kaikille, jotka niistä kasveista olivat kiinostuneita

kaikille, jotka niistä kasveista olivat kiinostuneita

ViestiKirjoittaja Fluttershy » 04 Maalis 2015, 20:05

En nyt tiedä, onko tämä oikea paikka kysellä tällaista asiaa, mutta kysyn nyt kuitenkin. Eli, mitä helppohoitoisia (ja kauniita), mieluiten sitkeitä (kestää siis mahdollista pientä kuivuutta silloin tällöin.. heh) huonekasveja (tai jotain kasvia ruukkun kuitenkin) suositelette? Minä kun olen jo pitkään halunnut jotain pientä vihreää ikkunalaudalle, ja sitten kun täällä puhutaan kaikista taimista ja kasveista, tuli kamala tarve etsiä jostain joku kasvi! Noniin, kertokaas ystävät rakkaat, mitä kasveja suosittelette? Ei kaktuksia, kiitos :D. Kannattaisiko ostaa jo "aikuinen" kasvi, vai kasvattaa itse siemenestä? Olisi ihanaa seurata taimen kasvua, mutta entä jos onnistun tappamaan sen? iso plussa olisi, jos kasvi olisi myrkytön, kun näitä elukoitakin täällä alkaa olla jo useampia(köh köh).Kiitos kovasti, jos joku vaivautuu valaisemaan tällaista kukka(vauva)kuumeesta kärsivää tietämätöntä!
ihan vain tiedoitusmielessä, en oikeaasti kärsi vauvakuumeesta, se vain sopi tuohon erinomaisen hyvin.
Fluttershy
 
Viestit: 136
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 15:51

Re: kaikille, jotka niistä kasveista olivat kiinostuneita

ViestiKirjoittaja icepicked » 04 Maalis 2015, 20:18

Keskityn lähinnä hyötykasveihin, mutta pitkäikäisin vaihtoehto on puu, joskin se on myös melko työläs kasvatettava, jos haluaa sen kukoistavan. (Eihän sitä koko aikaa "paapoa" tarvitse, mutta sitä täytyy leikata ja istuttaa uudelleen keväisin.) Mandariinin tai appelsiinin kasvattaminen siemenestä vaatii kuitenkin valoa, ellet asu hyvin valoisasti.

Helpointa (mutta lyhytaikaisempaa) on ostaa valmis huonekasvi vaikkapa IKEAsta. Pussisiemenistä kasvattaminen on sähläämistä; paljon uudelleenistuttamista ja ylimääräisiä taimia.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: kaikille, jotka niistä kasveista olivat kiinostuneita

ViestiKirjoittaja pofuksio » 05 Maalis 2015, 09:00

Helpoin tuntemani huonekasvi on rönsylilja. Se pärjää hyvin ilman lannoitetta, harvalla mullanvaihdolla (2-4 vuoden välein) ja kestää kuukaudenkin ilman vettä. Se on myös nopeakasvuinen, joten vaikka se jostain syystä kärsisikin kovin, se kasvaa kohtuullisen nopeasti takaisin. Rönsylilja ei myöskään ole lainkaan myrkyllinen, eikä siis haittaa, vaikka eläimet sitä söisivät, mutta se ei kuitenkaan ole tarkoitettu siihen. Lisäksi se on ihan kauniskin, mutta silti hyvin yksinkertainen. Kotioloissa se kukkii harvoin, mutta jos kukkii, kukat ovat pieniä ja vaatimattomia.
Rönsylilja kestää syvääkin varjoa, muttei keskipäivän suoraa aurinkoa. Se on myös hyvä ilmanpuhdistaja, eikä se ole sijoituspaikassa nirso.

Palmuvehkakin on kestävä. Se kestää vuosia samalla mullalla, jos multaa ei jaksa vaihtaa, eikä sitä ole välttämätöntä lannoittaa. Se voi kasvaa ainakin puolentoista metrin korkuiseksi, mutta koska siinä on vain suora varsi lehtineen, se ei ole kovin leveä, ja siksi niitä on usein monta samassa ruukussa.
Palmuvehka on kotoisin Tansaniasta, joten se kestää hyvin kuivuutta, ja n.40 cm korkeana se kestää jo kuukaudenkin ilman vettä, ja metrin korkuinen jopa kaksi.
Palmuvehka ei tietääkseni ole myrkyllinen, mutta sen lehdet ovat paksut ja kohtuullisen kovat, joten eläimet eivät yleensä innostu sen syömisestä.
Kukkimisesta en tiedä, mutta luultavasti ruukkukasvina ei kuki.
Palmuvehka kestää sekä keskipäivän suoraa aurinkoa (jolloin vaatii hivenen enemmän vettä) että varjoa. Se ei myöskään ole nirso paikan suhtee.

Viikunat, kuten Limoviikuna, ovat kestäviä kasveja, ja kestävät vähällä lannoitteella/ilman sitä, ja multaakaan ei tarvitse niin usein vaihtaa. Ne voivat kestää parikin kuukautta ilman vettä, mutta on kannattavaa kastella useammin, sillä kuivassa se alkaa pudottaa alimpia lehtiä.
Limoviikuna on myös muiten viikunoiden tavoin kohtuullisen herkkä, esimerkiksi liiassa vedossa se pudottaa alimmat lehdet, mutta on kuitenkin aika helppohoitoinen.
Viikunat (tai ainakin limoviikuna (ficus benjamina)) ovat eläimille ja pikkulapsille myrkyllisiä, mutta niistä saa oireena enintään lievää ripulia, eivätkä sen lehdet innosta syömään sitä.
Kestää syvääkin varjoa, muttei keskipäivän paahdetta.

Kultaköynnös on nopeakasvuinen, ja helppohoitoinen. Se pärjää kuukaudenkin ilman vettä, eikä sitä ole välttämätöntä lannoittaa. Myöskään multaa ei ole välttämätöntä vaihtaa joka vuosi.
Kultaköynnös on nimensä mukaisesti köynnös, ja sitä voi kasvattaa ruukusta alaspäin valuvana, paalun avulla ylöspäin kipuavana, tai vaikka kiertämään huoneen seinien yläosia. Se myös kasvaa harvinaisen nopeasti, ja voi viidessä vuodessa olla 30m pitkä, tosin yleensä kasvuvauhti on hitaampi, noin 1-3m vuodessa.
Kultaköynnös sopii sekä varjoon että valoo, tosin valossa sen kasvu on nopeampaa. Se on myös ikivihreä, eikä tiputa lehtiään, ellei se ole ollut todella pitkää aikaa ilman vettä.
Myrkyllisyydestä en tiedä, ei tietääkseni ole myrkyllinen, mutta eipä meidän elukat siihen ole suostuneet koskemaan, joten sen syödyksi joutuminen on epätodennäköistä.

Kyseisistä kasveista on omakohtaisia kokemuksia, ja voisin sanoa, että niitä ei äitinikään onnistuisi tappamaan, vaikka onkin nykyään kehno kasvien kanssa.

Myös traakkipuu voi olla hyvä valinta, ne ovat kestäviä, sopivat varjoon ja valoon, puhdistavat ilmaa äärimmäisen tehokkaasti, koristeelisia, jättävät kasvaessaan runkoon ikään kuin suomut (joskaan eivät välttämättä pudota lehtiään, ja saattaa vielä viisimetrisenäkin omata vain n 20cm puutuneen varren, koska kaikkialla muualla on lehtiä. Traakkipuut tosin kasvavat hitaasti, ja ovat myrkyllisiä, mutta eipä meillä elukat ainakaan ole niitä syötyään saaneet mitään. Traakkipuu tosin joutuu helposti syödyksi, sillä sen maku usein viehättää varsinkin kissoja, tosin liian syöty puu on helppo vaihtaa uuteen, sillä varsinkin reunustraakkipuita myydään alta kahden euron esim. Ikeassa, ja korkeudeltaankin ne ovat silloin jotain 20cm luokkaa, ja ovat lehtien laskeutuessa 25-35cm leveitä, ja myöhemmällä iällä jopa metrin leveitä (koko kasvi).

Olen puhunut.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: kaikille, jotka niistä kasveista olivat kiinostuneita

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 05 Maalis 2015, 14:02

Fluttershy kirjoitti:En nyt tiedä, onko tämä oikea paikka kysellä tällaista asiaa, mutta kysyn nyt kuitenkin. Eli, mitä helppohoitoisia (ja kauniita), mieluiten sitkeitä (kestää siis mahdollista pientä kuivuutta silloin tällöin.. heh) huonekasveja (tai jotain kasvia ruukkun kuitenkin) suositelette? Minä kun olen jo pitkään halunnut jotain pientä vihreää ikkunalaudalle, ja sitten kun täällä puhutaan kaikista taimista ja kasveista, tuli kamala tarve etsiä jostain joku kasvi! Noniin, kertokaas ystävät rakkaat, mitä kasveja suosittelette? Ei kaktuksia, kiitos :D. Kannattaisiko ostaa jo "aikuinen" kasvi, vai kasvattaa itse siemenestä? Olisi ihanaa seurata taimen kasvua, mutta entä jos onnistun tappamaan sen? iso plussa olisi, jos kasvi olisi myrkytön, kun näitä elukoitakin täällä alkaa olla jo useampia(köh köh).Kiitos kovasti, jos joku vaivautuu valaisemaan tällaista kukka(vauva)kuumeesta kärsivää tietämätöntä!
ihan vain tiedoitusmielessä, en oikeaasti kärsi vauvakuumeesta, se vain sopi tuohon erinomaisen hyvin.


Minulla on ollut kaktusia, ovat helppohoitoisia, tosin nuukahtivat kun en koskaan muistanut (unohtanut, hyvä ajatusvirhe xD)kastella. Myös joskus on vähän eksoottisempia kasveja ollut, kuten lihansyöjäkasveja. :D Mutta nekin taisivat kuolla. :roll:
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: kaikille, jotka niistä kasveista olivat kiinostuneita

ViestiKirjoittaja Nasse-setä » 05 Maalis 2015, 18:24

Kasvi. Minä olen kasvi.
Avatar
Nasse-setä
Tirehtööri von Pullonvirittäjä
 
Viestit: 434
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 07:14

Re: kaikille, jotka niistä kasveista olivat kiinostuneita

ViestiKirjoittaja icepicked » 05 Maalis 2015, 20:07

Nasse-setä kirjoitti:Kasvi. Minä olen kasvi.

Joo, kannattaa ottaa tällainen setäkasvi. Se ei tarvitse valoa, mutta viiden tähden luksusruoka on tärkeää. Ei tarvitse lannoittaa, joten sikäli kätevä. Saattaa rähjätä äänekkäästi.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: kaikille, jotka niistä kasveista olivat kiinostuneita

ViestiKirjoittaja Nasse-setä » 05 Maalis 2015, 21:53

icepicked kirjoitti:
Nasse-setä kirjoitti:Kasvi. Minä olen kasvi.

Joo, kannattaa ottaa tällainen setäkasvi. Se ei tarvitse valoa, mutta viiden tähden luksusruoka on tärkeää. Ei tarvitse lannoittaa, joten sikäli kätevä. Saattaa rähjätä äänekkäästi.


Valoa en tosiaan tarvitse juuri lainkaan, olen lähinnä yökasvi. Mitä lannoitukseen tulee, sen määrä on aika vähäinen ja usein siihen riittää pelkkä tattaripuuro kaavittuna lusikalla suoraan kattilasta.

Kyllä minä voin jonkun nurkassa nököttää ja olla kasvi. Ihan juu käy.
Avatar
Nasse-setä
Tirehtööri von Pullonvirittäjä
 
Viestit: 434
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 07:14


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron