Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja biologinalku » 27 Syys 2015, 20:59

Ensi yönä on täydellinen kuunpimennys. Kyseeessä on oikein superkuunpimennys, koska Kuu on sen aikana radallaan lähimpänä Maata ja näkyy normaalia suurempana. Maan varjo koskettaa Kuuta klo 4.07 ja täydellinen vaihe alkaa klo 5.11. Syvimmillään pimennys on klo 5.47 ja päättyy klo 6.23. Aiotteko katsoa? Minä yritän, mutta taivas saattaa sääennusteen mukaan olla niin paksussa pilvessä, että mitään ei näy.

http://yle.fi/uutiset/harvinainen_super ... ta/8334651
Viimeksi muokannut biologinalku päivämäärä 27 Syys 2015, 21:11, muokattu yhteensä 1 kerran
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja morso97 » 27 Syys 2015, 21:11

Ai että heräisin keskellä yötä katsomaan jotain juustokiekkoa? No way! Vaikka voisi se ihan hienon näköinen olla, uni on paljon tärkeämpää.
Moppe, Morsoliini, Mursu, Mursuli, Morsomur(s)u, Mopo, Morsuli, Mosuli
morso97
 
Viestit: 466
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 20:57
Paikkakunta: Stadi

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Ihaa » 27 Syys 2015, 21:27

En pääsisi sitä varten sängystä ylös. Ja omasta huoneestani se ei edes taitaisi näkyä, enkä saa tuohon aikaan kuljeksia asunnossamme. Eikä kyllä kiinnostakkaan.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Fnfn » 27 Syys 2015, 21:45

Voisin kyllä laittaa herätyksen lähelle sitä täydellistä auringonpimennystä ja katsoa onko pilvistä. Jos on, niin painun takaisin nukkumaan ja jos ei, niin katson sen loppuun. Kyllä minä uudestaan nukahdan. Ehkä.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Atrytone » 28 Syys 2015, 04:49

Täällä on niin siistin näköistä! Ja täydellinen tähtitaivas! <3
Kivahan se on herätä keskellä yötä syömään karkkia ja katsomaan kuuta.
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Fnfn » 28 Syys 2015, 11:40

Kun kävin katsomassa siinä puoli neljältä niin kuu näkyi pilvien raoista. Herätys oli 5:30, niin sitten pilvipeite oli tasainen, ei näkynyt kuuta, vain punaista hehkua :(

No, olen (suhteellisen) nuori ja vetreä vielä vuonna 2033 vai mitä se olikaan.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja biologinalku » 28 Syys 2015, 16:38

Jes, taivas oli selkeä!

kuunpimennys.JPG
kuunpimennys.JPG (13.08 KiB) Katsottu 920 kertaa
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Santiny » 28 Syys 2015, 16:56

Hieno kuva!

Itse en jaksanut eikä kai mitään olisi näkynytkään. Niinhän se tuppaa täällä aina olemaan. Aina kun jotain jännää tapahtuu taivaalla, taivas on myös pilvessä.

Asiasta kukkaruukkuun, NASA ilmeisesti pitää kohta tiedotustilaisuuden koskien Marsia.
YLE kirjoitti:Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan mukaan sillä on kerrottavanaan hyvin tärkeä tieteellinen uutinen Mars-planeetasta. Asia on määrä paljastaa tiedotustilaisuudessa maananai-iltana Suomen aikaa.
Odotan mielenkiinnolla.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Vieras » 28 Syys 2015, 18:10

Oispa elämää.

- Fnfn
Vieras
 

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Vierailija » 28 Syys 2015, 18:51

Oletko fnfn inssin ajanut?
Vierailija
 

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Santiny » 28 Syys 2015, 19:32

Vierailija kirjoitti:Oletko fnfn inssin ajanut?

On hän ja läpäissytkin :clap:

Ei ollut elämää, mutta juokseva vesi on sekin aika siistiä ja saattaa tarkoittaa elämääkin.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Fnfn » 28 Syys 2015, 21:34

Santiny kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Oletko fnfn inssin ajanut?

On hän ja läpäissytkin :clap:

Ei ollut elämää, mutta juokseva vesi on sekin aika siistiä ja saattaa tarkoittaa elämääkin.

Juu, läpi pääsin toisella yrittämällä :mrgreen: Tosin nyt tuli ylimääräisten ajotuntien lisäamaksut, 600 euroa. Taas yksi syy tuntea itseni paskemmaksi. Miksi ajamisen, mikä on yksi suomalaisen elinehto (ON!), pitää olla noin helvetin kallista. Ja sitten oli vielä se alun paska opettaja. Miksi en sanonut...

Jep, on se vesikin mahtava juttu! Voin kuvitella sen, kun vanhana höpöttelen nuoremmille miten vielä joskus ei oltu varmoja siitä, onko Marsissa vettä.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Santiny » 28 Syys 2015, 22:17

Fnfn kirjoitti:Jep, on se vesikin mahtava juttu! Voin kuvitella sen, kun vanhana höpöttelen nuoremmille miten vielä joskus ei oltu varmoja siitä, onko Marsissa vettä.

Mieti miten hilpeä mummosukupolvi meistä oikeesti tulee. "Kun minä olin nuori ihminen oli käynyt vain kuussa." "Ei meidän nuoruudessa ollut mitään kommunikaatioimplantteja ja kaikilla oli lankapuhelin." "Marsissa mitään vettä ollut." "Kun me kirjoitettiin ylioppilaaksi niin me oikeasti kirjoitettiin. Oli kynä ja oli paperia eikä mitään nykyajan hömpötyksiä."
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Fnfn » 28 Syys 2015, 23:06

Santiny kirjoitti:
Fnfn kirjoitti:Jep, on se vesikin mahtava juttu! Voin kuvitella sen, kun vanhana höpöttelen nuoremmille miten vielä joskus ei oltu varmoja siitä, onko Marsissa vettä.

Mieti miten hilpeä mummosukupolvi meistä oikeesti tulee. "Kun minä olin nuori ihminen oli käynyt vain kuussa." "Ei meidän nuoruudessa ollut mitään kommunikaatioimplantteja ja kaikilla oli lankapuhelin." "Marsissa mitään vettä ollut." "Kun me kirjoitettiin ylioppilaaksi niin me oikeasti kirjoitettiin. Oli kynä ja oli paperia eikä mitään nykyajan hömpötyksiä."

Oi, tunnen jo nyt mielihyvää :heart:
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja <Empty> » 29 Syys 2015, 07:24

Fnfn kirjoitti:
Santiny kirjoitti:
Fnfn kirjoitti:Jep, on se vesikin mahtava juttu! Voin kuvitella sen, kun vanhana höpöttelen nuoremmille miten vielä joskus ei oltu varmoja siitä, onko Marsissa vettä.

Mieti miten hilpeä mummosukupolvi meistä oikeesti tulee. "Kun minä olin nuori ihminen oli käynyt vain kuussa." "Ei meidän nuoruudessa ollut mitään kommunikaatioimplantteja ja kaikilla oli lankapuhelin." "Marsissa mitään vettä ollut." "Kun me kirjoitettiin ylioppilaaksi niin me oikeasti kirjoitettiin. Oli kynä ja oli paperia eikä mitään nykyajan hömpötyksiä."

Oi, tunnen jo nyt mielihyvää :heart:



Miettikääs sitten nykyajan nuorten hautajaisia, ja miten siellä soitetaan dubstepiä.



Omissani tulee soimaan AC/DC Highway to Hell
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Santiny » 29 Syys 2015, 07:39

<Empty> kirjoitti:
Miettikääs sitten nykyajan nuorten hautajaisia, ja miten siellä soitetaan dubstepiä.



Omissani tulee soimaan AC/DC Highway to Hell

Kyllä! Paras idea ikinä. Mulla varmaan jotain tylsää, sillä oletuksella, että kukaan edes tulee. Kumminkin elän vanhaksi ja kaikki tutut kupsahtaa ensin, eikä mulle mitään lapsiakaan tule. Jos nyt edes ikuisen teekkarin laulun tajuaisivat vetäistä.

Anteeksi bilse, valtasimme ketjusi enemmän tai vähemmän vahingossa. En usko, että tämä loppuu lähiaikoina :lol:
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Fnfn » 29 Syys 2015, 08:04

<Empty> kirjoitti:
Fnfn kirjoitti:
Santiny kirjoitti:
Fnfn kirjoitti:Jep, on se vesikin mahtava juttu! Voin kuvitella sen, kun vanhana höpöttelen nuoremmille miten vielä joskus ei oltu varmoja siitä, onko Marsissa vettä.

Mieti miten hilpeä mummosukupolvi meistä oikeesti tulee. "Kun minä olin nuori ihminen oli käynyt vain kuussa." "Ei meidän nuoruudessa ollut mitään kommunikaatioimplantteja ja kaikilla oli lankapuhelin." "Marsissa mitään vettä ollut." "Kun me kirjoitettiin ylioppilaaksi niin me oikeasti kirjoitettiin. Oli kynä ja oli paperia eikä mitään nykyajan hömpötyksiä."

Oi, tunnen jo nyt mielihyvää :heart:


Omissani tulee soimaan AC/DC Highway to Hell

Me katsottiin kerran uskonnontunnilla sellainen englantilainen leffa joissa eräissä hautajaisissa soitettiin "My Balls Are On Fire".

Latistan tunnelmaa sanomalla, että minun hautajaisissa soitetaan "Niin kaunis on maa". Ehkä myös "Maa on niin kaunis" vaikka se yhdistetäänkin jouluun. Henkevää.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Herre » 29 Syys 2015, 20:22

Liittyy aiheeseen:
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... ta/5331660

Q:§D Hitto näiden mormoonien kanssa.
Avatar
Herre
Hovinarsisti
 
Viestit: 590
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:18
Paikkakunta: Sivistynyt Etelä - Susirajasta katsottuna

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Atrytone » 29 Syys 2015, 20:29

Ja mun hautajaisissa ei sitten soiteta yhtään mitään. En halua. Viekää mut vaikka kaatopaikalle. Mä en tykkää hautajaisista. Sinne tullaan muistelemaan ihmistä josta ei edes välitetty. Mä kuolisin nauruun hautajaisissa, jos se ei olisi noloa. Niin hassu show se mun mielestä on.
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 29 Syys 2015, 20:44

Herre kirjoitti:Liittyy aiheeseen:
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... ta/5331660

Q:§D Hitto näiden mormoonien kanssa.


Että ne jaksaa sen maailmanlopun kanssa....


Juuh, Highway to hell on hyvä kappale. Yhteen väliin (=yläasteella) tykkäsin myös Rakas hullu -kappaleesta, mutten enää.
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja biologinalku » 29 Syys 2015, 20:51

Tässä artikkelissa on muuten mainittu tulevia taivaan tapahtumia: http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ta/5328146

Seuraava on Merkuriuksen ylikulku (planeetta kulkee Auringon edesta) ensi toukokuussa, mutta sen havaitsemiseen tarvitaan kaukoputki, josta Auringon voi projisoida vaikkapa paperille, tai kaukoputi ja aurinkosuodatin.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Santiny » 29 Syys 2015, 22:09

Mitäköhän meidän putki tykkäisi jos sillä yrittäisi katsoa... On meillä jossain kai suht messevät kiikaritkin. Tai sitten voisin katsoa jos ylioppilaskunnan tähtikerholla olisi actionia silloin. Tosin niiden esittelijä näytti aika säikähtäneeltä kun tyttö tuli juttelemaan tähtitieteilystä. Ja sitten se yritti saada minut niiden saunailtaan, mistä kieltäydyin, koska olin ylioppilaskunnan tarjoamassa lätkämatsissa tuolloin, eikä saunaillat muutenkaan ole oikein minun juttuni. Johonkin niiden touhuihin voisin silti lähteä.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja biologinalku » 30 Syys 2015, 17:10

Santiny kirjoitti:Mitäköhän meidän putki tykkäisi jos sillä yrittäisi katsoa... On meillä jossain kai suht messevät kiikaritkin. Tai sitten voisin katsoa jos ylioppilaskunnan tähtikerholla olisi actionia silloin. Tosin niiden esittelijä näytti aika säikähtäneeltä kun tyttö tuli juttelemaan tähtitieteilystä. Ja sitten se yritti saada minut niiden saunailtaan, mistä kieltäydyin, koska olin ylioppilaskunnan tarjoamassa lätkämatsissa tuolloin, eikä saunaillat muutenkaan ole oikein minun juttuni. Johonkin niiden touhuihin voisin silti lähteä.


Ei kai se putki varmasti huonoa tykkää - ainakaan lyhytaikaisesta havainnoinnista. Sehän on siis peilikaukoputki. Siinä siis pääpeili kokoaa Auringon säteet pieneen apupeiliin. Periaatteessa apupeili saattaa alkaa kuumeta, jos putki osoittaa pitkään Aurinkoon. En sitten tiedä, onko tämä todellinen ongelma. Hyvän aurinkosuodattimen kanssa ei varmaan tulisi ongelmia, mutta suodattimet saattavat olla kalliita eikä mitään ihan halpista kannattane ostaa. Itse en kovin paljon tiedä suodattimista, koska olen aina käyttänyt projisointimenetelmää: olen heijastanut auringon kuvan jonkin matkan päähän okulaarista asetetulle paperille.

Kiikarillakin projisointi onnistuu varmasti hyvin, mutta tärinän välttämiseksi kiikari olisi hyvä saada jalustalle, mikä varmasti onnistuu maalarinteipin ja kekseliäisyyden avulla.

Vielä kaikille tiedoksi: AURINKOON EI SAA KOSKAAN KATSOA SUORAAN KIIKARIN TAI KAUKOPUTKEN LÄPI - SOKEUTUMISVAARA.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Santiny » 30 Syys 2015, 17:22

biologinalku kirjoitti:Vielä kaikille tiedoksi: AURINKOON EI SAA KOSKAAN KATSOA SUORAAN KIIKARIN TAI KAUKOPUTKEN LÄPI - SOKEUTUMISVAARA.

Eikä muuten kannata paljaalla silmälläkään. Tekee kipeää pitkässä juoksussa. Aina kannattaa käyttää vaikka hitsarinlasia ja pitää taukoja. Esimerkiksi auringonpimennystä tarkkaillessa hyvä muistaa. Arkenakin aurinkolaseja kannattaa pitää mukana (erityisesti koskee autoilijoita). Kirkkaat talvipäivät voivat olla erittäin petollisia auringon heijastuessa lumesta.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja pikkuponi » 30 Syys 2015, 21:39

Meillä oli kuunpimennyksen aikaan ihan pilvistä, mutta auringonpimennyksen kyllä näin sillon joskus keväällä. Sattumoisin alettiin puhua siitä erään entuudestaan tuntemattoman naisen kanssa, jolla oli tällanen "erikoislasi", jonka läpi mäkin sain kattoa. Sitä ennen olin kyllä useaan otteeseen vilkuillu taivalle paljain silmin, ehee. Ja aina vaan aurinko näytti ihan tavalliselta. Vissiin auringon korona aiheuttaa sen, että tällasia "osittaispimennyksiä" ei aina huomaa.

Aloin tässä pohtia, millin aurinkoon päin vilkaisussa on sokeutumisvaara ja milloin ei. Mitään vaurioita mun silmille ei (kai) oo koskaan tullu, kun oon kattonu aurinkoon päin. Joskus pienenä ja ymmärtämättömänä tein näin useastikin, koska aurinko kiinnosti mua D: Ei taida tähän aurinkoa kohti kattomisen vaarallisuuteen enää vaikuttaa edes silmän väri ja pupillin supistumiskyky kuin teoriassa, mutta jokainen nyt kuitenkin lienee kattonut aurinkoon päin useastikin.
Avatar
pikkuponi
 
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Elo 2015, 21:35

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Santiny » 30 Syys 2015, 21:44

pikkuponi kirjoitti:Meillä oli kuunpimennyksen aikaan ihan pilvistä, mutta auringonpimennyksen kyllä näin sillon joskus keväällä. Sattumoisin alettiin puhua siitä erään entuudestaan tuntemattoman naisen kanssa, jolla oli tällanen "erikoislasi", jonka läpi mäkin sain kattoa. Sitä ennen olin kyllä useaan otteeseen vilkuillu taivalle paljain silmin, ehee. Ja aina vaan aurinko näytti ihan tavalliselta. Vissiin auringon korona aiheuttaa sen, että tällasia "osittaispimennyksiä" ei aina huomaa.

Aloin tässä pohtia, millin aurinkoon päin vilkaisussa on sokeutumisvaara ja milloin ei. Mitään vaurioita mun silmille ei (kai) oo koskaan tullu, kun oon kattonu aurinkoon päin. Joskus pienenä ja ymmärtämättömänä tein näin useastikin, koska aurinko kiinnosti mua D: Ei taida tähän aurinkoa kohti kattomisen vaarallisuuteen enää vaikuttaa edes silmän väri ja pupillin supistumiskyky kuin teoriassa, mutta jokainen nyt kuitenkin lienee kattonut aurinkoon päin useastikin.

Ei paljain silmin kovin herkästi ehkä sokeudu, mutta taitaa aurinko altistaa erinäisille silmäsairauksille ja olen kuullut tapauksesta, jossa laskettelupäivän jälkeen silmät ovat olleet auringon vuoksi niin kipeät, että seuraava päivä meni silmät kiinni ja kostea pyyhe niiden päällä. Tiedä sitten, onko tarina urbaanilegendaa, mutta ei se terveellistä ole vaikkei sokeutuisikaan. Vai kuulostaako melanooma silmässä kivalta?
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja pikkuponi » 30 Syys 2015, 21:52

Santiny kirjoitti:Ei paljain silmin kovin herkästi ehkä sokeudu, mutta taitaa aurinko altistaa erinäisille silmäsairauksille ja olen kuullut tapauksesta, jossa laskettelupäivän jälkeen silmät ovat olleet auringon vuoksi niin kipeät, että seuraava päivä meni silmät kiinni ja kostea pyyhe niiden päällä. Tiedä sitten, onko tarina urbaanilegendaa, mutta ei se terveellistä ole vaikkei sokeutuisikaan. Vai kuulostaako melanooma silmässä kivalta?


Joo, syövät onkin sitten asia erikseen :s Mä aattelin jotenkin, että se suunnattoman iso kirkkaus siinä olis se "paha juttu" päästessään läpi pupillista silmän sisälle saakka. No toivotaan, että tummanruskea pigmentti mun silmissä on hieman ees suojannu mua sillon lapsena :p Tosin oon kyllä sellanen ihminen, jolla tulee helposti luomia, hups.
Avatar
pikkuponi
 
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Elo 2015, 21:35

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Fnfn » 30 Syys 2015, 21:54

pikkuponi kirjoitti:
Santiny kirjoitti:Ei paljain silmin kovin herkästi ehkä sokeudu, mutta taitaa aurinko altistaa erinäisille silmäsairauksille ja olen kuullut tapauksesta, jossa laskettelupäivän jälkeen silmät ovat olleet auringon vuoksi niin kipeät, että seuraava päivä meni silmät kiinni ja kostea pyyhe niiden päällä. Tiedä sitten, onko tarina urbaanilegendaa, mutta ei se terveellistä ole vaikkei sokeutuisikaan. Vai kuulostaako melanooma silmässä kivalta?


Joo, syövät onkin sitten asia erikseen :s Mä aattelin jotenkin, että se suunnattoman iso kirkkaus siinä olis se "paha juttu" päästessään läpi pupillista silmän sisälle saakka. No toivotaan, että tummanruskea pigmentti mun silmissä on hieman ees suojannu mua sillon lapsena :p Tosin oon kyllä sellanen ihminen, jolla tulee helposti luomia, hups.

Mä joskus vilkaisin aurinkoa myös kun olin pieni ja kyllä mä puolen sekunnin ajan myös silloin auringonpimennyksen aikaan... Ja mulla on vaaleat silmät. Ja paljon luomia ja kalpea iho. Ja super huono näkö. Täältä tullaan sokeus ja ihosyöpä :heart:
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Santiny » 30 Syys 2015, 22:08

Fnfn kirjoitti:
pikkuponi kirjoitti:
Santiny kirjoitti:Ei paljain silmin kovin herkästi ehkä sokeudu, mutta taitaa aurinko altistaa erinäisille silmäsairauksille ja olen kuullut tapauksesta, jossa laskettelupäivän jälkeen silmät ovat olleet auringon vuoksi niin kipeät, että seuraava päivä meni silmät kiinni ja kostea pyyhe niiden päällä. Tiedä sitten, onko tarina urbaanilegendaa, mutta ei se terveellistä ole vaikkei sokeutuisikaan. Vai kuulostaako melanooma silmässä kivalta?


Joo, syövät onkin sitten asia erikseen :s Mä aattelin jotenkin, että se suunnattoman iso kirkkaus siinä olis se "paha juttu" päästessään läpi pupillista silmän sisälle saakka. No toivotaan, että tummanruskea pigmentti mun silmissä on hieman ees suojannu mua sillon lapsena :p Tosin oon kyllä sellanen ihminen, jolla tulee helposti luomia, hups.

Mä joskus vilkaisin aurinkoa myös kun olin pieni ja kyllä mä puolen sekunnin ajan myös silloin auringonpimennyksen aikaan... Ja mulla on vaaleat silmät. Ja paljon luomia ja kalpea iho. Ja super huono näkö. Täältä tullaan sokeus ja ihosyöpä :heart:

Tiede-lehdessä (9/2015) oli muuten hyvä juttu just esimerkiksi vaaleahiuksisuuden ja vaaleasilmäisyyden vaikutuksista. Ilmeisesti sinisilmäiset kestävät enemmän alkoholia kuin muut. Vaaleasilmäiset myös ärhäkämpiä ja kilpailullisempia ja lisäksi vaaleat silmät ovat herkempiä auringonvalolle. Tämä selittää yhtä ja toista meistä suomalaisista. Jännä juttu muuten, ilmeisesti vaaleahiuksisilla on tuuhein tukka, mutta ehkä siinä ei ole tutkittu suomalaista hiuslaatua lainkaan. Hei mutta blondeilla (naisilla) voi olla tavallista enemmän estrogeenia ja siksi niillä käy flaksi. Tarjolla on myös melanoomaa ja silmänpohjanrappeumaa.
Bruneteista tulee sen sijaan herkemmin tupakkariippuvaisia. Kannattaa lukaista se juttu. Jännää nippelitietoa.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja pikkuponi » 30 Syys 2015, 22:13

Fnfn kirjoitti:Mä joskus vilkaisin aurinkoa myös kun olin pieni ja kyllä mä puolen sekunnin ajan myös silloin auringonpimennyksen aikaan... Ja mulla on vaaleat silmät. Ja paljon luomia ja kalpea iho. Ja super huono näkö. Täältä tullaan sokeus ja ihosyöpä :heart:


Noniin! Mullakin on toisessa silmässä huono näkö ja lääkärin mukaan se on laiska silmä eli amblyopia, mutta nyt tais selvitä se todellinen syy. Kohtalomme ovat sinetöidyt. (Tosin mulla on onneks suomalaiseks pikemminkin tumma iho (lue: en ole täysin albiino)).

Edit// Ja NYT tiedän, miksi kukaan miespuolinen ei ikinä kiinnostu musta :DD
Avatar
pikkuponi
 
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Elo 2015, 21:35

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Fnfn » 30 Syys 2015, 22:26

Tiede-lehdessä (9/2015) oli muuten hyvä juttu just esimerkiksi vaaleahiuksisuuden ja vaaleasilmäisyyden vaikutuksista. Ilmeisesti sinisilmäiset kestävät enemmän alkoholia kuin muut. Vaaleasilmäiset myös ärhäkämpiä ja kilpailullisempia ja lisäksi vaaleat silmät ovat herkempiä auringonvalolle. Tämä selittää yhtä ja toista meistä suomalaisista. Jännä juttu muuten, ilmeisesti vaaleahiuksisilla on tuuhein tukka, mutta ehkä siinä ei ole tutkittu suomalaista hiuslaatua lainkaan. Hei mutta blondeilla (naisilla) voi olla tavallista enemmän estrogeenia ja siksi niillä käy flaksi. Tarjolla on myös melanoomaa ja silmänpohjanrappeumaa.
Bruneteista tulee sen sijaan herkemmin tupakkariippuvaisia. Kannattaa lukaista se juttu. Jännää nippelitietoa.

Hmm, no minä en ainakaan kestä alkoholia paremmin kuin muut, olin vuosikurssimme top 5 "huonoin viinapää" -listalla :? Tosin tämä kyllä selittää miksi yksi heistä on kaatokännissä jo ennen kuin me muut ovat ehtineet edes pulloa avata. Hän on nimittäin piiloalbiino. Ja en tiedä vaaleatukkaisten hiusten paksuudesta, mutta hiuksia vaaleilla on enemmän, ne ovat vain paljon ohuempia kuin tummahiuksisten.

Ja ei minullakaan flaksi käy, tosin... TOSIN... olen alkanut miettiä, että ehkä minä olen vain huono ymmärtämään vihjeitä (siis kun miettii entiseen, jossa mietin, ettei kukaan koskaan missään ikinä). Ainakin se, jonka kanssa kävin treffeillä ja yksi ylempiluokkalainen poika tuppaa nyhjäämään kyljessä ja ovat ostaneet minulle juomia. Sekä minun yliopistobestis, mutta sitä en laske.

Noniin! Mullakin on toisessa silmässä huono näkö ja lääkärin mukaan se on laiska silmä eli amblyopia, mutta nyt tais selvitä se todellinen syy. Kohtalomme ovat sinetöidyt. (Tosin mulla on onneks suomalaiseks pikemminkin tumma iho (lue: en ole täysin albiino)).

Ilmiselvästi, olenhan valinnut jo hautajaismusiikkinikin tässä ketjussa :(

Olen varma, että pieni osa mun silmien likinäköisyydestä johtuu siitä, että olen laiska ja harjaantumaton katsomaan kauas, koska olen koko ajan netissä ja en käyttänyt yläasteella silmälaseja, vaikka mulla olikin huono näkö.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja Santiny » 30 Syys 2015, 22:32

pikkuponi kirjoitti:Edit// Ja NYT tiedän, miksi kukaan miespuolinen ei ikinä kiinnostu musta :DD

Mähän en ole blondi, mutta vaaleanruskea tukka kuitenkin. Voi pylly. Vaihdetaanko hiuksia? Luopuisin mieluusti parista kilpakosijasta.

Mut hei sun onneksi punapäistä tulee todennäköisemmin toimitusjohtajia kuin muista. Toisaalta punapäät pelkäävät hammaslääkäriä muita enemmän, koska puudutus tehoaa heihin huonommin. He ovat myös herkempiä kylmälle ja hammassärylle, mutta turtia pistoskivulle. Parkinsonin tautia ja melanoomaa olisi tarjolla.

Se on jännä muuten miten mä olen kyllä ihan albiinon värinen iholtani, mutta en selvästikään albiinoihoinen, koska en pala tai rusketu kovin helposti. Albiinoillahan on tapana kärähtää auringossa todella nopeasti ja pahasti. Minun pitää istua helteessä samoin päin pari päivää ja sittenkin palaa vain naama. Meikkaaminen on edelleen aika turhauttavaa kun toisella puolella yritän peittää punaista raitaa ja toisella luoda vastaavaa, koska symmetria :D Ja mun rusketushan tarkoittaa sitä, että arpeni melkein erottuvat kun oikein läheltä katsoo. En tiedä tarkoittaako tämä sitä, että saan varmasti ihosyövän (koska olen mahdottoman kalpea) vai sitä, että en saa (koska ihoni ei vaurioidu auringossa kovinkaan helposti).
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Täydellinen kuunpimennys 28.9.2015

ViestiKirjoittaja pikkuponi » 01 Loka 2015, 10:58

Santiny, älä turhaan ainakaan tuu kateelliseks, meinaan mullakin on vaaleanruskeat hiukset (on hassua, miten mun kulmakarvat ja silmät on paljon tummemmat) :p Eli siis näin ollen en ole blondi ja nyt tiedän syyn, miksi pysyn ehkäpä ikisinkkuna :D Tosin hammaslääkäriä mä inhoan, kun kaikki, mitä ikinä siellä tehdään, sattuu jollain lailla. Mulla on tosi herkkä tuntoaisti näin ylipäänsä ja matala kipukynnys. Onneks ei oo ikinä ollu reikiä hampaissa, mutta muuten onkin sitten puudutettu suuta oikomistoimenpiteitten takia ja ne neulat todella sattui :s

Mä rusketun kai suht. helposti jossakin etelässä ja Suomessa tuntuu, että auringon vaikutus on usein lähemmäs plus miinus nolla, ellei oikeen oleile koko ajan siinä. Toki jos oon koko päivän oikeesti ollu Suomessa auringossa, enkä oo saanu vielä pientäkään rusketusta, niin sitten voinkin palaa. Mutta kunhan hieman ensin oon jonkin aikaa varovaisempi (olettaen, että eksyn Suomessa harvinaisen helleaallon aikaan usein ulos), niin pystyn olemaan loppukesän ihan "normaalisti" auringossa Suomessa. Silti esim. Espanjan auringossa en voi olla ilman mitään "suojausta" keskipäivällä oikeesti puolta tuntia kauempaa D:

Ja ne arvet on toki oma lukunsa :p Luin jostain, että arpikudos ei rusketu ja nyt tiedän, miksi joskus Espanjassa mulla on arvet muuttunu ihan punaisiksi ja turvonneiksi, niin että ne tuntui kauheina patteina ihossa. (Mulla on atooppinen ja tosi ohut iho, johon jää ihan ylihelposti arpia milloin mistäkin. Huvittavinta on, että just olkapäissä muun muassa niitä on kauheesti, kun murrosiän aikaan on hartiat leventyny sitten vissiin "ihan hirveesti", vaikka olen nainen.)
Avatar
pikkuponi
 
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Elo 2015, 21:35


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron