide) kuuluisi jokaisen edes jollain tasolla tuntea lähiympäristön yleisimmät linnut. Tämän visan idea on tekijänsä mukaan opettaa, että kaikki sorsat eivät ole sinisorsia (eivätkä varsinkaan ankkoja), mikä on minun mielestäni yleissivistykseen kuuluva asia.

Visoja ei mielestäni pidä nähdä pelkästään testeinä, jotka mittaavat tiedon määrää, vaan ne voivat olla mukavaa oppimista ja oivaltamista.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja Herra X » 13 Heinä 2015, 21:53

biologinalku kirjoitti:Visoja ei mielestäni pidä nähdä pelkästään testeinä, jotka mittaavat tiedon määrää, vaan ne voivat olla mukavaa oppimista ja oivaltamista.

Sitähän ne parhaimmillaan ovat.
Herra X
 

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 13 Heinä 2015, 21:59

biologinalku kirjoitti:Minun mielestäni (HUOM! Tämä on yksittäisen lintuharrastajan erittäin subjektiivinen mielipide) kuuluisi jokaisen edes jollain tasolla tuntea lähiympäristön yleisimmät linnut.


Ainakin minä näen yleisimmin fasaaneja, varislintuja, joutsenia, sorsia, puluja, lokkea ja tiaisia. Nimenomaan tavallisia sorsia ja sinisorsia, en mitään luppasotkia tai taatelintulkuttajia. Tiaisista erotan tali-, sini-, kuusi-, töyhtötiaiset ja sitten punatulkut ja varpuset ja tikan (tikka ei vissiin kuulu joukkoon). Taveja en ole koskaan nähnyt livenä, olen vain törmännyt niihin jossain yläasteen biologian tunneilla, kun piti testeihin opiskella. Minulle siinä on aivan tarpeeksi. Jos näen linnun, jota en tunne, painan ulkonäön muistiin ja jos muistan, googlaan kotona.

Voisinhan minäkin sanoa, että jokaisen suomalaisen pitäisi osata yleistietoutena luetella kymmenen Eppu Normaalin kappaletta ihan suorilta käsiltä. Ihmiset ovat "yleissivistyneitä" niin eri asioista. Hankalaa minunkaan on lintuvisoihin osallistua, kun osan otuksista nipinnapin tunnistaa linnuksi.
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja Ihaa » 13 Heinä 2015, 22:01

biologinalku kirjoitti:Visoja ei mielestäni pidä nähdä pelkästään testeinä, jotka mittaavat tiedon määrää, vaan ne voivat olla mukavaa oppimista ja oivaltamista.

Minä en ole visoista kyllä muuta oppinut, kuin että en osaa. Oivaltaminen jäi siihen, että eräässä visassa ei kannattanut edes vastata kun en tiedä mitään :lol:
Ei, minä en vain opi visojen kautta. Enkä oikein lukemallakaan, se vain palauttaa asiat mieleeni. Hauki on kala -tekniikka toimii minulla oppimisessa, samoin asioiden kokeminen. Kirjoittaminenkin kyllä, kun saman asian kirjoitan käsin monta kertaa, mutta saan siitä käden niin kipeäksi ettei kannata.
Sitten tietenkin matikka on omaa luokkaansa, ja sitä opin kepeästi laskemalla vaikeita laskuja. Mutta jos matikasta olisi visa, en siitä oppisi, vaikka opin matikkaa todella kepeästi.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Yleissivistyksen puute noloa?

ViestiKirjoittaja Ihaa » 13 Heinä 2015, 22:20

Kurpizza kirjoitti:Ihmiset ovat "yleissivistyneitä" niin eri asioista.

Niinpä! Vaikka minun mielestäni yleissivistykseen kuuluu, että tietää nimeltä joitakin kuuluisia taiteilijoita/muusikoita tms (esim. Sibelius, Rembrant), tietää nimeltä maiden pääkaupunkeja (esim. Egyptin pääkaupunki) (eikä vaikka Makedonian tai Thaimaan pääkaupunkia ole välttämätön tietää), tunnistaa esim. Brasilian lipun, osaa taivuttaa sanan 'laulaa' monikon ensimmäiseen imperfektissä, ja tietää 'laulaa'-sanan olevan verbi, jne. Mielestäni on hyvä aivan päällisin puolin tuntea monia eri asioita (ja kutsua sitä yleissivistykseksi), ja joissain sitten raapaista pintaa syvemmälle, jolloin se ei ole enää yleissivistystä.

En minäkään vaadi yleissivistyksen nimissä ketään osaamaan neulomaan villasukkaa tai nimeämään yhtä lohikäärmepuuta. Sen sijaan männyn erottaminen kuusesta on asia, jota mielestäni voi suomalaiselta vaatia yleissivistyksenä.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa