Älkää ikinä

Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja <Empty> » 15 Helmi 2015, 22:37

...Polttako sormianne! Varsinkaan sormenpäitä! Secei satu mutta se kirvelee ja polttelee koko ajan! Ja jos et tee mitään (esim. Liota kylmässä vedessä jne.) Se vain voimistuu! Tätä on tässä nyt kohta neljättä tuntia oltu jääpussin kanssa ja edelleen ihan tulessa kädet. Varsinkin vasen.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Fnfn » 15 Helmi 2015, 22:51

Verikokeen ottaminen sormesta sattuu kuulemma eniten. Ei perustu omaan kokemukseen, joku on vain sanonut näin.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Helmi 2015, 22:54

Fnfn kirjoitti:Verikokeen ottaminen sormesta sattuu kuulemma eniten. Ei perustu omaan kokemukseen, joku on vain sanonut näin.


Ei sitä kyllä juuri edes tunne. Kokemusta on parin verran, ja minulla sentään on todella matala kipukynnys, ja olen hieman tuntoyliherkkäkin. Tosin aina kun on verikoe sormesta otettu, olen ollut kovassa kuumeessa tai jostain muusta syystä vain osittain läsnä.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Helmi 2015, 22:58

Jaa. Minä olen polttanut sormenpääni todella usein, ja ne ajoittain ovat joutuneet kärsimään myös kovasta kylmyydestä, joten sormenpäideni ja sormieni verenkierto ja tuntoaisti ovat huonontuneet, ja en sormilla asti lämpötiloista kuin perus ( noin 60-(-10) °C) ja sitten liian kylmä (yli -15°C) ja liian kuuma (jtn 75 °C) enkä niitä kumpaakaan kovin vahvasti.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 15 Helmi 2015, 23:00

Joskus pienenä mietin että olivatko takan luukut vielä kuumat vaikka tuli oli jo sammunut, ja fiksuna tyttönä kokeilin sormillani. Oli se kuuma.
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Fnfn » 15 Helmi 2015, 23:06

Hyi helvetti, en voisi kuvitellakaan, että minulta pumpattaisiin verta sormesta :sick: Todella pitkään olin ihan neutraali veren ja verikokeiden suhteen, mutta sitten kun minulta kerran otettiin verikoe, olisinko ollut 13-vuotias (onko siitä niin pitkä aika vai olenko vaan unohtanut jonkin toisen kerran...?) niin katsoin ja se oli niin inhaa... Muuten ei veri haittaa, esim. haavoista, mutta kun se on sellaista erilaista verta!

Ehkä mulle on tullut vanhemmiten jokin neulakammo :roll:
Ja kun mulle laitettiin sikainfluenssarokotusta, niin tunsin vähän aikaa kun se aine meni mun ihon alla :mrgreen:
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja <Empty> » 15 Helmi 2015, 23:07

Sinisiipinen kirjoitti:Joskus pienenä mietin että olivatko takan luukut vielä kuumat vaikka tuli oli jo sammunut, ja fiksuna tyttönä kokeilin sormillani. Oli se kuuma.


Minä taas en ajatellut yhtään kun lisäsin puita ja suljinpa metalliovet sitten paljain käsin.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja <Empty> » 15 Helmi 2015, 23:08

Fnfn kirjoitti:Hyi helvetti, en voisi kuvitellakaan, että minulta pumpattaisiin verta sormesta :sick: Todella pitkään olin ihan neutraali veren ja verikokeiden suhteen, mutta sitten kun minulta kerran otettiin verikoe, olisinko ollut 13-vuotias (onko siitä niin pitkä aika vai olenko vaan unohtanut jonkin toisen kerran...?) niin katsoin ja se oli niin inhaa... Muuten ei veri haittaa, esim. haavoista, mutta kun se on sellaista erilaista verta!

Ehkä mulle on tullut vanhemmiten jokin neulakammo :roll:
Ja kun mulle laitettiin sikainfluenssarokotusta, niin tunsin vähän aikaa kun se aine meni mun ihon alla :mrgreen:


Influenssa parantuu hoidolla 2 viikossa.

Ilman hoitoa se paranee 14 päivässä
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Santiny » 15 Helmi 2015, 23:12

Fnfn kirjoitti:Hyi helvetti, en voisi kuvitellakaan, että minulta pumpattaisiin verta sormesta :sick: Todella pitkään olin ihan neutraali veren ja verikokeiden suhteen, mutta sitten kun minulta kerran otettiin verikoe, olisinko ollut 13-vuotias (onko siitä niin pitkä aika vai olenko vaan unohtanut jonkin toisen kerran...?) niin katsoin ja se oli niin inhaa... Muuten ei veri haittaa, esim. haavoista, mutta kun se on sellaista erilaista verta!

Ehkä mulle on tullut vanhemmiten jokin neulakammo :roll:
Ja kun mulle laitettiin sikainfluenssarokotusta, niin tunsin vähän aikaa kun se aine meni mun ihon alla :mrgreen:


Itse en onneksi pelkää verikokeita. Kerran ottivat kahdeksan putkiloa kerralla, ei ollut kivaa. Kerran tosin hoitaja oli todella pelottava. Olin edellisenä päivänä ollut verikokeissa ja sen jäljiltä minulla oli tietenkin valtava mustelma toisessa kyynärtaipeessa. No kun menin taas verikokeeseen kerroin hoitajalle mustelmasta. Hoitaja otti naamalleen maanisen irvistyksen ja hihkaisi: "Pistetäänkö toiseenkin?" Toiseen pistettiin, mutta kyllä teki mieli juosta karkuun :D

Itse en muista, että rokotteet olisivat koskaan tuntuneet tuolta, mutta varjoaineen pumppaaminen suoneen tuntui. Se tuntui paksulta mönjältä ja sattui perkeleesti. Nukutusaine taisi myös pistellä jännästi, mutta tästä en mene takuuseen, koska nukutusta edeltäneet tapahtumat ovat edelleen hämärän peitossa. :mrgreen:
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Helmi 2015, 23:14

Fnfn kirjoitti:Hyi helvetti, en voisi kuvitellakaan, että minulta pumpattaisiin verta sormesta :sick: Todella pitkään olin ihan neutraali veren ja verikokeiden suhteen, mutta sitten kun minulta kerran otettiin verikoe, olisinko ollut 13-vuotias (onko siitä niin pitkä aika vai olenko vaan unohtanut jonkin toisen kerran...?) niin katsoin ja se oli niin inhaa... Muuten ei veri haittaa, esim. haavoista, mutta kun se on sellaista erilaista verta!

Ehkä mulle on tullut vanhemmiten jokin neulakammo :roll:
Ja kun mulle laitettiin sikainfluenssarokotusta, niin tunsin vähän aikaa kun se aine meni mun ihon alla :mrgreen:


Oikeat verikokeet ja rokotukset ovat kyllä aivan kauheita, kun sattuvat aivan helevetin paljon, oikeastaan enemmän, kuin kuuman pellin koskeminen koko kämmenellä, ja pitämällä käsiä siinä muutamia sekunteja.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Fnfn » 15 Helmi 2015, 23:22

Yhden kerran oli kyllä todella lempeä verikoe! Oiskohan se ollut se toinen kerta silloin 13-vuotiaana, kun se tyyppi ilmeisesti näki, että odotin sitä kauhulla :mrgreen: Neuvoi katsomaan toiseen suuntaan ja laskemaan kymmeneen, no sitten siinähän se meni enkä melkein huomannut koko tapahtumaa!

Minä en ole koskaan koskenut mihinkään kuumaan, varmaankin kun pelkään kuumaa, tulta ja palovammoja niin paljon. Tai no en enää juurikaan (paitsi tulta) mutta pienenä pelkäsin paljon. Isosiskoni käsi oli pienenä osunut kiukaaseen, minkä takia pelkäsin kiuasta.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Santiny » 15 Helmi 2015, 23:25

pofuksio kirjoitti:Oikeat verikokeet ja rokotukset ovat kyllä aivan kauheita, kun sattuvat aivan helevetin paljon, oikeastaan enemmän, kuin kuuman pellin koskeminen koko kämmenellä, ja pitämällä käsiä siinä muutamia sekunteja.


Omituista, mielestäni nuo eivät satu yhtään. Ettet vain jännittäisi, koska silloin se sattuu. Enkä tässä väitä, että se olisi psykosomaattista vaan, että neulan tökkääminen jännitettyyn lihakseen sattuu hemmetisti. Muistan kyllä, että kipulääkepiikin pistäminen pakaraan kirpaisi vähän, mutta ei sitä montaa sekuntia kestänyt. Silloin en ollut kovinkaan rento, joten syytän sitä. Sama muistikuva on muksuna saaduista rokotteista.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Helmi 2015, 23:30

Santiny kirjoitti:
pofuksio kirjoitti:Oikeat verikokeet ja rokotukset ovat kyllä aivan kauheita, kun sattuvat aivan helevetin paljon, oikeastaan enemmän, kuin kuuman pellin koskeminen koko kämmenellä, ja pitämällä käsiä siinä muutamia sekunteja.


Omituista, mielestäni nuo eivät satu yhtään. Ettet vain jännittäisi, koska silloin se sattuu. Enkä tässä väitä, että se olisi psykosomaattista vaan, että neulan tökkääminen jännitettyyn lihakseen sattuu hemmetisti. Muistan kyllä, että kipulääkepiikin pistäminen pakaraan kirpaisi vähän, mutta ei sitä montaa sekuntia kestänyt. Silloin en ollut kovinkaan rento, joten syytän sitä. Sama muistikuva on muksuna saaduista rokotteista.


Viime aikoina olen pitänyt lihakset aivan rentoina, mutta kun on niin alhainen kipukynnys ja tuntoyliherkkyys, joka esimerkiksi tuossa ilmoittautuu aika vahvana.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja <Empty> » 15 Helmi 2015, 23:35

Minultakin otettu kerran 6 putkiloa, kun testattiin hemoglobiinitaso, koska nenäni vuotaa usein verta. No selvisikin että minulla on normaalia parempi hemoglobiini.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Fnfn » 15 Helmi 2015, 23:35

Muistan kyllä, että kipulääkepiikin pistäminen pakaraan kirpaisi vähän, mutta ei sitä montaa sekuntia kestänyt. Silloin en ollut kovinkaan rento, joten syytän sitä.
:lol:

EDIT: Minulta ei ole koskaan vuotanut verta nenästä! :o
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Helmi 2015, 23:41

Fnfn kirjoitti:
Muistan kyllä, että kipulääkepiikin pistäminen pakaraan kirpaisi vähän, mutta ei sitä montaa sekuntia kestänyt. Silloin en ollut kovinkaan rento, joten syytän sitä.
:lol:

EDIT: Minulta ei ole koskaan vuotanut verta nenästä! :o


Ole onnellinen. Silloin kun minulla vuotaa verta nenästä, vuotaa sitä 1-3 viikon ajan 1-6 kertaa päivässä, ja joskus jopa tunnin kerrallaan. Että siinä sitten yrittää samalla elää normaalia elämää, ja olla sotkematta vaatteitaan.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Santiny » 15 Helmi 2015, 23:43

Fnfn kirjoitti:EDIT: Minulta ei ole koskaan vuotanut verta nenästä! :o

:shock:
Merkillistä. Minulla menee välillä vuosia ilman nenäverenvuotoja ja sitten se vuotaa jonkin aikaa viikottain. Joskus talvisin limakalvot vaan kuivuvat niin paljon, että verenvuoto alkaa aina kun niistää nenän. Sitten oli tietysti se legendaarinen tapaus kun kaaduin suoraan mahalleni ja nenäni alkoi vuotaa verta. Ja ei, nenäni ei osunut maahan :D Onneksi minulla on aina nenäliinoja mukana, joten tupon saa askarreltua yleensä ennen kuin ehtii vaatteet sotkeentua.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 15 Helmi 2015, 23:47

:shock: :shock:

Minultakaan ei ole koskaan tullut verta nenästä. Mistä se muuten johtuu, siis se että verta tulee nenästä?
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja <Empty> » 15 Helmi 2015, 23:48

Santiny kirjoitti:
Fnfn kirjoitti:EDIT: Minulta ei ole koskaan vuotanut verta nenästä! :o

:shock:
Merkillistä. Minulla menee välillä vuosia ilman nenäverenvuotoja ja sitten se vuotaa jonkin aikaa viikottain. Joskus talvisin limakalvot vaan kuivuvat niin paljon, että verenvuoto alkaa aina kun niistää nenän. Sitten oli tietysti se legendaarinen tapaus kun kaaduin suoraan mahalleni ja nenäni alkoi vuotaa verta. Ja ei, nenäni ei osunut maahan :D Onneksi minulla on aina nenäliinoja mukana, joten tupon saa askarreltua yleensä ennen kuin ehtii vaatteet sotkeentua.


Minä kaaduin pyörältä kerran selälleni(siis en mitenkään kovaa, nousin selkään ja klops). Sitten nenäni alkoi vuotaa.

EDIT: //Sini alhainen hemoglobiinitaso, kuiva ilmasto, herkät limakalvot, kuivat limakalvot, turpaansaanti ja paljon muuta.

Ilmapatjani vuotaa, en tykkää.
Viimeksi muokannut <Empty> päivämäärä 15 Helmi 2015, 23:53, muokattu yhteensä 1 kerran
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Santiny » 15 Helmi 2015, 23:51

Sinisiipinen kirjoitti::shock: :shock:

Minultakaan ei ole koskaan tullut verta nenästä. Mistä se muuten johtuu, siis se että verta tulee nenästä?


Terveyskirjastosta:
"Nenäverenvuoto on peräisin nenän limakalvon verisuonista. Vuotokohta voi olla joko laaja-alainen verestys limakalvolla tai yksittäinen verisuoni, joka on syystä tai toisesta revennyt. Riippumatta perussyystä lopullinen vuodon alullepanija on yleensä jokin mekaaninen tekijä: niistäminen, aivastus, nenän kaivaminen, saunominen tai vaikkapa nenään kohdistunut isku. Yleisin vuotava alue on nenän väliseinän etuosa, mutta vuoto voi olla peräisin nenän muistakin osista.

Tavallinen vuodon syy on limakalvon heikentyminen kuivumisen tai tulehduksen (esimerkiksi flunssan) yhteydessä. Vuodolle voivat herkistää myös veren hyytymistä estävät lääkeaineet, erityisesti asetyylisalisyylihappo ja muut tulehduskipulääkkeet sekä varfariini. Samoin korkea ikä ja verisuonten kalkkiutuminen voivat altistaa limakalvon alla olevan verisuonen katkeamiselle. Myös joissakin yleissairauksissa nenän limakalvo voi olla vuotoherkkä. Vastoin yleistä käsitystä kohonnut verenpaine ei ole suoranainen syy nenäverenvuotoon, joskin verenpaineen heikentämät verisuonet saattavat vuotaa tavallista herkemmin."
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Helmi 2015, 23:55

<Empty> kirjoitti:
Santiny kirjoitti:
Fnfn kirjoitti:EDIT: Minulta ei ole koskaan vuotanut verta nenästä! :o

:shock:
Merkillistä. Minulla menee välillä vuosia ilman nenäverenvuotoja ja sitten se vuotaa jonkin aikaa viikottain. Joskus talvisin limakalvot vaan kuivuvat niin paljon, että verenvuoto alkaa aina kun niistää nenän. Sitten oli tietysti se legendaarinen tapaus kun kaaduin suoraan mahalleni ja nenäni alkoi vuotaa verta. Ja ei, nenäni ei osunut maahan :D Onneksi minulla on aina nenäliinoja mukana, joten tupon saa askarreltua yleensä ennen kuin ehtii vaatteet sotkeentua.


Minä kaaduin pyörältä kerran selälleni(siis en mitenkään kovaa, nousin selkään ja klops). Sitten nenäni alkoi vuotaa.


Minä taas välillä herään yöllä siihen, että tulee verta nenästä. Ja kerran pienenä, kun olin fiksusti laittanut kieleni lyhtypylvääseen, ja yritin saada sitä irti, niin nenä alkaa vuotaa verta oikein vuolaasti. Eipä siinä mitään, sain kieleni sitten nopeasti irti, tosin aika erikoisella tavalla.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 16 Helmi 2015, 00:03

Nenän limakalvoista puheenollen, onko joku kokenut sen, kun on joutunut puhkaisemaan finnin nenän limakalvolta. Voin sanoa, että sattuu aivan peeveleesti, eikä asian kokeminen monta kertaa oikein paranna tilannetta.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja <Empty> » 16 Helmi 2015, 00:11

pofuksio kirjoitti:Nenän limakalvoista puheenollen, onko joku kokenut sen, kun on joutunut puhkaisemaan finnin nenän limakalvolta. Voin sanoa, että sattuu aivan peeveleesti, eikä asian kokeminen monta kertaa oikein paranna tilannetta.


Anteeksi, en puhkaise finnejä. Niitä on pieniä tossa poskipäissä ja nenän ympärillä mutta se on vain tapa jolla vauvanpehmeä ihosi muuttuu aikuisen ihoksi.

Tietysti akne on eri asia.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 16 Helmi 2015, 00:13

Santiny kirjoitti:
Sinisiipinen kirjoitti::shock: :shock:

Minultakaan ei ole koskaan tullut verta nenästä. Mistä se muuten johtuu, siis se että verta tulee nenästä?


Terveyskirjastosta:
"Nenäverenvuoto on peräisin nenän limakalvon verisuonista. Vuotokohta voi olla joko laaja-alainen verestys limakalvolla tai yksittäinen verisuoni, joka on syystä tai toisesta revennyt. Riippumatta perussyystä lopullinen vuodon alullepanija on yleensä jokin mekaaninen tekijä: niistäminen, aivastus, nenän kaivaminen, saunominen tai vaikkapa nenään kohdistunut isku. Yleisin vuotava alue on nenän väliseinän etuosa, mutta vuoto voi olla peräisin nenän muistakin osista.

Tavallinen vuodon syy on limakalvon heikentyminen kuivumisen tai tulehduksen (esimerkiksi flunssan) yhteydessä. Vuodolle voivat herkistää myös veren hyytymistä estävät lääkeaineet, erityisesti asetyylisalisyylihappo ja muut tulehduskipulääkkeet sekä varfariini. Samoin korkea ikä ja verisuonten kalkkiutuminen voivat altistaa limakalvon alla olevan verisuonen katkeamiselle. Myös joissakin yleissairauksissa nenän limakalvo voi olla vuotoherkkä. Vastoin yleistä käsitystä kohonnut verenpaine ei ole suoranainen syy nenäverenvuotoon, joskin verenpaineen heikentämät verisuonet saattavat vuotaa tavallista herkemmin."



Aahaa.Tulipahan sekin selväksi. :D

Tästäpä muistui mieleeni yksi tapaus, kun olin 6-vuotias.

Oltiin eskariryhmän kanssa pulkkamäessä. Sitten joillekin tuli jotain riitaa ja se päättyi niin että eräs poika löi yhtä tyttöä liukurin reunalla naamaan. Tyttö sai poskeensa haavan ja lisäksi hänen nenästään alkoi vuotaa vimmatusti verta.
Lähdettyämme paikka oli aika hurjan näköinen, kun kaikkialla oli kirkkaan punaisena lumessa hohtavia veriroiskeita. Tämän tapauksen jälkeen meiltä kiellettiin liukurit.
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 16 Helmi 2015, 07:53

<Empty> kirjoitti:
pofuksio kirjoitti:Nenän limakalvoista puheenollen, onko joku kokenut sen, kun on joutunut puhkaisemaan finnin nenän limakalvolta. Voin sanoa, että sattuu aivan peeveleesti, eikä asian kokeminen monta kertaa oikein paranna tilannetta.


Anteeksi, en puhkaise finnejä. Niitä on pieniä tossa poskipäissä ja nenän ympärillä mutta se on vain tapa jolla vauvanpehmeä ihosi muuttuu aikuisen ihoksi.

Tietysti akne on eri asia.


Minun taas on pakko puhkaista ne, kun niistä tulee niin hemmetin isoja, ja sitten pienikin kosketus niihin sattuu aivan kamalasti. Finnit kyllä ovat myös äärimmäisen ärsyttäviä lukumääränsä ja levinneisyytensä takia (kaikkialla muualla, paitsi kyynärpäistä ja polvista alaspäin).
Tai mustapäät. No, koko naamani koostuu lähes kokonaan niistä.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja <Empty> » 16 Helmi 2015, 11:14

Pofuksio kirjoitti:kun niitä tulee kaikkialle, kyynärpäistä polviin.


Minulle tulee kesäisin aina polviin ja kyynärpäihin sellaisia ihokuivumia, jotka kutisevat. Minulla epäiltiin ihokeliaakkia, mutten ainakaan muista, että mitään olisi löytynyt.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 16 Helmi 2015, 12:02

Minulla tulee keväisin siitepölyallergian takia sellaista inhottavaa kutisevaa ihottumaa ja pieniä näppylöitä polvi- ja kyynärtaipeisiin.
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 16 Helmi 2015, 12:18

Minä en vielä tarkalleen tiedä, mitä siitepölyn takia tulee, tai edes mille kaikille siitepölyille olen allerginen (tämän hetkisellä listalla oli muistaakseni 11 lajia). Viime vuonna ainakin silmät olivat aivan punaiset ja pehmeät, sekä vuotivat aivan koko ajan. Sitten oli poskiontelon tulehdus, ja hengittäminen oli hankalaa; nenä täynnä räkää ja siitepöly kuivatti suun kautta hengitettäessä suun limakalvoja. Sitten vähän ihottumaa käsissä ja jaloissa, ehkä selässäkin, mutta se on aivan täynnä kaiken maailman näppylöitä ja finnejä ja ihottumaa yms. joten...
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 16 Helmi 2015, 12:31

pofuksio kirjoitti: silmät olivat aivan punaiset ja pehmeät, sekä vuotivat aivan koko ajan. Sitten oli poskiontelon tulehdus, ja hengittäminen oli hankalaa; nenä täynnä räkää ja siitepöly kuivatti suun kautta hengitettäessä suun limakalvoja. Sitten vähän ihottumaa käsissä ja jaloissa, ehkä selässäkin.



Aika samanlaisia oireita minullakin on. Olen allerginen ainakin koivun ja lepän siitepölylle. Olen syönyt monenlaisia allergialääkkeitä, mutta mistään ei tunnu olevan apua :(
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 16 Helmi 2015, 12:38

Ei minullakaan allergialääke auttanut. Oli siinä kivaa sitten punaisilla, kutisevilla, vuotavilla ja pehmeillä silmillä semmoinen lähes kuukausi viettää. Ainoat, mitkä mihinkään auttoivat, olivat antibioottisilmätipat, ja niitä en voinut koulussa laittaa, kun olisi pitänyt kylmässä säilyttää.

Saas nähä, kuinka tänä vuonna käy.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 16 Helmi 2015, 12:58

Minullakin jotain silmätippoja ollut, mutta jokseenkin tehottomia, aiheuttaneet vaan lisää kirvelyä ja vuotamista..
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Älkää ikinä

ViestiKirjoittaja pofuksio » 16 Helmi 2015, 13:18

Minulla auttoivat tulehtuneisiin silmiin, muttei itse allergiaoireisiin, sillä ne olivat nimen omaan tulehduksen parannukseen.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron