Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 08 Loka 2015, 20:01

Osaako teistä joku niin sanotusti oikean kymmenormijärjestemän? Varmasti useimmat kirjoittavat tietokoneella käyttäen useampaa kuin kahta sormea, mutta täydellistä kymmensormijärjestelmää ei varmaan monikaan taida. Olisiko hyötyä opetella kymmensormijärjestelmä vai pärjääkö sellaisella omalla jäljitelmällä, jossa ovat käytössä ainakin melkein kaikki sormet? Pitäisikö koulussa opettaa kymmensormijärjestelmä joskus alaluokilla?
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

ViestiKirjoittaja icepicked » 08 Loka 2015, 20:05

Täysin turha. Olen oppinut kirjoittamaan kymmenellä sormella ihan kirjoittamalla ilman mitään järjestelmiä.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

ViestiKirjoittaja Fnfn » 08 Loka 2015, 20:19

Minä nakutan kahdella sormella ja näin hyvä. Ihan tarpeeksi nopea minulle.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 08 Loka 2015, 20:32

Fnfn kirjoitti:Minä nakutan kahdella sormella ja näin hyvä. Ihan tarpeeksi nopea minulle.


Ainakin tekstisi ovat usein pitkiä.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

ViestiKirjoittaja morso97 » 08 Loka 2015, 20:35

Meille ei ikinä opetettu kymmensormijärjestelmää. Minulla on joku oma järjestelmä joka on kymmensormijärjestelmän ja kahden sormen järjestelmän välissä.
Moppe, Morsoliini, Mursu, Mursuli, Morsomur(s)u, Mopo, Morsuli, Mosuli
morso97
 
Viestit: 466
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 20:57
Paikkakunta: Stadi

Re: Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 08 Loka 2015, 20:42

Minullekaan ei ole ikinä opetettu kymmensormijärjestelmää. Joskus aikaisemmin koulullani olisi ilmeisesti ollut jokin Kirjoita ja viesti tehokkaasti - valinnaisaine, mutta valinnaisaineita oli karsittu, kun minä niitä pääsin valitsemaan. Jossain mielessä tuntuisi loogiselta, että näin tietokoneaikakutena kymmensormijärestelmästä yritettäisiin tehdä kansalaistaito, mutta ilmeisesti ihmiset pääsevät riittäviin nopeuksiin omilla kahden tai useamman sormen järjestelmillään. Mobiililaitteiden erikokoisilla näppäimistöillä kymmensormijärjestelmä ei kuitenkaan toimisi aivan samalla tavalla kuin tietokoneen näppäimistöllä, ja nykyään töitä tehdään enenevissä määrin myös mobiililaitteilla.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

ViestiKirjoittaja Santiny » 08 Loka 2015, 21:30

Ei tarvita.

Meille ei missään kohtaa ole edes ollut tarjolla mahdollisuutta opetella sitä vaan se olisi pitänyt tehdä itsenäisesti. Ei kiinnostanut.

Itse kirjoitan näppäimistäöstä riippuen eri määrällä sormia. Kännykällä kirjoitan yhdellä sormella ja isommalla tietokoneen näppiksellä käytän kaikkia sormia, tosin peukaloiden tehtävä on vain välilyönnin operoiminen. Läppärini on vain kymppituumainen, joten näppiskin on aika pieni eikä siinä ole tilaa kaikille sormille. Käytän tällä ehkä kuutta sormea. Molemmista käsistä etusormi, keskisormi ja nimetön, nimettömät shifteillä, enterillä jne.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 07 Tammi 2016, 21:34

Osaatteko muuten omilla kymmensormijärjestelmillänne kirjoittaa täysin katsomatta näppäimistöön?
Viimeksi muokannut biologinalku päivämäärä 07 Tammi 2016, 22:52, muokattu yhteensä 1 kerran
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Tarvitaanko oikeaoppista kymmensormijärjestelmää?

ViestiKirjoittaja Assassin » 07 Tammi 2016, 22:08

biologinalku kirjoitti:Osaatteko muuten omilla kymmensormijärjestelmillänne kirjoittaa täysin katsomatta näppäimistöön?


Oikeastaan en. Itse käytän ihan omaa järjestelmää enkä niinkään mitään "oikeaoppista". Vasen käsi lepää luonnostaa näppäinten A,W,S,D sekä Shift ja välilyönnin kohdalla. Oikea ei niin selvästi millään. Tällainen assetelma on varmaan tarttunut peleistä.

Näkyvyyttä ei tosin tarvitse miettiä kun on taustavalaistu näppäimistö.
Onko tylsää? Klikkaa tätä
Avatar
Assassin
 
Viestit: 67
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:47


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron