Kertokaa mitä syötte!

Kertokaa mitä syötte!

ViestiKirjoittaja Fnfn » 02 Helmi 2015, 17:05

Koska tylsyys! :twisted: Voitte listata tänne vaikka kaikki päivän aterianne jos haluatte! Minä luultavasti rustaan vain, jos syön jotain hyvää...

Tällä hetkellä syön toffeevanukasta (Power Cow!), tummia viinirypäleitä ja juon omena-vanilija mehukeittoa.
Aamulla söin paahdettua ruispalaa ja mehua (sama kaava suurin piirtein joka arkiaamu siitä lähtien kun olen ollut ainakin 11-vuotias)
En kerro mitä söin yliopistolla, koska joku saattaa menusta päätellä olinpaikkani 8-)

Itse asiassa voidaan keskustella ihan yleisesti ruuasta! Hirveen kivaa! Tilitän nyt näin alkajaisiksi parista asiasta

Syön arkisin vain yhden lämpimän aterian päivässä ja muutenkin ruokavalioni on tylsää ja yksitoikkoista
- Ennen minua ei haitannut se, jos tulin syöneeksi vain yhden lämpimän aterian, sillä kotona oli kaapit täynnä erilaista ruokaa, mistä valita. Nyt kun asun yksin, en yleensä jaksa tehdä arkisin ruokaa, sillä jos lähden kotiin viikonlopuksi (en yleensä tiedä viikon alussa lähdenkö) minun pitäisi mättää sitä aina sitten ihan hervottomat annokset että saisin sen menemään niinä muutamana päivänä. Voisin toki pienentää kokoa, mutta harvoin lähikaupasta löytää niitä pieniä kanasuikalepakkauksia ja en viitsi jättää sellaista isoa lojumaan jääkaappiin. Jos jään viikonlopuksi, silloin teen.

Mutta sitten tuleekin ongelma, mitä syön jos en syö lämmintä ruokaa? Syönkö leipää (TAAAS), hedelmiä (TAAAS), jogurttia (TAAAS). Oikeasti, elämäni opiston ruokien ulkopuolella koostuu vain noista. Minulla on köyhä mielikuvitus. Vierastan vähän kauppojen valmisruokia. Pari kertaa olen ostanut jotain vispipuuroa... Leivän päälle ei muuten tule mitään muuta kuin voita, koska olen niin pieniruokainen, että kurkut ja juustot menisi homeeseen alta aikayksinkön.

Syön nykyään ihan hirveän epäterveellisesti ja karkkipäiväni on muuttunut
- Osittain se epäterveellisyys ei johdu minusta, vaan äitini väsymyksestä ja isäni hemmotteluluonteesta. Olen syönyt pitsaa tässä viimeisen kahden kuukauden aikana varmaankin kolme kertaa, olen muuten käynyt ravintolassa kaksi kertaa ja kävin itse, omatoimisesti, subwayssa viimeviikolla, sillä en ole syönyt subia sitten varmaan... joo, toukokuussa kävin viimeksi. Lisäksi olen syönyt kahden viime viikon aikana kaksi kertaa sipsejä, vaikka yleensä syön sipsejä noin kaksi kertaa vuodessa! :shock: Eilen äiti sitten sanoi, että kun tulen kotona käymään viikonloppuna, niin perjantaina tilataan pitsat koska äiti tulee vasta kuudelta töistä eikä hän jaksa tehdä ruokaa! NO MORE FUCKING PIZZA. Ja äiti saatana ei osaa koskaan pyytää, että me tehtäisiin ruokaa, siis minä ja siskoni ollaan tässä unelmoitu että me tehtäisiin yhtä salaattia joku päivä, mutta aina on äiti ollut silleen "No mutta kun minä teen sinä päivänä makaroonilaatikkoa ja sinä päivänä jauhelihakeittoa ja sinä päivänä kanakastiketta, on tuolla jo kanat valmiina, menee muuten vanhaksi..." ja sitten me ei koskaan osata varata päivää millon me sitä tehtäisiin (koska meidän elämämme on niin sponttaania ja hektistä!) ja sitten kun meille tulisi tilaisuus tehdä sitä salaattia, äiti jo hekumoi ajatuksella pitsasta pitkän päivän jälkeen...

Pienenä karkkipäiväni oli lauantai, mutta sitten lukiossa jossain vaiheessa saatoin ostaa karkit perjantaina, koska lauantaina en jaksanut mennä kauppaan mukaan ja iskä saattoi vaan ostaa jotain randomeja (mitkä oli kyllä usein meidän suosikkeja, mutta jos halusin siis vaikka irtokarkkeja) ja sitten se lopulta muuttui siihen, että karkkipäiväkseni tulikin perjantai. En tiedä miksi kerroin tämän.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Kertokaa mitä syötte!

ViestiKirjoittaja Santiny » 02 Helmi 2015, 17:39

Tällä hetkellä syön purkkaa (piparminttu). Äsken söin rapeita kalapaloja ja ranskalaisia, koska laiskuus.

Yleensä syön yhden lämpimän aterian päivässä ja joskus jotain pientä illalla, jos olen syönyt aikaisin ja päivä on ollut rankka. Aamupalan syön aina.

Yleensä jos laitan ruokaa itse, ei se kovin terveellistä ole. On vain niin paljon helpompaa laittaa pakasteita tai tekaista pitsa kuin tehdä jotain oikeasti järkevää. On minulla toki terveellisiäkin ruokia, mutta en niihin yleensä viitsi ryhtyä. Koulussa tulee onneksi syöytä fiksummin ja usein kouluruoka on se päivän ainoa lämmin ruoka. Nykyään tulee myös syötyä kouluruokaa silloinkin kun se ei ole niin superhyvää, koska siitä on maksettu.

Mulla karkkipäivä on edelleen se lauantai, mutta usein tulee naposteltua myös viikolla. Meillä on karkkia ympäri taloa ja kyllähän sitä tulee päivittäin pari otettua. Karkinsyöntiä voi onneksi kätevästi ehkäistä purkkaa jauhamalla.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Kertokaa mitä syötte!

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 02 Helmi 2015, 18:29

Tämän päivän sapuskat:

Aamupala: kurapuuroa, hilloa, maitoa - kuten ainakin
Lounas: En ikinä muista, mitä koulussa oli ruokana enkä tiedä, miksi se jää niin huonosti mieleen.
Välipala: viiliä, kanelipulla, pari nakkia
Päivällinen: perunoita, kasvispullia, tomaattia, puolukkahuuppaa

Iltapalaa en ole vielä syönyt, mutta luultavasti syön leipää, hedelmää ja ehkä makkaraa - kuten ainakin.

Mitköhän muuta kertoisin syömisestäni? Salaattia syön pääasiassa koulussa, en niinkään kotona. Yleisesti ottaen ruokavalioni lienee melko terveellinen, vaikkakin tykkäänkin esimerkiksi sipseistä ja meetvurstista. Karkkia en ole syönyt sen jälkeen, kun jouluna saadut karkit loppuivat. En kovin paljon välitä siitä, mitä syön. Ainakaan en liho, söin mitä söin.

Miksi muuten pitsalla on niin epäterveellisen ruuan maine? Minä söin eilen pitsaa, ja siinä oli täytteenä kinkkua, juustoa, tomaattimurskaa, homejuustoa ja ananasta - siis ihan terveellisiä aineksia. Pohja ei kuitenkaan ollut täysjyväjauhoista. Pitsaa ei vain pidä syödä liikaa, yli oman energiantarpeen. Olen myös joskus hieman ihmetellyt, miksi hampurilaisia pitsan lisäksi sanotaan joskus roskaruuaksi. Hampurilaisessakin on vain sämpylä ja siinä välissä esimerkiksi jauhelihapihvi, juustoa ja salaattia. Sitten taas sämpylää, jauhelihapihviä ja salaattia erikseen syötyinä ei niinkään pidetä roskaruokana. Onkohan syynä vain se, että jotkut mättävät niin mahdottomasti hampurilaista ja pitsaa? Minusta syömisessä on hyvä periaate, että kaikkea kohtuudella. Epäterveellinen ruokakaan ei ole epäterveellistä, kun sitä ei syö liian usein ja paljon.
biologi_ei_kirj.
 

Re: Kertokaa mitä syötte!

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 02 Helmi 2015, 19:20

Biologi// Hampurilaiset ovat epäterveellisiä, koska ne paistetaan rasvassa ja niissä on paljon lisäaineita. Kaverini kertoi jostain testistä, jossa oli Mäkkärin hampurilaisen annettu olla kuukausitolkulla itsekseen, eikä siihen ollut kaikkien lisäaineiden takia tullut yhtään hometta tms. Pizzassa taas alunperin oli mitä-nyt-kaapista-sattuu-löytymään -täytettä, mutta nykyäänkin siinä on rasvasta juustoa tms.

Ja mitäs minä tänään söin? Hmm. No aamupalaksi taisi olla muumikupillinen kahvia mustana ja jotain mysliä/muroja/puurohiutaleita tai saatoin lorauttaa kaikkea samaan kuppiin, en voi muistaa. Koulussa oli kummallisia sämpylöitä ja lihakeittoa, johon oli lorahtanut jotain aika äkäistä maustetta. Sitten jouduin mummolaan, jossa mummo pakkosyötti jotain makaronia ja leipää. Keskustelu meni suunnilleen näin:
"Otatko makaroonia?"
"Ei mulle tarvi. Kiitos vaa."
"Minä nyt laita sinulle."
"Ei tarvi."
-Vähän ajan päästä-
"Minä nyt laitoin sulle." *alkaa väkertämään leipää*
"Ei tarvi leipää laittaa..." jne. Meteli nousi siitä, kun en halunnut punajuurisalaattia lautaselleni (en pidä siitä) ja se kuulemma tarkoittaa automaattisesti sitä, että sairastun ja saan jonkin kuoleman taudin, vaikka sairastelen erittäin harvoin. Vierailu muuten jatkui sillä, että hän valitti siitä, kun minä luin kirjaa ja sanoi "(nimeni) on varmaan laihutuskuurilla"
Minä: "En ole...."
Mummoni: "Laihutuskuurilla on." lääppii olkapäätäni. "Mutta ei se mittää en minä pakota syömään" 0_0 Ja mitäs äsken tapahtui? Sitten seurasi lisää lääppimistä ja pakenin tuolini kanssa nurkkaan ja mummoni koitti käydä hiuksieni kimppuun. Sitten hän alkoi kovaan ääneen selittää, että minun pitäisi muuttaa hänen luokseen asumaan, koska siellä voi lukea kokeeseen (kuulemma rauhallista ja hiljaista) Lopuksi vielä esitelmöintiä siitä ja tästä, kun kuusivuotiaana pidin makaroonista ja annoin hänen repiä minua hiuksista.

Vierailun jälkeen taisin mutustaa mandariinia ja suklaata, jos muistan oikein. Yleensäkin vierailut menee niin, että minä jankkaan lauseita "Ei tarvi" ja "Ei kiitos." mutta hän ei kuuntele. -.-
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Kertokaa mitä syötte!

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 02 Helmi 2015, 19:44

Kurpizza, ei ainakaan minun syömiäni hampurilaisia ole rasvassa paistettu. Lihapiirakat tosin paistetaan rasvassa samaten kuin ranskanperunat. Lisäaineiden määräkin varmasti vaihtelee, mutta kyllä monissa hampurilaisissa voi lisäaineita olla paljon. Tosin ei E-koodi automaattisesti tarkoita sitä, että aine olisi jotenkin epäterveellinen, puolukassakin on luonnostaan E-ainetta. Oikeastaan hampurilaisia on paljon erilaisia. Rasvakaan ei ole epäterveellistä, kunhan ihminen kuluttaa siitä saamansa energian. Voidaan toki puhua epäterveellisestä ruuasta ja roskaruuasta, mutta siitä ei koidu mitään haittaa jos sitä ei syö liikaa ja liikkuu tarpeeksi. Itse syön, mitä huvittaa syödä ja mitä äiti tekee, oli se sitten kuinka epäterveellistä tahansa.
biologi_ei_kirj.
 

Re: Kertokaa mitä syötte!

ViestiKirjoittaja Fnfn » 02 Helmi 2015, 19:52

Haha, Kurpizza, sinun mummosi kuulostaa ihan minun äidiltäni. Se on tuollainen samanlainen ruuantuputtaja kanssa. Tai no, ei arkiruuan kanssa, mutta joskus äiti tarjoutuu kuorimaan vaikka appelssiinin minulle iltapalaksi, mutta kieltäydyn tarjouksesta, koska olen vasta puoli tuntia sitten syönyt banaanin. Sitten yhtäkkiä äiti pelmahtaakin paikalle sen kuoritun appelssiinin kanssa ja kun minä älähdän, hän sirkuttaa miten ei muistanut/kuullut/päättinytmuutenvain. Uskon, että taustalla on äitin käsitys siitä, että ihminen tarvitsee kuormallisen hedelmiä/marjoja/vihanneksia päivässä ja näin minuun pumpataan ekstrapaljon vitamiineja.

Äsken söin ruispalan ja omenan, sekä mehua.

KOLMAS asia mistä voin muuten avautua, on pakkosyöttäminen! Tai no, en tiiä voiko sitä sanoa pakkosyöttämiseksi, mutta onko nyt oikein pakottaa kolmevuotiasta syömään melko vahvaa juustoa? En tietenkään voi tietää oliko se juusto oikeasti niin vahvaa, vai maistuiko se siltä vaan sen takia, että makunystyräni olivat niin herkät vielä silloin, mutta se siis maistui oikeasti mustalta leimalta :cry: Eli siis tarhassa minut AINA pakotettiin syömään se saatanan juusto, vaikka A. kolmevuotiaana oksensin sen takia ja B. ruokailutilanteet aiheuttivat minussa suurta ahdistusta sen takia, koska jouduin aina miettimään kauhulla, miten pääsisin syömästä sitä juustoa (näin siis läpi päiväkodin). Usein heitin sen lattialle tai salaa annoin sen vierustoverilleni, jos se sen suostui ottamaan. Muutenkin, miksi se oli aina juusto, olisin syönyt mielelläni kurkkua, tomaattia, salaattia, kinkkua. Hyh.

Tajuan kyllä, että lapsia pitää kannustaa maistamaan, eikös se ole niin että kaikkea kannattaa maistaa ainakin 10 kertaa ennen kun voi sanoa, etteikö muka tykkäisi siitä. Olisin ihan "ilomielin" (tai no, vähemmän ahdistuneena) suostunut maistamaan sitä juustoa, mutta ei, _KOKO_ juusto.

Siitä syntyikin pitkään kestänyt inho juustoa kohtaan.

Biologi, onhan se ihan tutkittu juttu että esim. Mäkkärin hamppareissa on paljon kaloreita :) Tietenkin asia voi olla eri jos teet hampurilaisen itse. Sama pizzassa. Mutta puhuinkin ylempänä pikaruuasta.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Kertokaa mitä syötte!

ViestiKirjoittaja Santiny » 02 Helmi 2015, 20:22

Itselläkin huonoja kokemuksia pakkosyöttämisestä. Ihan pienenä kuulemma söin kaikkea, mutta sitten kun minusta tuli nirso, on ruokailusta aina tullut paha mieli. Vähitellen olen toki ryhtynyt syömään monipuolisemmin, muksuna en olisi ikimaailmassa syönyt maissia, salaattia, kurkkua, tomaattia jne. Silti olen edelleen niin nirso, että ruokailu pitää miettiä aina etukäteen. Onneksi koulussa on runsaasti vaihtoehtoja ja minäkin löydän joka päivä syötävää.

Mutta tarhassa ja kotona tästä väännettiin vuosikausia. Monesti olen istunut ruokapöydässä tunti kausia kun tarhatäti on vaatinut syömään ja minä olen jääräpäisesti kieltäytynyt. Kotona on tehty samaa, mutta aika usein on vain laitettu mulle oma ruoka tai tehty ne aterian inhat osat erikseen, jolloin muut voi laittaa sitä sen perusruoan sekaan. Peruskoulussa ei onneksi syömistä vahdittu niin kovasti, jolloin ruokiksen skippaaminen tai syömisen feikkaaminen sujui helpommin.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Kertokaa mitä syötte!

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 02 Helmi 2015, 20:32

Kaloreissakaan ei mitään ongelmaa ole, jos ne kuluttaa. Roskaruuasta puhumisen sijasta kannattaa ennemminkin katsoa elämäntapoja kokonaisvaltaisesti. Vaikka ihminen söisi joka päivä lounaaksi Mäkkärin eiväitä, mutta liikkuisi tarpeeksi, voisi hän pysyä hyvinkin terveenä.

Pitsoissa ja hampurilaisissa tietenkin on eroja. Toiset ovat niin sanotusti terveellisempiä kuin toiset. Eikös ole myös ruisleipähampurilaisia? Pelkällä pitsalla tai hampurilasilla ei luultavasti elä terveellisesti, ellei sitten syö todella monipuolisesti niitä. Oikeastaan jos mietitään, mitä pitsat ja hampurilaiset sisältävät, niin voisi ajatella, että niissä on jopa melko monipuolisesti ravintoaineita. Hampurilaisessa esimerkiksi tärkkelystä sisältävä sämpylä, proteeinia ja rasvaa sisältävä pihvi ja vitamiineja sisältävä salaatinlehti sekä kalsiumia sisältävä juustoviipale. Nykyihmisellä kuitenkin on ainaisena ongelmana liika energiansaanti, koska liikuntaa tulee liian vähän.
biologi_ei_kirj.
 

Re: Kertokaa mitä syötte!

ViestiKirjoittaja Fnfn » 07 Helmi 2015, 15:09

- Söin äsken Runebergintortun ja pidin siitä! Yleensä en ole pitänyt...
- Söin torstaina irtokarkkia. Minun piti ottaa kuva ja laittaa tänne, mutta en jaksanut.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron