Autism

Autism

ViestiKirjoittaja Org. » 16 Syys 2015, 22:02

Autism, autism,autism

Kuva
Org.
 

Re: Autism

ViestiKirjoittaja icepicked » 16 Syys 2015, 22:48

Ihmiset, jotka eivät tiedä autismista mitään, käyttävät autismia vitsinä tai meeminä koko ajan.

Kuva GIFSoup
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Autism

ViestiKirjoittaja <Empty> » 17 Syys 2015, 06:34

icepicked kirjoitti:Ihmiset, jotka eivät tiedä autismista mitään, käyttävät autismia vitsinä tai meeminä koko ajan.




Ei siinä mielestäni ole mitään.hauskaa.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Autism

ViestiKirjoittaja biologi ei kirj. » 17 Syys 2015, 17:13

Ehtikö Rika joskus mainostaa tätä palstaa Ylilaudalla?
biologi ei kirj.
 

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Ylisnyymi » 17 Syys 2015, 18:00

biologi ei kirj. kirjoitti:Ehtikö Rika joskus mainostaa tätä palstaa Ylilaudalla?

Luuletko, että ketään Ylilaudalla kiinnostaa tulla raidaamaan jotain lähes kuollutta foorumia?
Ylisnyymi
 

Re: Autism

ViestiKirjoittaja icepicked » 17 Syys 2015, 18:19

Ylisnyymi kirjoitti:
biologi ei kirj. kirjoitti:Ehtikö Rika joskus mainostaa tätä palstaa Ylilaudalla?

Luuletko, että ketään Ylilaudalla kiinnostaa tulla raidaamaan jotain lähes kuollutta foorumia?

Paitsi sinua.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Ylisnyymi » 17 Syys 2015, 18:50

icepicked kirjoitti:
Ylisnyymi kirjoitti:
biologi ei kirj. kirjoitti:Ehtikö Rika joskus mainostaa tätä palstaa Ylilaudalla?

Luuletko, että ketään Ylilaudalla kiinnostaa tulla raidaamaan jotain lähes kuollutta foorumia?

Paitsi sinua.

En tullut tänne Ylilaudalta
Kuva
Ylisnyymi
 

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 17 Syys 2015, 21:25

Mitä silmäni näkevätkään?

Voiko tämä olla totta?

Meillä on rölli?

Foorumi ei ole kuollut, vaan asiallinen, kiitokset kuuluvat minulle ja Trotskille (ei sillä, että olisimme hyviä valvojia vaan sillä, että sekoilemme muualla).
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Ihaa » 19 Syys 2015, 22:25

icepicked kirjoitti:Ihmiset, jotka eivät tiedä autismista mitään, käyttävät autismia vitsinä tai meeminä koko ajan.

Voihan sitä silti vitsinä käyttää, vaikka tietäisikin. Kyllä autisti kaverinikin käyttää autismia vitsinä, ja itsekin käytän, vaikka tiedänkin autismista, tai tarkemmin sanottuna autismisista häiriöistä.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Autism

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Syys 2015, 22:44

Fufu kirjoitti:
icepicked kirjoitti:Ihmiset, jotka eivät tiedä autismista mitään, käyttävät autismia vitsinä tai meeminä koko ajan.

Voihan sitä silti vitsinä käyttää, vaikka tietäisikin. Kyllä autisti kaverinikin käyttää autismia vitsinä, ja itsekin käytän, vaikka tiedänkin autismista, tai tarkemmin sanottuna autismisista häiriöistä.

Gif ilmensi ajatuksiani siitä, kun nimenomaan tietämättömät höhöttelevät jollekin assburgeriläpälle. Itsekin teen pilaa ongelmistani.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Ihaa » 19 Syys 2015, 23:00

icepicked kirjoitti:
Fufu kirjoitti:
icepicked kirjoitti:Ihmiset, jotka eivät tiedä autismista mitään, käyttävät autismia vitsinä tai meeminä koko ajan.

Voihan sitä silti vitsinä käyttää, vaikka tietäisikin. Kyllä autisti kaverinikin käyttää autismia vitsinä, ja itsekin käytän, vaikka tiedänkin autismista, tai tarkemmin sanottuna autistisista häiriöistä.

Gif ilmensi ajatuksiani siitä, kun nimenomaan tietämättömät höhöttelevät jollekin assburgeriläpälle. Itsekin teen pilaa ongelmistani.

Ainoa minkä saan tästä mieleeni, on se, että vertaat autismia ongelmaan. Mutta se ei ole ongelma, vaan neurologinen häiriö/poikkeavuus.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Autism

ViestiKirjoittaja icepicked » 20 Syys 2015, 07:00

Fufu kirjoitti:Ainoa minkä saan tästä mieleeni, on se, että vertaat autismia ongelmaan. Mutta se ei ole ongelma, vaan neurologinen häiriö/poikkeavuus.

Minulle se on ongelma varsinkin, jos lopullinen diagnoosini on skitsotyyppinen autismi. (Joko se, vaikka pidän sitä epätodennäköisenä, asperger, joka on ennestään tai sitten skitsotyyppinen persoonallisuushäiriö. Ei minulla ainakaan omasta mielestäni ole skitsofreniaa eikä varsinaisia psykooseja.) Se selittäisi kaiken maailman harhojen vuoksi valvomisen ja paranoian, joita pidin täysin normaalina käytöksenä. Lisäksi poikkeavuuteni vuoksi en kykene saamaan yhteyttä toisiin ihmisiin, mikä kärjistyy uusina harhaluuloina ja eristäytyvänä käytöksenä. Pahempaakin on tapahtunut.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Ihaa » 20 Syys 2015, 22:06

icepicked kirjoitti:
Fufu kirjoitti:Ainoa minkä saan tästä mieleeni, on se, että vertaat autismia ongelmaan. Mutta se ei ole ongelma, vaan neurologinen häiriö/poikkeavuus.

Minulle se on ongelma varsinkin, jos lopullinen diagnoosini on skitsotyyppinen autismi. (Joko se, vaikka pidän sitä epätodennäköisenä, asperger, joka on ennestään tai sitten skitsotyyppinen persoonallisuushäiriö. Ei minulla ainakaan omasta mielestäni ole skitsofreniaa eikä varsinaisia psykooseja.) Se selittäisi kaiken maailman harhojen vuoksi valvomisen ja paranoian, joita pidin täysin normaalina käytöksenä. Lisäksi poikkeavuuteni vuoksi en kykene saamaan yhteyttä toisiin ihmisiin, mikä kärjistyy uusina harhaluuloina ja eristäytyvänä käytöksenä. Pahempaakin on tapahtunut.

Ahaa. Voisin itsekkin kyllä mennä jonnekkin selvittämään omaa autismisolmuani, joka toisen autistisen silmin on aika vahva. Mutta... En jaksa.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Autism

ViestiKirjoittaja icepicked » 20 Syys 2015, 22:15

Fufu kirjoitti:
icepicked kirjoitti:
Fufu kirjoitti:Ainoa minkä saan tästä mieleeni, on se, että vertaat autismia ongelmaan. Mutta se ei ole ongelma, vaan neurologinen häiriö/poikkeavuus.

Minulle se on ongelma varsinkin, jos lopullinen diagnoosini on skitsotyyppinen autismi. (Joko se, vaikka pidän sitä epätodennäköisenä, asperger, joka on ennestään tai sitten skitsotyyppinen persoonallisuushäiriö. Ei minulla ainakaan omasta mielestäni ole skitsofreniaa eikä varsinaisia psykooseja.) Se selittäisi kaiken maailman harhojen vuoksi valvomisen ja paranoian, joita pidin täysin normaalina käytöksenä. Lisäksi poikkeavuuteni vuoksi en kykene saamaan yhteyttä toisiin ihmisiin, mikä kärjistyy uusina harhaluuloina ja eristäytyvänä käytöksenä. Pahempaakin on tapahtunut.

Ahaa. Voisin itsekkin kyllä mennä jonnekkin selvittämään omaa autismisolmuani, joka toisen autistisen silmin on aika vahva. Mutta... En jaksa.

Siihen menee ammattilaisen päätöksestä noin puoli vuotta. Vanhemmat haastatellaan, itse henkilöä ei.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Ihaa » 21 Syys 2015, 07:46

icepicked kirjoitti:
Fufu kirjoitti:
icepicked kirjoitti:
Fufu kirjoitti:Ainoa minkä saan tästä mieleeni, on se, että vertaat autismia ongelmaan. Mutta se ei ole ongelma, vaan neurologinen häiriö/poikkeavuus.

Minulle se on ongelma varsinkin, jos lopullinen diagnoosini on skitsotyyppinen autismi. (Joko se, vaikka pidän sitä epätodennäköisenä, asperger, joka on ennestään tai sitten skitsotyyppinen persoonallisuushäiriö. Ei minulla ainakaan omasta mielestäni ole skitsofreniaa eikä varsinaisia psykooseja.) Se selittäisi kaiken maailman harhojen vuoksi valvomisen ja paranoian, joita pidin täysin normaalina käytöksenä. Lisäksi poikkeavuuteni vuoksi en kykene saamaan yhteyttä toisiin ihmisiin, mikä kärjistyy uusina harhaluuloina ja eristäytyvänä käytöksenä. Pahempaakin on tapahtunut.

Ahaa. Voisin itsekkin kyllä mennä jonnekkin selvittämään omaa autismisolmuani, joka toisen autistisen silmin on aika vahva. Mutta... En jaksa.

Siihen menee ammattilaisen päätöksestä noin puoli vuotta. Vanhemmat haastatellaan, itse henkilöä ei.

Suruĺlista. Se nimittäin merkitsee, ettei minulla ole toivoakaan. Vanhemmillani on kädet täynnä töitä veljeni kanssa, joten he eivät huomaa minua, eivätkä oikeastaan edes tiedä, että esimerkiksi jään asioihin niin syvästi kiinni ja luennoitsen herkästi mielenkiinnonkohteistani.
Pitää siis vain hyväksyä se, että koska asiasta ei ole mitään näyttöä, ei kukaan tulevaisuudessakaan tule ymmärtämään. Paitsi se yksi, hän joka itsekin on autistinen.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Fnfn » 21 Syys 2015, 12:22

Kai aikuisena voi saada Asperger-diagnoosin ilman vanhempien haastattelua jos elämä ei näytä sujuvan ns. "normaalien odotusten mukaan"? Samoin ADHD -diagnoosin kanssa.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Autism

ViestiKirjoittaja icepicked » 21 Syys 2015, 12:36

Fnfn kirjoitti:Kai aikuisena voi saada Asperger-diagnoosin ilman vanhempien haastattelua jos elämä ei näytä sujuvan ns. "normaalien odotusten mukaan"? Samoin ADHD -diagnoosin kanssa.

Siinä on pakko haastatella jotakuta, joka on tuntenut henkilön nuoresta asti, koska oireet alkavat monella ilmetä ennen leikki-ikää.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Autism

ViestiKirjoittaja homo » 21 Syys 2015, 14:07

Vittuako noilla autismidiagnooseilla edes tekee Suomessa? "joo sulla on tällänen assburger, koitappa pärjäillä"
homo
 

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Fnfn » 21 Syys 2015, 16:24

homo kirjoitti:Vittuako noilla autismidiagnooseilla edes tekee Suomessa? "joo sulla on tällänen assburger, koitappa pärjäillä"

Nykyään on kaikenlaisia mielenterveyden diagnooseja tehdään liikaa koska yhteiskunnalla on niin helvetin ahdas määritelmä normaaliudelle. En silti vähättele jos joku diagnoosin saa, koska totta kai jotkut niitä tarvitsee. Ja jos kokee elämässään vaikeuksia, niin ehkä taustalla tosiaan on jokin mielenterveyden häiriö tai neurologinen poikkeavuus jolloin kannattaa mennä juttelemaan ja selvittämään asioita, en minä sitä sano etteikö saisi. Mutta esim. Aspergerin syndroomasta on tullut jokin helvetin muoti-ilmiö ja rehellisesti sanottuna ärsyttää kun nekin, joita ei ole diagnosoitu on silleen "mitäs me aspergerit". Ja ADHD, huoh. Sitä diagnosoidaan liikaa. Kun lapsi ei sovi siihen yhteyskunnan tiukasti vaatimaan "istu paikallasi, kuuntele ja keskity yhteen asiaan kerrallaan", niin heti sillä on jokin häiriö. Mutta tietenkin, joillain se todellakin on ongelma ja esiintyy voimakkaana, varsinkin vielä jos kaikki osa-alueet täytyy.

Ja teinit ihannoi ja romantisoi masennusta ja syömishäiriötä, ainakin silloin kun minä olin yläasteella. Ja IRC-Galleriassa joka helvetin 14-vuotias meidän koulusta oli liittynyt ryhmään "Kaksisuuntainen mielialahäiriö" :fail: Sitä kutsutaan mm. "teini-iäksi".

Mutta toisaalta, en minä oikein asioista mitään tiedä.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Ihaa » 26 Syys 2015, 13:07

Tuntuu surulliselta, kuinka Fuffe puhuu. Itsellänikin tämä voi vaikuttaa siltä, että lähinnä haluan aspergerdiagnoosin. Todellisuus on kuitenkin se, että minulla on syy haluta jokin diagnoosi. Koska ihmiset eivät ilman todistettavissa olevaa diagnoosia ymmärrä, että esimerkiksi koulun käynti on minulle helvetin raskasta, ja se olisi raskasta jo pelkkien ihmisten tai niiden äänien takia. Ja samoin sosiaalisuus on vaikeaa ja raskasta, koska kukaan ei ymmärrä minun tapaani olla sosiaalinen (jolloin sitä yritän muuttaa), ja kun vielä rakastan ennen kaikkea yksin oloa. Ja niin paljon muutakin kaikkea siinä on.

Ja juurikin se autistinen kaverini sanoo usein, että minä todellakin olen myös jonkinmoinen autisti jossain määrin. Ja oman autisminsa takia hän ymmärtää välttää minulle hankalia ja raskaita asioita. Hän on jopa sanonut usein, että minä olen monessa suhteessa häntä autistisempi, mikä on toisaalta aika hassua.

Tuli muuten mieleeni, että usein, kun henkilö tajuaa itsestään jotain tai epäilee itsessään jotain, hän tunkee sitä joka väliin. Aivan kuin se kaikki alkaisi vasta silloin. Mutta todellisuus siinäkin on se, että henkilö vasta silloin todella tiedostaa asian, ja on iloinen löytäessään jollekkin asialle mahdollisen selityksen. Siksi minäkin hoen tätä samaa asiaa koko ajan, koska vasta viimeisien kuukausien aikana olen alkanut tiedostaa asioita, jotka minussa ovat iät ja ajat olleet, mutten ole osannut ajatella. Siitäkin syystä aspergerin tutkiminen on äärimmäisen tyydyttävää, sillä siitä kertoviin teksteihin samaistuu niin helposti, ja huomaa itsestään uusia puolia, jolloin ehkä osaa vähentää näiden puolien kuormistusta.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Atrytone » 26 Syys 2015, 13:24

Fufu kirjoitti:Siitäkin syystä aspergerin tutkiminen on äärimmäisen tyydyttävää, sillä siitä kertoviin teksteihin samaistuu niin helposti, ja huomaa itsestään uusia puolia, jolloin ehkä osaa vähentää näiden puolien kuormistusta.


Mulla sama. Ja sitte luen jotain aspalstan vanhoja keskusteluja ihan innoissani. En silti jaksa uskoa, että minulla olisi asperger.

http://javu.kapsi.fi/asperger/
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Fnfn » 26 Syys 2015, 13:51

Anteeksi, ei ole tarkoitus aiheuttaa pahaa mieltä. Mutta ymmärrän kyllä jollain tasolla, että kun sen vasta tajuaa, niin alkaa katsoa menneisyyttäkin uusin silmin. Kyllä minullakin näitä on. Esim, masennus. En tahdo puhua itsestäni masentuneena, koska minulla ei diagnoosia ole, mutta kun katson menneisyyttäni, näen kaiken sen valossa erilaisena ja tavallaan selkeämpänä. Pitkään jatkunut lievä masennus selittäisi niin paljon.

Mutta ymmärrän, että sinulla se on juuri tuollaista, että olet vasta tavallaan löytänyt itsesi ja syyn kaikelle ja sen takia puhut siitä ja itsestäsi niin paljon. Tavallaan itsensä tekemistä selväksi, kun yrität ymmärtää ja jäsentää asioita ja itseäsi.

Eli minua ei häiritse jos joku puhuu sillä tavalla "luulen, että minulla on Aspergerin syndrooma, koska olen tälläinen ja tälläinen ja pienenä kaikki sanoi niin ja noin ja en koskaan ymmärtänyt sitä ja tätä" ja tavallaan "etsii itseään". Mutta jos sitä vaan sanoo, että "minulla on AS, ei diagnosoitu, mutta on", niin silloin se häiritsee.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Vieras » 26 Syys 2015, 14:03

Ja tahdon vielä sanoa, ettei se JT:ssä tai Trotskissa koska olen kuitenkin teiltäkin kuullut miksi niin epäilette. Ja tavallaan tunnen teidät.

Mutta sitten joku vaikka Demi.fissä on silleen "mulla on AS, oon aina ollu vähän tällänen introvertimpi tapaus. Ei ole diagnosoitu kuitenkaan" on ARRRGH vaikka toki, ehkä sillä on. Mutta en tunne ja niitä on siellä kuitenkin aika paljon.

-Fnfn
Vieras
 

Re: Autism

ViestiKirjoittaja icepicked » 26 Syys 2015, 16:08

Normaalin rajoista vielä: on vittumaista, kun itse haluaisi apua johonkin (esim. paranoiaan,) joka oikeasti häiritsee arkea ja ihmissuhteita, mutta tulee ymmärretyksi väärin, minkä seurauksena väliaikaiseen vitutukseen tarjotaan mielialalääkitystä.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Autism

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 26 Syys 2015, 18:31

Vieras kirjoitti:Ja tahdon vielä sanoa, ettei se JT:ssä tai Trotskissa koska olen kuitenkin teiltäkin kuullut miksi niin epäilette. Ja tavallaan tunnen teidät.


Minulla se ainakin on myös diagnosoitu. Muistaakseni Trotskilaisellakin.
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Fnfn » 26 Syys 2015, 19:01

jokutyyppi19 kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Ja tahdon vielä sanoa, ettei se JT:ssä tai Trotskissa koska olen kuitenkin teiltäkin kuullut miksi niin epäilette. Ja tavallaan tunnen teidät.


Minulla se ainakin on myös diagnosoitu. Muistaakseni Trotskilaisellakin.

Aaa, muistin sitten väärin. Muistelin vain jotain vanhaa suolistoajan keskustelua, mutta onhan siitä aikaa niin en muista enää kuka sanoi ja mitä.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Autism

ViestiKirjoittaja icepicked » 26 Syys 2015, 19:32

Fnfn kirjoitti:
jokutyyppi19 kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Ja tahdon vielä sanoa, ettei se JT:ssä tai Trotskissa koska olen kuitenkin teiltäkin kuullut miksi niin epäilette. Ja tavallaan tunnen teidät.


Minulla se ainakin on myös diagnosoitu. Muistaakseni Trotskilaisellakin.

Aaa, muistin sitten väärin. Muistelin vain jotain vanhaa suolistoajan keskustelua, mutta onhan siitä aikaa niin en muista enää kuka sanoi ja mitä.

Minun diagnoosistani on yli vuosi, enkä ikävä kyllä tajunnut silloin skitsotyyppisyyden mahdollisuutta.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Autism

ViestiKirjoittaja <Empty> » 27 Syys 2015, 16:04

Minun diagnoosistani on jotain alle puoli vuotta.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Vieras » 27 Syys 2015, 16:23

Image
Huutista autistipalstalle
Vieras
 

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Ihaa » 27 Syys 2015, 21:22

icepicked kirjoitti:Normaalin rajoista vielä: on vittumaista, kun itse haluaisi apua johonkin (esim. paranoiaan,) joka oikeasti häiritsee arkea ja ihmissuhteita, mutta tulee ymmärretyksi väärin, minkä seurauksena väliaikaiseen vitutukseen tarjotaan mielialalääkitystä.

Aivan, se on hirveää kun joku ymmärtää sinut väärin. Itsestäni se tuntuu usein melkeimpä henkilökohtaiselta loukkaukselta, joskin tiedän etten osaa asioitani useinkaan ilmaista oikein, jolloin kaikki ymmärtävät väärin (tai no as-kaverini kyllä ymmärtää nekin), ja olen kyllä itse myös huono ymmärtämään muita.

Muistan niin sen kerran, kun sepustin siitä, kuinka veljeni pelottaa minua, ja se tyyppi ymmärsi, että haluaisin viettää veljeni kanssa enemmän aikaa. Ja sitten se käski äitiäni katsomaan minun viettävän veljeni kanssa enemmän aikaa. Sen kokomuksen jälkeen olin aivan hermoraunio ja korvani soivat ja pääni oli kipeä koko ajan.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Santiny » 27 Syys 2015, 22:45

Mulla onneksi on sen verran hyvä suhde terapeuttiini, että voin sanoa, jos musta tuntuu, että se ymmärsi jotain väärin tai ei ymmärtänyt ollenkaan, mitä yritin sanoa. Joskus saatan kyllä märehtiä sitä viikkotolkulla ennen kuin saan suuni auki. Erityisesti aseksuaalisuus tuntuu olevan psykologeille ja psykoterapeuteille vaikea käsite. Olen aika monta kertaa jo käynyt sen läpi. Meneehän siihen aina istuntokerta tai pari, mutta kyllä se loppupeleissä lisää yhteisymmärrystä. Turhauttavaa se kuitenkin on, joten uuden tyypin kanssa saattaa aina mennä pitkäänkin ennen kuin viitsin edes alkaa vihjailemaan siihen suuntaan.

Avatkaa suunne ihmiset. Jos teistä tuntuu, että teidät on ymmärretty väärin, asian voi korjata vain sillä, että avaatte suunne ja kerrotte. Selittäkää toisella tavalla. Vääntäkää rautalangasta. Kunhan tulette oikeasti ymmärretyiksi.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Ihaa » 28 Syys 2015, 07:38

Että minut ymmärretään, se vaatii usein puolenkin tunnin selityksen, kun useimmat voisivat kuitata sen kymmenkunnalla virkkeellä... ei jaksa, kun se niin usein menee tuohon.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Autism

ViestiKirjoittaja Santiny » 28 Syys 2015, 13:47

Fufu kirjoitti:Että minut ymmärretään, se vaatii usein puolenkin tunnin selityksen, kun useimmat voisivat kuitata sen kymmenkunnalla virkkeellä... ei jaksa, kun se niin usein menee tuohon.

No ei sitä jatkuvasti tarvitse, mutta jos esimerkiksi lääkärisi tai terapeuttisi ei ymmärrä sinua, siitä tulee äkkiä iso ongelma. Puoli tuntia on lyhyt aika. Olen selittänyt mitä ihmeellisempiä asioita joskus käynnin jos toisenkin (yksi kerta 60min.) Jos vaikka kaveri ei ymmärrä, eikä asia ole tärkeä niin voit ihan hyvin antaa olla.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Autism

ViestiKirjoittaja pikkuponi » 28 Syys 2015, 15:05

Vastaan tälleen mitään sen kummemmin lainailematta, tai muuten mun viestistä tulis ylipitkä, mut siis ihan eka juttu tässä psykoosi - autismi -akselissa on se, ettei noita kahta voi liittää samaan dianoosiin, eikä niillä oo geneettisiä yhteyksiä käytännössä (toki joillain skitsoilla on havaittu jonkin geenin alleelin poikkeavuus jossain tilanteessa, kun joillain autisteilla on taas ollut erilainen poikkeavuus saman geenin alleelissa.) Mutta ei ole näyttöä siitä, että noi sairaudet tai oireyhtymät tai mitkä ikinä onkaan, olisivat geneettisesti sukua. Näin ollen skitsotyyppinen autismi -diagnoosia ei ole olemassa. Skitsotyyppinen häiriö/persoonallisuushäiriö taas on asia erikseen ja se on skitsofrenian sukuinen tauti.

En tiedä tähän keskuteluun osallistuneiden harhoista tai paranoiasta, enkä oo mikään lääkäri, mutta asioista hieman lukeneena voin sanoa, että niin monet muutkin jutut kuin skitsofrenia aiheuttaa em. oireita ja lisäks ne on vielä yleisempiä näiten oireitten aiheuttajina. Ja kaikelle maholliselle luonnollisestikaan ei oo mitään yksittäistä nimeä, kun nää diagnoosit on vaan ihmisen luoma erotteluvälineistö.

Mulla on myös asperger-piirteitä vino pino ja asiantuntijat on erimielisiä siitä, riittääkö ne diagnoosiin. Oon kuitenkin melko kömpelö sosiaalisesti ja ihmissuhteet on harvoin mulle oikeasti kovinkaan merkityksellisiä. Toisaalta saan "kohtauksia", joissa kuulen omiani, ja nää äänet usein on pelottavia ja uhkaavia. Samoin ympäristö voi olla pelottava ja outo sekä mä itse kuin jossakin väärässä kehossa. On vieraudentunnetta ja olo siitä, että joku muu toimii mun puolesta ja puhuu mun suulla, kun en ite jaksais olla ihmisten kanssa tekemisissä enää. Oma lukunsa on tosi myös vaihtelevat mielialat ja asioiden uudeleenelämiskokemukset jaja.... Kaikkea muutakin on, mutta luokittelin tossa oireita, jotka vois liittyä hyvin moneen psyykkiseen ja neuorologiseen sairauteen, mutta vieläkään esimerkiks mua hoitavat ihmiset ei usko, että mullakaan olis mitään psykoottista tässä taustalla. Lisäksi nää oireet on aika epämääräisiä eikä tule aina samaan aikaan. Joskus voin esim. pelkästään olla kuin muissa maailmoissa tai ainoastaan kuulla, kun jotkut puhuu musta. Nähtäväksi jää, saanko joskus edes JONKIN diagnoosin "ongelmilleni", mutta toistaiseksi mitään selkeetä diagnoosia (siis jotain muuta kuin esim. asperger-piirteitä ja dissosiatiivisia oireita) ei masennuksen lisäksi oo annettu.

(P.S. Jos mahdollista, koittakaa pärjätä ilman minkään sortin neuroleptejä, älkääkä muitakaan "aivoja lamaavia juttuja" huoliko. Ne toki auttaa ahdistukseen ja tunteitten heittelyyn mutta samalla tuhoaa jo parissa vuodessa ihmisaivoja merkittävästi.)
Avatar
pikkuponi
 
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Elo 2015, 21:35

Re: Autism

ViestiKirjoittaja icepicked » 28 Syys 2015, 15:57

Tämmöinen ainakin löytyi lähteineen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Schizotypal_autism

Sanon suoraan, ettei tilanteeni ole sellainen, josta noin vain iloisesti luovisin pois aivovaurioitta.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Autism

ViestiKirjoittaja pikkuponi » 28 Syys 2015, 18:43

icepicked kirjoitti:Tämmöinen ainakin löytyi lähteineen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Schizotypal_autism

Sanon suoraan, ettei tilanteeni ole sellainen, josta noin vain iloisesti luovisin pois aivovaurioitta.


Aa okei. Enpä oo moista "sairautta" ennen nähnykään missään :o Onkohan tää joku ihan uus juttu? Ilmeisesti ainakin vaan harvoissa maissa sitä diagnosoidaan (esim. Suomessa). Nyt alkoi pelottaa, sillä tuntuu, että itseenikin sopis noi kriteerit D: No joo, mä ehkä panikoin syyttä, sillä semmoselta toisaalta tuntuu aika monen psykiatrisen diagnoosin kohdalla. Vaikka silti "puhdas" skitsotypaalinen/psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö toisaalta ei tunnu siltä, että se kuvais mua. Jos nyt oikeen lähetään nettidiagnooseja vetämään, niin mä oon saanu aina kauheen korkeet pisteet pikemminkin epävakaata persoonallisuutta mittaavista testeistä :D Mut tosiaan etten unohtais viestini pointtia, niin yritän tässä viestittää, että mikäli sä olet yhtään taipuvainen "pelkäämään" ja "odottamaan kauhulla", milloin sulle lätkäistään joku kamala diagnoosi (en tiedä, oletko yhtään tällainen), niin muista, että muitakin vaihtoehtoja on selittämään myös em. linkissä listattuja oireita.
Avatar
pikkuponi
 
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Elo 2015, 21:35


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron