Konditorio/Kokkikerho

Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja <Empty> » 13 Helmi 2015, 00:55

Täällä saa listata hyviä resptejä, hyviä reseptisivustoja, huonoja reseptisivustoja, omiavreseptejään, vinkkejä, kuvia luomuksistaan. Ja jos on aivan halua niin hyviä ja erityisesti huonoja ruokaviinejäkin saa listata.

Yleistä keskustelua ruuasta ja sen laitosta.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 13 Helmi 2015, 08:06

No ainakin leipoessani sämpylöitä, lisään aina taikinaan
Siirappia
Maltaita
Merilevää
Pähkinöitä ja kuivahedelmiä
Kaakaojauhetta
Porkkanaraastetta
Juustoraastetta
Perunamuusijauhetta
Kauraleseitä/rouhetta
Valkosipulia
Siemeniä
Kermaviiliä
Vanhaa kaurapuuroa/perunamuusia
Vanhaa/uutta tuorejuustoa/jogurttia/viiliä
Tai mitä tahansa mitä kaapista löytyy. Yleensä myös lisään useaa ainetta, jotka eivät perustaikinaan kuulu, ja kun käytössä on vielä hyvin monia eri jauhoja (mm. Kaurajauho, ohrajauho, ruisjauho, riisijauho), enkä koskaan mittaa aineita, en koskaan saa kahdesti samanlaisia sämpylöitä.

Muffinejakin on helppo muokata. Niitä en vielä ilman ohjetta osaa tehdä, mutta yleensä otan vain jonkin ohjeen, ja vaihdan osan aineista muiksi. Mustikoiden/ puolukoiden/ kookoshiutaleiden/ mausteiden/ sitrushedelmän mehun/ hunajan/ hedelmien ja kuivahedelmämurskan lisääminen taikinaan on yksinkertaista, mutta sillä saa persoonallisuutta.

Myös se on hauskaa, jos välillä tekee vaikka mokkapalat muffinivuokiin, ja laittaakin väliin/päälle jotain kermansekaista täytettä.

Voivoi, tunti alkaa.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 13 Helmi 2015, 11:16

Minun keittiötaitoni ovat jokseenkin rajoittuneet, jätän keskustelun suosiolla teille muille..
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Santiny » 13 Helmi 2015, 20:36

Noh heitetään tähän reseptivinkki:
Kinuski-vadelmatäyte - Kinuskikissa

Paras kakuntäyte ikinä! Toimii hyvin myös sellaisenaan jälkiruokana. Talviaikaan tuo tosin vaatii vähän luovuutta, koska ulkomaiset pakastevadelmat pitää keittää ja sitten niistä irronnut mehu siivilöidä pois, jottei täytteestä tulisi liian löysää. Onneksi sitä mehua voi laimennettuna käyttää kakun kostuttamiseen. Aina ei vain jaksa sitä samaa kermavaahtoa, banaania ja mansikkaa -täytettä. Vadelmat + kinuski = taivas.

Hyviä vinkkejä onnistuneeseen sokerikakkupohjaan:
-Sekoita jauhoihin pari teelusikkaa leivinjauhetta -> kohoaa varmasti
-Jauhot kannattaa siivilöidä taikinan sekaan, sekoita puuhaarukalla, älä vatkaa
-Älä avaa uunin luukkua, jos ei ole pakko
-Älä käytä kiertoilmauunia
-Tarkista kypsyys puisella tikulla (esim. varrastikut ovat hyviä, pienempään saattaa coctailtikkukin riittää), jos tikkuun jää taikinaa, kakku on vielä raaka ja lässähtää melkoisen varmasti jäähtyessään.

Elämäni ensimmäinen kakku lässähti, mutta sen koommin en ole kakkua mokannut.

Kakkusaha on muuten loistokapine kakun leikkaamiseen. Itse en ainakaan saa veitsellä ikinä kovin hyvää tulosta, tällä saan.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja <Empty> » 13 Helmi 2015, 22:06

Tässä nyt se siemennäkkileivän resepti vaikkette sitä kysyneetkään niin haluatte kuitenkin tietä

2,5dl maissijauhoja
0,5dl kurpitsansiemeniä
0,5dl kuorittuja auringonsiemeniä
0,5dl pellavansiemeniä
1,0dl seesaminsiemeniä
2,5dl kiehuvaa vettä
0,5tl suolaa/oman maun mukaan sormisuolaa
0,5dl rypsi- tai seesamiöljyä

Ohje:
Sekoita kulhossa ensin kuivat ainekset keskenään.

Kaada sitten sekaan öljy ja vesi.

Sekoita kunnes ainekset sekoittuneet tasaisesti.

Käännä leivinpaperille, lyö päälle toinen leivinpaperi ja kaulitse puolen sentin paksuiseksi.

Heitä päälle seesaminsiemeniniä ja ripottele suolaa päälle oman maun mukaan.

Paloittele kuutioiksi.

Pistä uuniin 250° 50-60min.

Tarjoile voin, juuston tai kermajuuston kanssa.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Fnfn » 13 Helmi 2015, 22:08

Voisin laittaa tänne yhden maailman parhaimman salaatin ohjeen, jos vain löydän sen jostain <33
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 14 Helmi 2015, 16:58

Osaako joku kertoa, kuinka voin jakaa täällä kuvia, joita olen puhelimella ottanut, ilman että siirrän niitä tietokoneelle?
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Fnfn » 14 Helmi 2015, 17:35

pofuksio kirjoitti:Osaako joku kertoa, kuinka voin jakaa täällä kuvia, joita olen puhelimella ottanut, ilman että siirrän niitä tietokoneelle?
Tietääkseni ei voi :?
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja <Empty> » 14 Helmi 2015, 17:43

Fnfn kirjoitti:
pofuksio kirjoitti:Osaako joku kertoa, kuinka voin jakaa täällä kuvia, joita olen puhelimella ottanut, ilman että siirrän niitä tietokoneelle?
Tietääkseni ei voi :?

Voi!

Ota sieltä alhaalta liitetiedostot kun kirjoitat viestiä ja lisäät kuvan.

Näin.
Liitteet
IMG-20141228-WA0003.jpg
Helppoa
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 14 Helmi 2015, 17:49

Nyt se ilmoittaa: "Liian suuri tiedosto. Maksimikoko on 256 KiB."
Kuvani ilmeisesti ovat epäkelpoja.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Santiny » 14 Helmi 2015, 18:27

pofuksio kirjoitti:Nyt se ilmoittaa: "Liian suuri tiedosto. Maksimikoko on 256 KiB."
Kuvani ilmeisesti ovat epäkelpoja.


Tiedostosi on liian suuri. Voisihan tuota rajaakin vähän nostaa...
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 14 Helmi 2015, 22:01

Santiny kirjoitti:
pofuksio kirjoitti:Nyt se ilmoittaa: "Liian suuri tiedosto. Maksimikoko on 256 KiB."
Kuvani ilmeisesti ovat epäkelpoja.


Tiedostosi on liian suuri. Voisihan tuota rajaakin vähän nostaa...


Ymmärsin sen olevan liian suuri, mutten saa pienennettyä sitä.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Muoviomena » 15 Helmi 2015, 13:31

Tein tänään pullia ja arvata saattaa mitä siinä kävi. Pullat unohtuivat uuniin joksikin ajaksi ja väri oli jo melko paljon kertova... Ei niistä pullista sen enempää.
Avatar
Muoviomena
Ei syötävä
 
Viestit: 306
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:21

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Santiny » 15 Helmi 2015, 13:46

Muoviomena kirjoitti:Tein tänään pullia ja arvata saattaa mitä siinä kävi. Pullat unohtuivat uuniin joksikin ajaksi ja väri oli jo melko paljon kertova... Ei niistä pullista sen enempää.


Minä leivoin jouluna korvapuusteja. Olivat melko hyviä, mutta vähän kuivahkoja. Jos teillä on niksejä mehevän pullan tekoon, kertokaa ihmeessä!
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja <Empty> » 15 Helmi 2015, 16:18

Santiny kirjoitti:
Muoviomena kirjoitti:Tein tänään pullia ja arvata saattaa mitä siinä kävi. Pullat unohtuivat uuniin joksikin ajaksi ja väri oli jo melko paljon kertova... Ei niistä pullista sen enempää.


Minä leivoin jouluna korvapuusteja. Olivat melko hyviä, mutta vähän kuivahkoja. Jos teillä on niksejä mehevän pullan tekoon, kertokaa ihmeessä!


Reilu voi, öljyökin voi käyttää, rajallisesti muttei liian vähän hiivaa.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja morso97 » 15 Helmi 2015, 21:12

Älkää laittako appelsiinijäätelöön kinuskikastiketta, se on aika kummallisen makusta XD Muita ruokavinkkejä en sitten osaa antaakkaan :D
Moppe, Morsoliini, Mursu, Mursuli, Morsomur(s)u, Mopo, Morsuli, Mosuli
morso97
 
Viestit: 466
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 20:57
Paikkakunta: Stadi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Santiny » 15 Helmi 2015, 21:29

morso97 kirjoitti:Älkää laittako appelsiinijäätelöön kinuskikastiketta, se on aika kummallisen makusta XD Muita ruokavinkkejä en sitten osaa antaakkaan :D


Sen sijaan jäätelö ja sulatettu suklaa on hauska yhdistelmä. Suklaa muuttuu kuumasta hetkessä jähmeäksi ja sillä voi siten tehdä jänniä kuvioita jätskipallon päälle. Tallinnalaisessa kahvilassa tätä tilasimme, luulimme tosin, että annoksessa olisi suklaakastiketta, mutta tykkäsin tästä enemmän. Hinta oli kolmisen euroa ja sillä sai pienen kannullisen sulaa suklaata, kaksi palloa jäätelöä ja muutamia mansikoita. Suosittelen :thumbup:
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Helmi 2015, 21:40

morso97 kirjoitti:Älkää laittako appelsiinijäätelöön kinuskikastiketta, se on aika kummallisen makusta XD Muita ruokavinkkejä en sitten osaa antaakkaan :D


Sehän on juuri hyvä makuyhdistelmä!
Muita hyviä makuyhdistelmiä ovat mm.
Kumkvantit ja sula suklaa
Joulupiparit ja Oltermanni
Mandariini/klementiini/satsuma ja porkkanasämpylät
Oliivit ja sinappi
Mansikkahillo ja hapankorppu
Hanna-tädit (semmoisia keksejä) ja puolukkahillo
Mallasleipä ja banaani
Cashewpähkinät ja mikä tahansa mieto juusto
Pekaani-/saksanpähkinät päärynän ja fetan kanssa
Jne.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Helmi 2015, 21:52

Santiny kirjoitti:
Muoviomena kirjoitti:Tein tänään pullia ja arvata saattaa mitä siinä kävi. Pullat unohtuivat uuniin joksikin ajaksi ja väri oli jo melko paljon kertova... Ei niistä pullista sen enempää.


Minä leivoin jouluna korvapuusteja. Olivat melko hyviä, mutta vähän kuivahkoja. Jos teillä on niksejä mehevän pullan tekoon, kertokaa ihmeessä!


Luultavasti uuni oli liian kuumalla, et kohottanutkorvapuusteja tarpeeksi ennen uuniin laittoa, laitoit liikaa jauhoja tai et laittanut niitä säilytykseen ilmatiiviiseen astiaan, mikäli ne olivat kuivia vasta jäähtyneinä. Tai sitten paistoit liikaa.

Vinkkinä voisin sanoa, että käytä pehmeää leivontavoita taikinassa ja sen välissä (jos teet korvapuusteja), muttei liikaa. Laita myös jauhoja niin vähän, että taikina vain juuri ja juuri on mahdollista leipoa, koska kaulintavaiheessa siihen tulee lisää jauhoja, jolloin siitä tulee helposti kuivahkoja pullia yai korvapuusteja. Myös pullien voitelu kananmunalla on kannattavaa, paitsi jos on sille allerginen. Kypsiä pullia tulee säilyttää esim leivinliinalla vuoratussa leipäkorissa niin, että pullien päälläkin on leivinliina (sama pätee sämpylöihin) ja niiden jäähdyttyä ne tulee siirtää mahdollisimman pian ilmatiiviiseen astiaan, mikäli niitä silloin on vielä jäljellä. Tuoreina pullat ovat myös paljon parempia, kuin vaikka kuuden tunnin päästä.
Myös kokemus auttaa saamaan hyviä pullia aikaiseksi.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 16 Helmi 2015, 12:58

Maustekeksit- oma ohjeeni

Aineet:

200g voita
1-1,5dl kookos-/fariini-/ruokosokeria
2-3rkl siirappia
2 kananmunaa (m tai l kokoa)
4 1/2dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta
(Loput aineet ovat noin suunnilleen- määriä, eivätkä edes pakollisia)
1tl kanelia
2tl kardemummaa
3tl vanilja sokeria (tai vanilliinisokeria)
1rkl kaakaojauhetta
1tl jauhettua pomeranssin kuorta

Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi.
Lisää munat yksitellen.
Lisää joukkuun yhteensekoitetut kuivat aineet.
Lusikoi kokkareiksi pellille.
Paista 200 °C asteessa (ajasta en tiedä)

Vinkki. Korvaa siirappi ja tumma sokeri kidesokerilla, äläkä laita mausteita. Laita valmis taikina pariksi tunniksi jääkaappiin, ja otettuasi sen pois kierittele pötköiksi, jotka sitten vielä kierittelet sokeri-kaneliseoksessa, muotoile s-kirjaimiksi ja paista. Näin saat äidin ässiä. Kokeiltu on monta kertaa.

Toinen vinkki. Mikäli pidät kookoksesta, voit lisätä taikinaan kookoshiutaleita vaikka desin.

Kolmas vinkki. Lisää taikinaan rouhittua leivontasuklaata.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 16 Helmi 2015, 13:15

Hanna-tädit

Aineet:
3dl sokeria
2,5dl kermaa
100g voisulaa
1tl ruokasoodaa
4,5dl perunajauhoja
7,5dl vehnäjauhoja
2 kananmunaa

Mittaa kaikki aineet kulhoon, ja sekoita käsin.
Muotoile käsin suurpiirteisiä palloja taikinasta, ja laita pellille.
Paista 200 °C noin 8-15min riippuen koosta.

Vinkki. Kerma saa olla vanhaa, ja vanha kerma on jopa parempaa. Kerma voi hyvin olla monta kuukautta vanhaa.

Toinen vinkki. Oikein tehty taikina leviää uunissa muutaman sentin päähän.

Kolmas vinkki. Tämä ohje on todella helppo, eikä kahdeksan vuotiaskaan epäonnistunut tässä ilman apua (ei hätää, hän halusi kokeilla vain tehdä itse, mutta hän oli koko ajan valvovan silmän alla).
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Vieras » 16 Helmi 2015, 13:36

Väitin taannoin, etten kykenisi leipomaan. Mutta lasketaanko blinit?

Nehän onnistuivat. Ostin tattarijauhoa, tattarihiutaleita, kananmunia ja alkoholitonta olutta. Millään lailla mittaamatta hulauttelin näitä aineksia (yksi kananmuna, yksi 0,3 tölkki olutta) kulhoon, johon lisäsin vielä suolaa ja ruokaöljyä.

Paitelin pannulla. Pystyi syömään. Smetanaa, suolakurkkuja ja mätiä vedettiin blinien kanssa.

En juuri koskaan mittaa enkä laske ruokaa tehdessäni. Pystyn keittämään haluamanilaisia kanamunia "tuntumalla", ja jos vieras tilaa löysän tai kovan munan, en silloinkaan katso kelloa.

Luultavasti leipominen epäonnistuu juuri siksi, että mittaaminen epäonnistuu tai olen jotenkin holtiton tai ylimalkainen.
Vieras
 

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Nasse-setä » 16 Helmi 2015, 13:37

Vieras kirjoitti:Väitin taannoin, etten kykenisi leipomaan. Mutta lasketaanko blinit?

Nehän onnistuivat. Ostin tattarijauhoa, tattarihiutaleita, kananmunia ja alkoholitonta olutta. Millään lailla mittaamatta hulauttelin näitä aineksia (yksi kananmuna, yksi 0,3 tölkki olutta) kulhoon, johon lisäsin vielä suolaa ja ruokaöljyä.

Paitelin pannulla. Pystyi syömään. Smetanaa, suolakurkkuja ja mätiä vedettiin blinien kanssa.

En juuri koskaan mittaa enkä laske ruokaa tehdessäni. Pystyn keittämään haluamanilaisia kanamunia "tuntumalla", ja jos vieras tilaa löysän tai kovan munan, en silloinkaan katso kelloa.

Luultavasti leipominen epäonnistuu juuri siksi, että mittaaminen epäonnistuu tai olen jotenkin holtiton tai ylimalkainen.


Tämä oli minun kirjoitukseni, mutta olinkin kirjautunut ulos. Ehkä joku poistaa aiemman, kun se on vain toistoa.
Avatar
Nasse-setä
Tirehtööri von Pullonvirittäjä
 
Viestit: 434
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 07:14

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja icepicked » 16 Helmi 2015, 13:54

Nasse-setä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Väitin taannoin, etten kykenisi leipomaan. Mutta lasketaanko blinit?

Nehän onnistuivat. Ostin tattarijauhoa, tattarihiutaleita, kananmunia ja alkoholitonta olutta. Millään lailla mittaamatta hulauttelin näitä aineksia (yksi kananmuna, yksi 0,3 tölkki olutta) kulhoon, johon lisäsin vielä suolaa ja ruokaöljyä.

Paitelin pannulla. Pystyi syömään. Smetanaa, suolakurkkuja ja mätiä vedettiin blinien kanssa.

En juuri koskaan mittaa enkä laske ruokaa tehdessäni. Pystyn keittämään haluamanilaisia kanamunia "tuntumalla", ja jos vieras tilaa löysän tai kovan munan, en silloinkaan katso kelloa.

Luultavasti leipominen epäonnistuu juuri siksi, että mittaaminen epäonnistuu tai olen jotenkin holtiton tai ylimalkainen.


Tämä oli minun kirjoitukseni, mutta olinkin kirjautunut ulos. Ehkä joku poistaa aiemman, kun se on vain toistoa.

Minun kokemusteni mukaan juuri leipoessa mitoilla ei ole väliä.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 16 Helmi 2015, 14:04

icepicked kirjoitti:
Nasse-setä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Väitin taannoin, etten kykenisi leipomaan. Mutta lasketaanko blinit?

Nehän onnistuivat. Ostin tattarijauhoa, tattarihiutaleita, kananmunia ja alkoholitonta olutta. Millään lailla mittaamatta hulauttelin näitä aineksia (yksi kananmuna, yksi 0,3 tölkki olutta) kulhoon, johon lisäsin vielä suolaa ja ruokaöljyä.

Paitelin pannulla. Pystyi syömään. Smetanaa, suolakurkkuja ja mätiä vedettiin blinien kanssa.

En juuri koskaan mittaa enkä laske ruokaa tehdessäni. Pystyn keittämään haluamanilaisia kanamunia "tuntumalla", ja jos vieras tilaa löysän tai kovan munan, en silloinkaan katso kelloa.

Luultavasti leipominen epäonnistuu juuri siksi, että mittaaminen epäonnistuu tai olen jotenkin holtiton tai ylimalkainen.


Tämä oli minun kirjoitukseni, mutta olinkin kirjautunut ulos. Ehkä joku poistaa aiemman, kun se on vain toistoa.

Minun kokemusteni mukaan juuri leipoessa mitoilla ei ole väliä.


Samaa mieltä. Jos mitat ovat jotain sinne päin, niin kyllä onnistuu. Että yleensä sovellan puolet ohjeiden aineista eri tavalla, ja mittaamatta, ja hyvää silti tulee.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Nasse-setä » 16 Helmi 2015, 22:09

pofuksio kirjoitti:
icepicked kirjoitti:
Nasse-setä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Väitin taannoin, etten kykenisi leipomaan. Mutta lasketaanko blinit?

Nehän onnistuivat. Ostin tattarijauhoa, tattarihiutaleita, kananmunia ja alkoholitonta olutta. Millään lailla mittaamatta hulauttelin näitä aineksia (yksi kananmuna, yksi 0,3 tölkki olutta) kulhoon, johon lisäsin vielä suolaa ja ruokaöljyä.

Paitelin pannulla. Pystyi syömään. Smetanaa, suolakurkkuja ja mätiä vedettiin blinien kanssa.

En juuri koskaan mittaa enkä laske ruokaa tehdessäni. Pystyn keittämään haluamanilaisia kanamunia "tuntumalla", ja jos vieras tilaa löysän tai kovan munan, en silloinkaan katso kelloa.

Luultavasti leipominen epäonnistuu juuri siksi, että mittaaminen epäonnistuu tai olen jotenkin holtiton tai ylimalkainen.


Tämä oli minun kirjoitukseni, mutta olinkin kirjautunut ulos. Ehkä joku poistaa aiemman, kun se on vain toistoa.

Minun kokemusteni mukaan juuri leipoessa mitoilla ei ole väliä.


Samaa mieltä. Jos mitat ovat jotain sinne päin, niin kyllä onnistuu. Että yleensä sovellan puolet ohjeiden aineista eri tavalla, ja mittaamatta, ja hyvää silti tulee.


Jaa, no mikä saatana siinä sitten aina on, että taikina leviää tai maistuu myrkyltä?
Avatar
Nasse-setä
Tirehtööri von Pullonvirittäjä
 
Viestit: 434
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 07:14

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 16 Helmi 2015, 22:18

Nasse-setä kirjoitti:
pofuksio kirjoitti:
icepicked kirjoitti:
Nasse-setä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Väitin taannoin, etten kykenisi leipomaan. Mutta lasketaanko blinit?

Nehän onnistuivat. Ostin tattarijauhoa, tattarihiutaleita, kananmunia ja alkoholitonta olutta. Millään lailla mittaamatta hulauttelin näitä aineksia (yksi kananmuna, yksi 0,3 tölkki olutta) kulhoon, johon lisäsin vielä suolaa ja ruokaöljyä.

Paitelin pannulla. Pystyi syömään. Smetanaa, suolakurkkuja ja mätiä vedettiin blinien kanssa.

En juuri koskaan mittaa enkä laske ruokaa tehdessäni. Pystyn keittämään haluamanilaisia kanamunia "tuntumalla", ja jos vieras tilaa löysän tai kovan munan, en silloinkaan katso kelloa.

Luultavasti leipominen epäonnistuu juuri siksi, että mittaaminen epäonnistuu tai olen jotenkin holtiton tai ylimalkainen.


Tämä oli minun kirjoitukseni, mutta olinkin kirjautunut ulos. Ehkä joku poistaa aiemman, kun se on vain toistoa.

Minun kokemusteni mukaan juuri leipoessa mitoilla ei ole väliä.


Samaa mieltä. Jos mitat ovat jotain sinne päin, niin kyllä onnistuu. Että yleensä sovellan puolet ohjeiden aineista eri tavalla, ja mittaamatta, ja hyvää silti tulee.


Jaa, no mikä saatana siinä sitten aina on, että taikina leviää tai maistuu myrkyltä?


Taikinan leviäminen johtuu taikinan korkeasta nestepitoisuudesta, ja joidenkin taikinoiden kuuluu levitä.
Myrkyn mausta en sitten tiedä.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Vireailija » 17 Helmi 2015, 19:43

Bravuurini (ainoa ruoka, jonka osaan ulkoa tehdä perunan ja makaronin lisäksi) on karjalanpaisti ja perunamuussi. Muussi tehdään tietysti punaisen maidon ja perunasurvimen kanssa. Sekaan ihka aitoa voita ja reilusti :D Karjalanpaisti haudutetaan pitkään noin 5-6h vuolukivipadassa ja mukana juureksia ja pippurit, laakerinehdet sekä chef fondyet.

Kannattaa myös kokeilla makaroonilaatikkoa, johon on sekoitetu koskenlaskijajuustoa!
Vireailija
 

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja <Empty> » 17 Helmi 2015, 21:33

Nasse_Setä kirjoitti:Jaa no mikä saatana siinä on kun taikina maistuu ihan myrkyltä.


Ehdottaisin että vähennät rotanmyrkyn käyttöä ruonlaitossa. Saatan olla väärässä mutta en ole.

Kreikan presidentti kirjoitti:Emme maksa lainojamme takaisin jos ette anna meille lainaa


Tämä on hauskaa.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja pofuksio » 18 Helmi 2015, 09:00

Kannattaa muuten kokeilla tehdä salaatti laakealle lautaselle/lasivuualle tms. ja laittaa aineet sektoreina, ja laittaa mukaan myös vaikka kylmäsavulohta tai keitettyjä kananmunia. Salaattiin voi tällöin laittaa yhteensopimattomiakin aineita, ja ronkelitkin (pikkuveljet/siskot yleensä...) suostuvat syömään, kun voi helposti valita mitä ottaa.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Muoviomena » 28 Helmi 2015, 16:46

Kokkitaitoni saivat tänään jälleen yhden uhrin. Uhri oli sininen kauha.

R.I.P. Sininen kauha ?-2015

Palvelit hyvin.
Avatar
Muoviomena
Ei syötävä
 
Viestit: 306
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:21

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 28 Helmi 2015, 16:59

Muoviomena kirjoitti:Kokkitaitoni saivat tänään jälleen yhden uhrin. Uhri oli sininen kauha.

R.I.P. Sininen kauha ?-2015

Palvelit hyvin.



Kuinka sinä saatoit!?

Ja vielä sininen kauha!

Surkaamme yhdessä. :cry:
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Muoviomena » 28 Helmi 2015, 17:03

Mutmut se oli jo palvellu pitkää ja oli varmasti tyytyväinen ja väsynyt jo...

Muistotilaisuuden päivämäärä on vielä epävarma.
Avatar
Muoviomena
Ei syötävä
 
Viestit: 306
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:21

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 28 Helmi 2015, 17:09

Järjestäthän Siniselle Kauhalle kunnollisen viimeisen leposijan?
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Muoviomena » 28 Helmi 2015, 17:32

Öhmmm... No tuota... Asia järjestyy varmasti...
Avatar
Muoviomena
Ei syötävä
 
Viestit: 306
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:21

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 28 Helmi 2015, 17:39

xD
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Fluttershy » 28 Helmi 2015, 18:31

Tykkään leipoa, mutta VIHAAN reseptejä ja ohjeita. Samoin ompelussa, vihaan kaavoja ja ohjeita, joten usein päädyn piirätmään omat kaavani. Leipoessa usein katson koneelta reseptin, kirjoitan Post-it lapuille kaikki aineet listassa ja perään joko ihan vähän, vähän, sopivasti, paljon tai valtavasti. Sitten menen keittiöön ja sovellan jotain kirjoittamistani aineista. Itseltäni tulee parissakymmenessä minuutissa (15-30 min) suklaahippukeksit tai -muffinit. En jaksa edes kaivaa reseptiä, koska menee aina aikalailla käsituntumalla. Välillä jos ei satu löytymäään suklaata, voi sen korvata vaikka rusinoilla toi jollain muulla kuivatulla hedelmällä. Yleensä en hirveästi kokkaile, lähinnä leivon. Aina kun teen ruokaa, tulee äiti olan taakse kertomaan miten teen kaiken niin väärin ja loppujen lopuksi päätyy itse tekemään ruoan. Sitten valittaa kun kaikki on pielessä siinä ruoassa. No, mitäs meni sorkkimaan kun minä tein ihan hyvin...
Fluttershy
 
Viestit: 136
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 15:51

Re: Konditorio/Kokkikerho

ViestiKirjoittaja Santiny » 26 Heinä 2015, 11:04

Eilen muokkailin kauralastujen reseptistä suklaisia kauralastuja. Itselläni on kaikkia tarvittavia aineita aina kotona, joten tämä on hyvä resepti yösyöpöttelyyn. Valmistukseen menee puolisen tuntia ja jäähtymiseen sen verran kuin malttaa odottaa ;)

Image

50 g voita tai margariinia
1 dl sokeria
2 dl kaurahiutaleita
1 rkl vehnäjauhoja
½ tl leivinjauhetta
1 muna
1 tl kaakaojauhetta (itse vain ravistelin, kunnes sitä oli silmämääräisesti tuon verran)
Suklaata

Sulata rasva
Sekoita kuivat aineet
Lisää rasva ja muna, sekoita
Lisää suklaa, sekoita
Nostele pellille nokareita. Leviävät paljon, jätä siis turvavälit
Paista uunissa 200 C 5-10 min (itsellä menee 10)

Halutessaan voi lisätä teelusikallisen vanilja- tai vanilliinisokeria, mutta itse niitä lisänneenä jättäisin kyllä pois. Kannattaa käyttää aitoa kaakaojauhoa, ei sitä, mistä tehdään mikrokaakaota vaan puhdasta tavaraa.
Tuon kokoisesta taikinasta tulee yhdeksän isoa keksiä tai n kappaletta pienempiä. Jostain syystä kun kerran mielestäni vain tuplasin taikinan, lopputuloksena oli sata keksiä. Ei harmainta aavistusta, missä meni pieleen, mutta ehkä minä sitten vahingossa nelinkertaistin sen. No menivät myyjäisiin, joten ei mikään katastrofi, mutta keksihelvetti kuitenkin.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron