Aphantasia

Aphantasia

ViestiKirjoittaja Santiny » 28 Elo 2015, 23:10

Jaetaan tämä tännekin, sitten on kaikki mediat käsitelty.

Joskus tivasin teiltä, miten ajattelette. Silloin luulin, että olen vain verbaalinen ajattelija ja olin ihan varma, ettei se ole kovin harvinaista vaan vaihtelee samalla tavalla kuin vaikka oppimistyylikin. No joku nyt on päättänyt, etteivät asiat ole niin yksinkertaisia vaan että normaali ihminen pystyy ajattelemaan ja muistamaan mm. kuvina. Minulla ja kaltaisillani (joita mahdollisesti on noin yksi viidestäkymmenestä eli öö 2% väestöstä) on sen sijaan aphantasia. Jeij, yksi a-alkuinen omituisuus lisää listaan. Kohta oikeasti uskon, että olen robotti tai jotain. Pitääkin ottaa puheeksi terapeutin kanssa.

iflscience.com Do You Have Aphantasia?(Englanniksi)

Tuota keskustelua aiheesta kai. Ajatuksia?

Edit// Nyt muistinkin, miksi otin tämän esille (myös naamakirjassa). Ainakin urheiluvalmennuksessa käytetään paljon mielikuvaharjoittelua, joka varmaan on sinänsä ihan toimiva menetelmä, mutta: Kaikki eivät pysty siihen. Valmentajat eivät tiedosta ongelmaa. Jos joku sanoo, ettei saa kuvaa päähänsä, syytetään häntä huonosta keskittymisestä ja siitä, ettei hän yritä tarpeeksi. Oikea tapa käsitellä asiaa olisi keksiä vaihtoehtoisia harjoituksia niille, jotka eivät saa mielikuvaharjoittelusta kertakaikkiaan mitään irti. Minulle markeeraukset toimivat paljon paremmin. En ehkä pysty sieluni silmin näkemään liikettä, mutta voin aina tehdä sen hidastettuna ja pohtia sitä kautta kaikkia niitä pieniä juttuja, joita ei vauhdissa huomaa. Olisin myös voinut lopettaa psyykkisen valmennuksen siihen paikkaan, koska enin osa siitä oli mielikuvaharjoituksia, toisin sanoen ajanhukkaa.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja Vieras » 28 Elo 2015, 23:22

Santiny kirjoitti:...että olen robotti tai jotain.

Etkä ole. Vitun normot taas. REEEEEEEEE
Image
Vieras
 

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja Fnfn » 28 Elo 2015, 23:23

Mielenkiintoista :shock: Mutta ei, minulla ei ole kyseistä ominaisuutta tai poikkeavuutta itselläni, pystyn ajattelemaan visuaalisesti. En tosin tiedä miten pääasiallisesti ajattelen, verbaalisesti vai visuaalisesti vai miten. Joskus tuntuu etten osaa ajatella ollenkaan :D En ajattele vaan jotenkin tunnen. Joskus tuntuu, että aivoni eivät saa mitään järkevää ajatusta kuin vain jotain "suhinaa". Mutta osaan (totta kai, trolololo) ajatellankin, mutta silloin sekin on enemmän sellaista pohtimista, ajatuksissa olemista, mielikuvitusta, tarinaa, visualisointia...
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja Santiny » 28 Elo 2015, 23:51

Vieras kirjoitti:
Santiny kirjoitti:...että olen robotti tai jotain.

Etkä ole. Vitun normot taas. REEEEEEEEE
[kuva]

Ööö mitä? En löytänyt itseäni taulukosta. Plus se oli vitsi.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja Santiny » 29 Elo 2015, 00:31

Puukkolöyhkääjä osoitti taas sosiaalisten taitojen puutteensa. Linkin jakamisen yhteydessä kerroin kaikista turhaumistani aiheeseen liittyen ja kyseinen jäbä päätti jakaa seuraavan kuvan:

Image
Kovin hienotunteista. En minä pysty kuvittelemaan sitä valkoista sivuakaan. Kaikki on perkele vaan mustaa ja ajatukset pelkkiä sanoja. Ehkä se ei vaan tajunnut yhtään, mistä oli kyse. En yllättyisi, puukkolöyhkääjän englanti ei ole kovin hyvää.

Jätin muuten ylelle juttuvinkin aiheesta. Uutisvirtaani popsahtelee niiltä jatkuvasti vastaavia juttuja, joten ehkä tämäkin pääsee sinne. Linkkaan, jos tuuri käy.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja biologinalku » 29 Elo 2015, 09:33

Onneksi minullla ei ole aphantasiaa. Sellainen varmasti vaikeuttaisi lajintuntemuksen oppimista.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja Santiny » 29 Elo 2015, 09:53

biologinalku kirjoitti:Onneksi minullla ei ole aphantasiaa. Sellainen varmasti vaikeuttaisi lajintuntemuksen oppimista.

Mielenkiintoinen pointti. Olin toki surkea lajintunnistuksessa, mutta syynä oli kyllä varmaan enemmän yrityksen ja kiinnostuksen puute kuin aphantasia. Tuntomerkit voi aina opetella ulkoa. Kasvomuistini on myös hyvä. En ehkä voi kuvailla jonkun kasvoja, mutta tunnistan ne kyllä kun näen ne, joten myös visuaalisen informaation muistaminen onnistuu. Ei varmaan tule yllätyksenä, ettei minulla ole valokuvamuistia. Tai jos on niin se on hemmetin hyödytön :D
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja biologinalku » 29 Elo 2015, 10:03

Santiny kirjoitti:
biologinalku kirjoitti:Onneksi minullla ei ole aphantasiaa. Sellainen varmasti vaikeuttaisi lajintuntemuksen oppimista.

Mielenkiintoinen pointti. Olin toki surkea lajintunnistuksessa, mutta syynä oli kyllä varmaan enemmän yrityksen ja kiinnostuksen puute kuin aphantasia. Tuntomerkit voi aina opetella ulkoa. Kasvomuistini on myös hyvä. En ehkä voi kuvailla jonkun kasvoja, mutta tunnistan ne kyllä kun näen ne, joten myös visuaalisen informaation muistaminen onnistuu. Ei varmaan tule yllätyksenä, ettei minulla ole valokuvamuistia. Tai jos on niin se on hemmetin hyödytön :D


Jos aphantasia ei välttämättä tarkoita sitä, että henkilö ei pysty muistamaan kuvina sillä tavalla, että tunnistaisi helpposti esimerkiksi kasvot, ei siitä välttämättä ole haittaa lajintunnistuksessa. Tuntomerkit voi toki opetella ulkoa ja niin usein täytyy tehdäkin. Kuitenkin useat tuntomerkit ovat sellaisia, että jotain pitää arvioida, esimerkiksi linnun nokan jykevyyttä. Siinä varmasti auttaa, jos pystyy muistamaan kuvina.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja Herre » 29 Elo 2015, 20:03

Kuka on Puukkolöyhkääjä?

Itsellänikään ei ole aphantasiaa.
Avatar
Herre
Hovinarsisti
 
Viestit: 590
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:18
Paikkakunta: Sivistynyt Etelä - Susirajasta katsottuna

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja Santiny » 29 Elo 2015, 23:39

Puukkolöyhkääjä on koulutoverini, joka haisee aina käsittämättömän pahalta ja kantaa puukkoa mukanaan kaikkialle. Lisäksi tyyppi on vajavaisten sosiaalisten taitojensa takia muutenkin karmiva.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja pikkuponi » 02 Syys 2015, 20:50

Mielenkiintoista ja varmasti omalta osaltaan ongelmia aiheuttavaa, eli otan osaa. Miten muuten käytännössä esim. valitset vaatteesi, nimimerkillesi avataren yms., jos et pysty suunnittleeman tulevaa tapahtumaa kuvallisessa muodossa? Mistä tiedät, mikä asia sua miellyttää silloin? Entä milloin oot oppinu puhumaan (jos siis oot joskus nähny tän tiedon jossain) ja mitä muuta sun ajatukset sisältää kuin varsinaista "kerrontaa"?

Itsellänihän on tosi surkee valokuvamuisti ja useat asiat nään päässäni hieman sumeina, kun en oo varma, miltä ne oikeesti näytti, mutta visualisoin kyllä vahvasti silloin, kun muistan oikeat asiat ja usein käy niin, että väsyneenä esimerkiksi puhe takkuaa, mutta näen "sieluni silmin" sen, mitä haluaisin sanoa. Ai niin, mulla on jonkin sortin kasvosokeus, eli ihmisten tunnistaminen on vaikeaa. Mutta toisin kuin yleensä kasvosokeat, mä en nää ihmisiä kovinkaan samannäkösinä, vaan kaikki on niin erilaisia ja erikoisia, että meen aivan sekasin siitä yksityiskohtakirjosta. Ehkä en osaa poimia olennaista, tai sitten en vaan muista sitä.
Avatar
pikkuponi
 
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Elo 2015, 21:35

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja Santiny » 02 Syys 2015, 21:47

pikkuponi kirjoitti:Mielenkiintoista ja varmasti omalta osaltaan ongelmia aiheuttavaa, eli otan osaa. Miten muuten käytännössä esim. valitset vaatteesi, nimimerkillesi avataren yms., jos et pysty suunnittleeman tulevaa tapahtumaa kuvallisessa muodossa? Mistä tiedät, mikä asia sua miellyttää silloin? Entä milloin oot oppinu puhumaan (jos siis oot joskus nähny tän tiedon jossain) ja mitä muuta sun ajatukset sisältää kuin varsinaista "kerrontaa"?

Vaatteet valitsen joko ottamalla ekat käteen sattuvat tai kokeilemalla kaikkea peilin edessä. Kyllähän minulla on vaatteisiin liittyviä muistoja, jotka auttavat minua löytämään haluamani. Voin vaikka muistaa, että tykkäsin siitä yhdestä paidasta, jossa on kuva siitä ja siitä. Mutta ne ovat kaikki sanoja. En pysty näkemään sitä paitaa sieluni silmin saati sitten kuvittelemaan, miltä se näyttäisi päälläni. Jos jokin näytti ennen hyvältä päälläni, muistan juuri kyseisen ajatuksen. Muistoni ovat sarja ajatuksia hakusanoina niihin liittyvät tapahtumat tai esineet. En esimerkiksi muista maisemia, mutta muistan kyllä tykänneeni jostain paikasta. Nimimerkinhän voin nähdä ja valitsen sen enemmän merkityksen kuin ulkonäön perusteella. Avatarini teen yleensä itse ja pystynhän minä näkemään, miltä se näyttää. Yrityksen ja erehdyksen kautta, koska en voi olla varma, että jotkin asiat sopivat yhteen näkemättä niitä ensin. Voin kyllä muistaa ajatuksiani aiemmilta kerroilta kun olen samankaltaista tehnyt ja siten tietää ennalta, mitkä ideat ainakin ovat huonoja.

Ajatukseni ovat sanoja. Joskus suomea, joskus englantia. Ajatukset, joita en voi hallita, ovat hankalammin selitettävissä. Ne ovat enemmän taustaprosesseja, joista olen tietoisia, mutta joista ulosanti on vain satunnaisesti ulos pulpahtelevia sanoja. Kirjoittaminen toimii esimerkiksi näin. Taustalla aivoni pohtivat seuraavaa sanaa ja sitten se pulpahtaa päähäni ja kirjoitan sen sitten teidän nähtäväksenne. Matikassa usein skippaan koko pulpahtamisen vaan ajattelen käsilläni. Tietoisesti ajatellessani, vaikkapa kirjoitusta etukäteen pohtiessa ajatukseni ovat sanoja. Niin kuin semmoista pitkää monologia.

En tiedä, milloin opin puhumaan, mutta suunnilleen ikäisteni tahdissa varmaan. Huonokuuloisuus on saattanut vähän vaikuttaa, erityisesti puhevikojen korjaaminen on vaikeaa kun en pysty kuulemaan eroa ja vaikka sen joskus kuulisinkin vaikka nauhalta, en pysty muistamaan sitä sillä tavalla. Kielellisesti olen lahjakas, aphantasia ehkä auttaa siinä, koska kaikki on minulle sanoja. Tulkitsen maailman jatkuvasti sanoiksi, koska se on ainoa mahdollinen keino minulle ja koska kaikki on valmiiksi sanoina, on ne helppo sylkeä paperille. Suurin ongelmani on käsieni kyvyttömyys pysyä aivojeni vauhdissa. Kuvataiteesta en sen sijaan ole koskaan saanut minkäänlaista otetta, en tekijänä, enkä katsojana. Yllättyneet käsi pystyyn.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Aphantasia

ViestiKirjoittaja pikkuponi » 07 Syys 2015, 21:01

Santiny: Okei, kiitos kattavasta selvennyksestä :) Tosiaan tosta voi olla myös etua joskus, että sun todellisuus on "sanoja eikä kuvia", näin yliyksinkertaistetusti sanoakseni. Itellä on joskus väsyneenä (muten hiukan viittasin tossa edellisessä viestissä) niin päin, että sanat ei vaan tule, mutta mielikuvat asioista ja ilmiöistä on ja sitten vaan hapuilen puheessani ja jään ehkä matkimaan käsilläni jonkin asian muotoa tai liikettä ja muut kattoo, mitä teen :D
Avatar
pikkuponi
 
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Elo 2015, 21:35


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron