Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 19:16

Ottaisinko ranskan lukiossa? En aloita uutta kieltä, jota olisi enempää kuin neljä kurssia (Kiinaa on saatavilla vain niin vähän.) ja vähennän muista aineista rankasti. Tarvitsen kuitenkin 75 kurssia kahteen vuoteen. Pelkään vain, että sekoitan ranskan italiaan, sillä vaikka ne eivät kuulosta samalta, kirjoitettuna niissä on paljon samaa. Onko kukaan opiskellut ranskaa (ja italiaa)?

Ostin kirjan, josta opiskelen kiinan kirjoitusmerkkejä. Ymmärrän jo merkit pöytä, tuoli, vesi, vessanpytty ja hedelmät.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 19 Helmi 2015, 19:23

icepicked kirjoitti:Ottaisinko ranskan lukiossa? En aloita uutta kieltä, jota olisi enempää kuin neljä kurssia (Kiinaa on saatavilla vain niin vähän.) ja vähennän muista aineista rankasti. Tarvitsen kuitenkin 75 kurssia kahteen vuoteen. Pelkään vain, että sekoitan ranskan italiaan, sillä vaikka ne eivät kuulosta samalta, kirjoitettuna niissä on paljon samaa. Onko kukaan opiskellut ranskaa (ja italiaa)?

Ostin kirjan, josta opiskelen kiinan kirjoitusmerkkejä. Ymmärrän jo merkit pöytä, tuoli, vesi, vessanpytty ja hedelmät.


Opettele japania, niin voit katsoa animea ilman tekstityksiä.

Kuva
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja pofuksio » 19 Helmi 2015, 19:25

Yurika_ kirjoitti:
icepicked kirjoitti:Ottaisinko ranskan lukiossa? En aloita uutta kieltä, jota olisi enempää kuin neljä kurssia (Kiinaa on saatavilla vain niin vähän.) ja vähennän muista aineista rankasti. Tarvitsen kuitenkin 75 kurssia kahteen vuoteen. Pelkään vain, että sekoitan ranskan italiaan, sillä vaikka ne eivät kuulosta samalta, kirjoitettuna niissä on paljon samaa. Onko kukaan opiskellut ranskaa (ja italiaa)?

Ostin kirjan, josta opiskelen kiinan kirjoitusmerkkejä. Ymmärrän jo merkit pöytä, tuoli, vesi, vessanpytty ja hedelmät.


Opettele japania, niin voit katsoa animea ilman tekstityksiä.

Kuva


Mutta vain, jos aiot opetella kahdet aakkoset, ja tuhansia kanjeja. Se tosin ei ole kovin vaikeaa, onnistuu minunkin huonolla kielipäälläni.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 19:27

Opettele japania, niin voit katsoa animea ilman tekstityksiä.

En katso animea.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 19 Helmi 2015, 19:31

icepicked kirjoitti:
Opettele japania, niin voit katsoa animea ilman tekstityksiä.

En katso animea.


Et viälä ;)
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 19:43

Yurika_ kirjoitti:
icepicked kirjoitti:
Opettele japania, niin voit katsoa animea ilman tekstityksiä.

En katso animea.


Et vielä ;)

Just juu. Todennäköisyys sille on yhtä suuri kuin todennäköisyys A4-kokoisen, Eisensteinin Lokakuu-elokuvaa käsittelevän arvostelun ilmestyminen palstalle sinun kirjoittamanasi.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja <Empty> » 19 Helmi 2015, 19:47

Ota vaan ranska.

Italia ja Ranska ovat molemmat kivoja kieliä.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 19:56

<Empty> kirjoitti:Ota vaan ranska.

Italia ja Ranska ovat molemmat kivoja kieliä.

Mutta sekoittako ne helposti toisiinsa? Pääsyyni sille, etten ota saksaa, on ruotsiin sekoittaminen.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja Muoviomena » 19 Helmi 2015, 20:01

Saksa ja Ruotsi ovat kyllä samantapaisia, ja ne ovat helpompia jos osaa jo toisen, mutta en itse kyllä voisi sekoittaa niitä.

Italiaa en tunne, joten sitä en kommentoi.
Avatar
Muoviomena
Ei syötävä
 
Viestit: 306
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:21

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 20:12

Muoviomena kirjoitti:Saksa ja Ruotsi ovat kyllä samantapaisia, ja ne ovat helpompia jos osaa jo toisen, mutta en itse kyllä voisi sekoittaa niitä.

Italiaa en tunne, joten sitä en kommentoi.

Osasin hieman saksaa alkaessani opiskella ruotsia ja sekoitin ne koko ajan keskenään. Joskus sekoitan jopa venäjän ja ruotsin, koska aloitin ne melko samanaikaisesti ja niiden minä-pronominit ovat lausuttuna saman kuuloiset. (Jag ja я.)
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja Nasse-setä » 19 Helmi 2015, 20:29

Eivätkö ranskalaiset viimeinkin voisi oivaltaa, että hekin elävät EU:ssa ja kyllä ainakin jotakin direktiiviä voi ainakin jollain kierolla keinolla käyttää sitä vastaan, ettei missään puhuttaisi ranskaa.

Ennemmin ehdotan pitkää matikkaa.
Avatar
Nasse-setä
Tirehtööri von Pullonvirittäjä
 
Viestit: 434
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 07:14

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 19 Helmi 2015, 20:30

icepicked kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:
icepicked kirjoitti:
Opettele japania, niin voit katsoa animea ilman tekstityksiä.

En katso animea.


Et vielä ;)

Just juu. Todennäköisyys sille on yhtä suuri kuin todennäköisyys A4-kokoisen, Eisensteinin Lokakuu-elokuvaa käsittelevän arvostelun ilmestyminen palstalle sinun kirjoittamanasi.


En nyt sanois ;)

Kuva
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 20:32

Nasse-setä kirjoitti:Eivätkö ranskalaiset viimeinkin voisi oivaltaa, että hekin elävät EU:ssa ja kyllä ainakin jotakin direktiiviä voi ainakin jollain kierolla keinolla käyttää sitä vastaan, ettei missään puhuttaisi ranskaa.

Ennemmin ehdotan pitkää matikkaa.

Työelämää en ajatellut.

Uskallakin. Vihaan matematiikan kaikkia osa-alueita ja sen ehdotonta, oppimista hylkivää olemusta. En pääsisi lukiosta edes viidessä vuodessa, jos ottaisin saatana kymmenen kurssia matematiikkaa.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 19 Helmi 2015, 21:04

icepicked kirjoitti:Työelämää en ajatellut.


Kannattaisi lukio-opintoja suunniteltaessa ajatella ensisijaisesti jatko-opintoja ja työelämää. Mitä olet ajatellut lähteä opiskelemaan lukion jälkeen vai ovatko suunnitelmat vielä hyvin epäselvät?
biologi_ei_kirj.
 

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja Vieras » 19 Helmi 2015, 21:06

Vaikket muuten pitkää matematiikkaa ottaisikaan, kannattaa kuitenkin harkita, josko lyhyestä matematiikasta kannattaisi opiskella vähintään kaikki pakolliset kurssit.
Vieras
 

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 21:36

biologi_ei_kirj. kirjoitti:
icepicked kirjoitti:Työelämää en ajatellut.


Kannattaisi lukio-opintoja suunniteltaessa ajatella ensisijaisesti jatko-opintoja ja työelämää. Mitä olet ajatellut lähteä opiskelemaan lukion jälkeen vai ovatko suunnitelmat vielä hyvin epäselvät?

Ajattelin opiskella vertailevaa kielitiedettä ja suomalais-ugrilaisten kielten tutkimusta. Työllistyn mihin työllistyn, mutta diplomatian vuoksi en kieltä tarvitse.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 21:39

Vieras kirjoitti:Vaikket muuten pitkää matematiikkaa ottaisikaan, kannattaa kuitenkin harkita, josko lyhyestä matematiikasta kannattaisi opiskella vähintään kaikki pakolliset kurssit.

Miksi? Mihin minä tarvitsisin sitä? Inhoan koko saakelin ainetta enkä viitsisi huvin vuoksi sitä ottaa. Minun on pakko käydä kaikki äidinkielen kurssit kahdessa vuodessa kuten kaikki muukin enkä haluaisi vaikeuttaa tätä tahallani.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja Nasse-setä » 19 Helmi 2015, 22:15

icepicked kirjoitti:Uskallakin. Vihaan matematiikan kaikkia osa-alueita ja sen ehdotonta, oppimista hylkivää olemusta. En pääsisi lukiosta edes viidessä vuodessa, jos ottaisin saatana kymmenen kurssia matematiikkaa.


Minä pidän matematiikkaa kielenä. Se on sisäisesti ristiriidaton systeemi (ainakin vielä peruskoulu- ja lukiovaiheessa), jonka loogisuudella on rauhoittava ja mieltä tyynnyttävä vaikutus. Ei ole mitään paikallisia numeromuunnoksia tai alueellisia eroja kolmosen suhteen; ei ole luetteloita epäsäännöllisyyksistä.

Tokikin mieltymyskysymys, mutta matematiikalla ja lingvistiikalla muuten on yhteyksiä.
Avatar
Nasse-setä
Tirehtööri von Pullonvirittäjä
 
Viestit: 434
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 07:14

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 19 Helmi 2015, 22:20

Äidinkieli on sinulle helppo nakki, minullekin se on.

Minulla oli yhdessä vaiheessa tuttu, joka opiskeli ranskasta ainakin ensimmäisen kurssin ja joo, kirjoittaminen oli kuulemma yllättävän vaikeaa. Italian opiskelijoita en tunne yhtäkään. Voiko siinä lukiossa, johon menet, tehdä niin, että opiskelisi jotain vierasta kieltä vain yhden kurssin? (Tarkoitan siis, ettei sinua velvoiteta jatkamaan koko vuotta) Jos voi, kokeile yksi kurssi ja jos menee sekaisin, lopeta suosiolla.

Tai kaikista järkevintä olisi kuunnella jotakuta järkevämpää ja visaampaa keskustelijaa.
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja Nasse-setä » 19 Helmi 2015, 22:23

Minä puolestani vihaan ranskaa. Sanaakaan en osaa enkä haluakaan osata.
Avatar
Nasse-setä
Tirehtööri von Pullonvirittäjä
 
Viestit: 434
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 07:14

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 22:36

Nasse-setä kirjoitti:
icepicked kirjoitti:Uskallakin. Vihaan matematiikan kaikkia osa-alueita ja sen ehdotonta, oppimista hylkivää olemusta. En pääsisi lukiosta edes viidessä vuodessa, jos ottaisin saatana kymmenen kurssia matematiikkaa.


Minä pidän matematiikkaa kielenä. Se on sisäisesti ristiriidaton systeemi (ainakin vielä peruskoulu- ja lukiovaiheessa), jonka loogisuudella on rauhoittava ja mieltä tyynnyttävä vaikutus. Ei ole mitään paikallisia numeromuunnoksia tai alueellisia eroja kolmosen suhteen; ei ole luetteloita epäsäännöllisyyksistä.

Tokikin mieltymyskysymys, mutta matematiikalla ja lingvistiikalla muuten on yhteyksiä.

Minun mielestäni matematiikka on äärimmäisen kaukana kielestä. Siinä ei ole tilaa keskustelulle, se ei muutu, se ei kehity. Virhe on virhe, eikä sitä voi enää korjata. Sitä joko osaa tai ei, sitä ei voi tuntea oppivansa.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja Santiny » 19 Helmi 2015, 22:42

icepicked kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Vaikket muuten pitkää matematiikkaa ottaisikaan, kannattaa kuitenkin harkita, josko lyhyestä matematiikasta kannattaisi opiskella vähintään kaikki pakolliset kurssit.

Miksi? Mihin minä tarvitsisin sitä? Inhoan koko saakelin ainetta enkä viitsisi huvin vuoksi sitä ottaa. Minun on pakko käydä kaikki äidinkielen kurssit kahdessa vuodessa kuten kaikki muukin enkä haluaisi vaikeuttaa tätä tahallani.


Miksi haluat mennä kahteen vuoteen? Tasan kahteen vuoteen tekeminen vaatii älyttömiä kurssimääriä ja opiskelua kesällä ja / tai iltalukiossa. Kaksi ja puoli on kai vielä mahdollista suorittaa pelkästään päivälukiona. Matikkaa tarvitsee vaikka mihin. En tiedä, mitä aiot lukion jälkeen tehdä, mutta kaikilla vähänkin tieteellisillä aloilla tarvitaan ainakin vähän tilastolaskentaa. Harva tulee ajatelleeksi, että psykologin täytyy opiskella myös matematiikkaa, mutta näin on. Saas nähdä, kusinko itse tilastot. Noh ens vuonna uudestaan jos niin kävi :D

Nasse-setä kirjoitti:Minä pidän matematiikkaa kielenä. Se on sisäisesti ristiriidaton systeemi (ainakin vielä peruskoulu- ja lukiovaiheessa), jonka loogisuudella on rauhoittava ja mieltä tyynnyttävä vaikutus. Ei ole mitään paikallisia numeromuunnoksia tai alueellisia eroja kolmosen suhteen; ei ole luetteloita epäsäännöllisyyksistä.

Tokikin mieltymyskysymys, mutta matematiikalla ja lingvistiikalla muuten on yhteyksiä.


Kyllä matematiikka on universaali kieli, luultavasti avaruusolentojenkin matematiikka olisi erittäin samanlaista kuin meidän, vaikka lukujärjestelmä ja merkistö voikin vaihdella. Lukiossa matikanmaikkani sanoikin jo kakkoskurssilla:
Kyllä teidän on pikkuhiljaa aika ruveta kirjoittamaan matematiikkaa.
Tällä hän tarkoitti sitä, että matemaattisen kielenkäyttömme pitäisi tulevilla kursseilla olla jo tyylipuhdasta ja selkeää. Matematiikassahan on omat kriteerinsä hyvälle kielelle.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 22:49

Kurpizza kirjoitti:Äidinkieli on sinulle helppo nakki, minullekin se on.

Minulla oli yhdessä vaiheessa tuttu, joka opiskeli ranskasta ainakin ensimmäisen kurssin ja joo, kirjoittaminen oli kuulemma yllättävän vaikeaa. Italian opiskelijoita en tunne yhtäkään. Voiko siinä lukiossa, johon menet, tehdä niin, että opiskelisi jotain vierasta kieltä vain yhden kurssin? (Tarkoitan siis, ettei sinua velvoiteta jatkamaan koko vuotta) Jos voi, kokeile yksi kurssi ja jos menee sekaisin, lopeta suosiolla.

Tai kaikista järkevintä olisi kuunnella jotakuta järkevämpää ja visaampaa keskustelijaa.

Voi toki, minä en vain voi. En voi lopettaa mitään kesken.

Ranskan lukeminen lienee lastenleikkiä näihin verrattuna: זואולוגיה (oikealta vasemmalle) eläintiede. Sanan kirjaimet: z, v/o/u, tässä o, ääntymätön alef, toinen v/o/u, l, v/o/u taas o:na, g, j, h. Ääntyy zoologija, vaikka kirjaimet aakkosittain ovat z, v, a, v, l, v, g, j ja h. Vokaaleja ei välttämättä merkitä, mutta ne saatetaan merkitä omituisesti konsonanteilla, jotka saattavat olla vokaaleja.
椅子, tuoli. 桌子, pöytä. 马桶, vessanpytty saatana.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja Fnfn » 19 Helmi 2015, 22:52

Ranska ja italia kuulemma sekoittuvat keskenään, ainakin sanoi näin ranskanopettajani, joka puhuu kumpaakin kieltä ihan miltei natiivitasolla. Minäkin "vihaan" nykyään ranskaa, siis kun opiskelin sitä, siitä lähti kaikki se kauneus, kun pitäisi oppia kaikki ne kamalat kurkkuääneet ja muut paskat kielioppihommat :roll: Ota italia, kauniimpi ja helpompi!

Kaikkein eniten suosittelisin ottamaan saksan ja unohtamaan ruotsin ihan kokonaan. Saksa on kaikinpuolin hyödyllinen kieli. Tai venäjä. Niihin maihin Suomella on enemmän kontakteja joten yliopistoa ajatellen niiden osaaminen olisi plussaa. Toki jokin harvinaisempikin kieli voi olla hyödyllinen, kun se osaamisjoukko on pienempi...
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 19 Helmi 2015, 22:59

Miksi haluat mennä kahteen vuoteen? Tasan kahteen vuoteen tekeminen vaatii älyttömiä kurssimääriä ja opiskelua kesällä ja / tai iltalukiossa.

En halua tuhlata ylimääräistä aikaa koulussa. Minulle kielten oppiminen on luonnostaan helppoa, ja olen sitä paitsi jo opiskellut lukiossa alkavista kielistä kahta etukäteen, joten voin hypätä kurssien yli. Haluan nopeasti yliopistoon, eikä minulla ole kesäisinkään tarpeeksi tekemistä.

En ole huono matematiikassa, inhoan sitä jotenkin selittämättömästi. Se on turhauttavaa ja tylsää, eivätkä opitut asiat pysy päässäni viikkoakaan, joten käytännössä en voi soveltaa mitään opiskelemaani. Aion opiskella kielitieteitä enkä usko, että tarvitsisin siihen nykyistä osaamistani vaikeampaa tilastomatematiikkaa. Matematiikka on minulle kertakäyttöistä; äkkiäkös sen oppii tarvittaessa, tarpeen loputtua voi taas unohtaa.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja Nasse-setä » 20 Helmi 2015, 01:33

icepicked kirjoitti:
Miksi haluat mennä kahteen vuoteen? Tasan kahteen vuoteen tekeminen vaatii älyttömiä kurssimääriä ja opiskelua kesällä ja / tai iltalukiossa.

En halua tuhlata ylimääräistä aikaa koulussa. Minulle kielten oppiminen on luonnostaan helppoa, ja olen sitä paitsi jo opiskellut lukiossa alkavista kielistä kahta etukäteen, joten voin hypätä kurssien yli. Haluan nopeasti yliopistoon, eikä minulla ole kesäisinkään tarpeeksi tekemistä.

En ole huono matematiikassa, inhoan sitä jotenkin selittämättömästi. Se on turhauttavaa ja tylsää, eivätkä opitut asiat pysy päässäni viikkoakaan, joten käytännössä en voi soveltaa mitään opiskelemaani. Aion opiskella kielitieteitä enkä usko, että tarvitsisin siihen nykyistä osaamistani vaikeampaa tilastomatematiikkaa. Matematiikka on minulle kertakäyttöistä; äkkiäkös sen oppii tarvittaessa, tarpeen loputtua voi taas unohtaa.


Tuosta on hyvin vaikea ymmärtää, minkä verran oikeastaan hallitset matematiikka ja mihin halutessasi pystyt. Eli pystytkö operoimaan abstraktien symbolien kanssa minkä verran. Printtaan sinulle pari yleisen kielitieteen vanhaa pääsykoetehtävää (yliopisto), niin katsotaan, miten... enpäs jatkakaan lausetta loppuun. Olin antamaisillani jo vihjeen, miten tehtävä ratkaistaan.

Haluan nähdä tai olla lähettyvillä kun teet kyseisiä tehtäviä.

Tiedät minun alani ja työni, ja voin sanoa, että matematiikka on auttanut minua. Se on tuonut systemaattisuutta ja auttanut hahmottamaan sitä, mistä eri näkökulmista ongelmia voi lähestyä. Myös kielitieteen! Ei ole tavatonta, että jostakin tai joltakulta puuttuu jokin morfeemi, ja se on osattava laskea/päätellä.

Kaikkiaan ihmisen tulee harjaantua erottamaan konkreettinen ja ja abstrakti taso toisistaan. Tieteen huippuja ovat ne, jotka eivät joudu kahlaamaan konkretiassa, vaan voivat rauhassa pysytellä abstraktilla tasolla ja luoda sitä kautta uusia teesejä, kysymyksiä ja ajatuksia. Tieteenhän kuuluu olla loogista, sellaista, että syy-seuraus-suhteet ovat oikein ja mistä voi tai ei voi päätellä mitäkin - vähän kuin matematiikkaa.
Avatar
Nasse-setä
Tirehtööri von Pullonvirittäjä
 
Viestit: 434
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 07:14

Re: Harkitsen tätä ihan vakavissani (kielivalinnat)

ViestiKirjoittaja icepicked » 20 Helmi 2015, 08:22

Unohtamaan en ala, koska minun on pakko kirjoittaa ruotsi. Kuuden vuoden työ valuisi hukkaan. Lisäksi sotkisin vieläkin kahta keskenään. En yleensä opiskele kieltä hyödyn takia. Iglulik on todella kaunis kieli, ja opiskelen sitä mielelläni: Mivvingmuariaqalaaqlauqtunga. Eli minun täytyi mennä lentokentälle.

Voin kyllä väsätä tehtäviä mutta tällä hetkellä osaan vain polynomilaskuja. Ensi jaksossa unohdan ne ja alan opiskella verrantoa.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron