Kirjoitus virhet

Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja Fluttershy » 18 Joulu 2015, 11:21

Ärsyttääkö teitäkin kun, ihmiset kirjoittavat yhdys sanat väärin tai jotenkin muuten, kirjoittavat väärin!!! Yksittäiset virhet eivät minua, haittaa, mutta toistuvat väärin kirjoitukset. Ja huomautuksia huolimatta jatkuvat, virheet. Itse kin ten virheitä. Mutta ihan oikeasti rajansa kaikela....

Okei, tuo olisi helvetin ärsyttävää provosointia. Anteeksi. Mutta ihan oikeesti, mitä mieltä olette kirjoitusvirheistä? Itseäni ei häiritse kunhan ei mene liian pahaksi :)
Fluttershy
 
Viestit: 136
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 15:51

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja Santiny » 18 Joulu 2015, 11:33

Suuri määrä kirjoitus- ja kielioppivirheitä kyllä antaa kirjoittajasta vähän yksinkertaisen kuvan. Yleensä teksti on kyllä luettavissa niistä huolimatta, mutta harvemmin ihmisillä on motivaatiota sellaista tekstiä lukea. Itselleni kirjoitusvirheitä sattuu jatkuvasti, erityisesti kännykällä, mutta jonkin verran myös läppärillä, mutta harvemmin niitä kovin suurella volyymilla missään tekstissä esiintyy. Jotkin yhdyssanat tietysti vaativat ajattelemista, milloin vähän tekstin tärkeydestä riippuen ratkaisen, jäänkö tarkastamaan yhdyssanoja vai onko tärkeämpää saada se tuotos vain äkkiä ulos. Wapissa en hirveästi noita jää pohdiskelemaan, mutta koulutöitä tehdessä varmistan aina. Tänne kirjoittaminen on vähän siitä välimaastosta. Riippuu, miten asiapitoista tekstiä tuotan.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 18 Joulu 2015, 12:27

Tämähän on selvää sytjintää lukihäröjö ja kirjotushäröjä ihmisiä kohtaan!
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja biologinalku » 18 Joulu 2015, 12:33

Olen tottunut kirjoitusvirheisiin. Aluksi ne karsastivat silmää, mutta viimeisen parin vuoden aikana olen lukenut niin paljon keskustelupalstoja, että olen oppinut ohittamaan suurimman osan virheistä melko sujuvasti. Räikeät virheet toki osuvat aina silmään. Esimerkkejä tällaisista virheistä voisivat olla vaikkapa erikseen kirjoitetut selkeät yhdyssanat. Pulinalaisista on mainittava, että useimmat kirjoittavat todella hyvää tekstiä.

Itselläni tulee usein pieniä lyöntivirheitä myös tietokoneella kirjoittaessani. Onneksi täällä pystyy muokkaamaan kirjoittamiaan viestejä ja korjaamaan virheet.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja biologinalku » 18 Joulu 2015, 12:36

Yurika_ kirjoitti:Tämähän on selvää sytjintää lukihäröjö ja kirjotushäröjä ihmisiä kohtaan!


Heilläkin suurin osa virheistä selittyy huolimattomuudella ja piittaamattomuudella, kun on kyse nettikirjoittelusta tai muusta arkisesta viestinnästä.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja Assassin » 18 Joulu 2015, 12:54

Riippuu tilanteesta. Esimerkiksi toistuvat yhdyssanavirheet häiritsevät kuten myös välimerkkien puuttuminen.
Onko tylsää? Klikkaa tätä
Avatar
Assassin
 
Viestit: 67
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:47

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 18 Joulu 2015, 13:35

biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:Tämähän on selvää sytjintää lukihäröjö ja kirjotushäröjä ihmisiä kohtaan!


Heilläkin suurin osa virheistä selittyy huolimattomuudella ja piittaamattomuudella, kun on kyse nettikirjoittelusta tai muusta arkisesta viestinnästä.


Tajusin itselläni olevan lievä lukihäiriö, kun joskus sana mikä pitää kirjottaa muuttuu johonkin outoon muotoon ajatuksissani. No ihmismieli ei ole täydellinen.
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja biologinalku » 18 Joulu 2015, 15:24

Se on joskus vähän ärsyttävää, jos huolimatonta kieltä käytetään väärissä yhteyksissä. Minun mielestäni blogiteksti on tekstilaji, jonka kielen pitäisi olla suhteellisen huoliteltua, mut sittten löytyy näitä blogeja jotka onmkirrjotett aivan paskasti ja hymiöitä vilisee :DDDDDXD

Jotkut työpaikkailmoituksetkin TE-palvelujen sivuilla on kirjoitettu hieman huonosti - ainakin verrattuna siihen, kuinka täydellistä ihmistä haetaan töihin.
Viimeksi muokannut biologinalku päivämäärä 18 Joulu 2015, 20:34, muokattu yhteensä 2 kertaa
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja Lintumies » 18 Joulu 2015, 17:25

Minulta jää usein välimerkit uupumaan tai joitain merkkejä on paikalla, jonne ne ei kuulu. Olen vain tottunut kirjoittamaan puhekielellä ja en ole juurikaan stressannut itseäni kielioppiasioilla.
Täällä ollessani olen alkanut vähän kertaamaan oikeinkirjoitusasioita lukemalla muiden kirjoituksia ihan ajatuksella.

Pilkut ja pisteet kyllä löytävät paikkansa, kun aikansa jankkaa, mutta lauserakenteissa en ole koskaan ollut hyvä. Välillä lauseet ovat lyhyitä ja töksähteleviä ja välillä liian pitkiä ja sekavia. En vain ole taitava kirjoittaja ja piste.
Lintumies
 
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2015, 17:31

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja Ihaa » 20 Joulu 2015, 00:02

Yurika_ kirjoitti:Tämähän on selvää sytjintää lukihäröjö ja kirjotushäröjä ihmisiä kohtaan!

Eikä ole. En minäkään kunnolla osaa lukea tai kirjoittaa, mutten minä valita. Mielestäni kirjoitus- ja kielioppivirheet ovat ikäviä, vaikka itsekin niitä teen.
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Kirjoitus virhet

ViestiKirjoittaja alice_dolly » 26 Joulu 2015, 15:26

Ärsyttävät suurehkosti minua. En kuitenkaan ala huomauttelemaan muille niistä, paitsi chateissa läheisille kavereille, jotka ymmärtävät sen olevan silkkaa kielinatseilua ja kettuilua. Aika harvoin teen virheitä itse.
hyaah? hyaah.
Avatar
alice_dolly
Vihamieli
 
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 18:38
Paikkakunta: Lounas


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron