Hypoteettinen lapsenkasvatus

Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 23 Maalis 2015, 00:00

Miten kasvattaisitte lapsenne, JOS hankkisitte niitä? Fnfn osallistuu, se on varma :heart:

Asiaan.

Tuokaa esiin vaikka sääntöjä ja tilanteita, ja keskustelkaa niistä.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 23 Maalis 2015, 00:16

Hankkisin 2-3 muksua vaimosta riippuen, 1 ei käy ja 4 kyseenalainen riippuen kuukauden tuloistamme ja menoistamme ja muista taloudellisista asioistamme.

1. En ostaisi lapselleni älypuhelinta, ja ruutuaika olisi koko päivän rajattuna 3 tuntiin. Viikonloppuisin olisi löysempää.

2. Jokapäiväinen liikunta olisi pakollista.

3. Muksu söisi joko annettua ruokaa, tai olisi ilman mitään, ruutuaikaa tai muuta.

4. Karkkipäiviä ei olisi.

5. Iän mukaan nukkumaanmenoaika myöhenisi. 4-6 klo 20.00. 7-10 21.30. Arkipäivinä 11-14 22.15. 15-17 23.15 (Paitsi luvalliset poikkeukset esim. Tähdenlento, revontulet jne.

6. Ei juurikaan muovisia leluja(krääsää).

Tilanne nmr1: lapseni on saanut haavan ja valittaa siitä "noh, noh, aina välillä on ihan hyvä mennä vähän ruvelle." Sanoisin ja taputtaisin olkapäälle.

Tilanne nmr2: lastani on kiusattu. Riippuen kiusaamisen asteen vakavuudesta, "mene leikkimään hänen kanssaan, ja jos hän jatkaa, käske hänen lopettaa. Jos hän ei vieläkään lopeta, käy kertomassa lähimmälle aikuiselle. Jos aikuinen ei tee asialle mitään, tai kiusaaja jatkaa, kerro minulle, minä soitan kiusaajan vanhemmille ja aloitan vain heille kiusallisen keskustelun, koska meillä on päämäärä.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja icepicked » 23 Maalis 2015, 02:54

Tietystä iästä lähtien holhoaminen vähenisi radikaalisti. Kuule, pentu, saat valvoa myöhään, muttei ole minun vikani, jos aamulla väsyttää.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 23 Maalis 2015, 07:26

icepicked kirjoitti:Tietystä iästä lähtien holhoaminen vähenisi radikaalisti. Kuule, pentu, saat valvoa myöhään, muttei ole minun vikani, jos aamulla väsyttää.


Viittaatko jotenkin minuun?
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja icepicked » 23 Maalis 2015, 09:56

<Empty> kirjoitti:
icepicked kirjoitti:Tietystä iästä lähtien holhoaminen vähenisi radikaalisti. Kuule, pentu, saat valvoa myöhään, muttei ole minun vikani, jos aamulla väsyttää.


Viittaatko jotenkin minuun?

En, mutta sinä olisit helvetin natsivanhempi. Ei yli 13-vuotiasta voi enää pakottaa harrastamaan tai elämään vanhempien asettaman mallin mukaan. Eipä se olekaan hyväksi lapselle.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja pofuksio » 23 Maalis 2015, 13:56

Nukkumaanmeno aika olisi semmoinen noin, ja mikäli yli 10 vuotiaalla olisi hyvä syy valvoa pidempään, hän saisi siihen luvan.
4-6 vuotiailla nukkumaanmenoaika olisi siinä vähän ennen kahdeksaa (vaikka varttia vaille) ja sen jälkeen lukisin heille/hänelle jotain vähän aikaa.
7-9 vuotiaana menisi nukkumaan sitten vähän kahdeksan jälkeen (siinä joskus 15-20 yli), jonka jälkeen lukisin hänelle/heille hetken, ja kun hän/he osaisi itse lukea, saisivat he lukea itse.
10-12 vuotias saisi valvoa jo noin yhdeksään, jonka jälkeen hänellä olisi lupa lukea jonkin aikaa.
Yli 12 vuotias saisikin sitten jo itse päättää nukkumaanmenostaan, mutta kuitenkin vähän vahtisin, ettei hän jatkuvasti valvoisi todella myöhään.
Yli 14 vuotiaan nukkumaanmenoa en vahtisi enää, oma vika jos väsyttää.

Kotiintuloaika
6-9 vuotias saisi etukäteen sovitusti mennä kavereilleen, mutta joutuisi tulemaan viideksi kotiin, jonka jälkeen saisi olla pihapiirissä seitsemään.
10-12 vuotiaan tulisi tulla kotiin puoli seitsemäksi, mutta pihapiirissä saisi olla vähän yli kahdeksaan.
13-15 joutuisi tulemaan kotiin kahdeksaksi, mutta jos hänellä olisi hyvä syy olla pidempään, hän saisi siihen luvan.
Yli 15 saisi olla ulkona yhdeksään, mutta luvalla kymmeneen.

Kenen seurassa liikkuu
6-9 vuotias saisi mennä vain etukäteen sovitusti pihapiiriä podemmälle.
10-12 saisi mennä kaikkialle sopimatta, kunhan soittaa ensin, että tiedän missä liikkuu, ja voin tarvittaessa kieltää.
13-15 saisi mennä minne haluaa ilman ilmoittamista, tosin mikäli hän lähtisi yli 10 km päähän, tulisi hänen vähän kertoa minne.
Yli 16 vuotiaan ei tarvitsisi kertoa minne menee, ellei ole yön yli poissa, tai lähde oikeasti kauas (vaikka Turusta Helsinkiin).

Läksyt
Alle 9 vuotiaalta tarkistaisin, eträ on tehnyt läksyt.
9 vuotiaalta katsoisin joskus, että on tehnyt läksyt.
Yli 9 vuotiaan läksyjä en seuraisi, ellei hän olisi unohtanut läksynsä monta kertaa, jolloin muistuttelisin välillä niistä läksyistä.

Syöminen
Alle 11 syö silloin kun sanon ja sitä mitä sanon. Auttaa välillä ruuanlaitossa, jotta oppisi siitä jotain.
Yli 11 söisi sitä mitä sanon, mutta jos jokin asia on kesken, voi syödä vähän myöhemmin. Auttaisi käskystäni ruuanlaitossa, ja saisi tehdä ruokaa/leipoa itse, mikäli haluaisi.
Yläasteikäinen saisi joskus itse tehdä ruokaa, mikäli minun laittamani on inhokkiruoka. Yläasteikäisen myös tulisi joskus tehdä ruokaa koko perheelle, joko itse tai vanhemman avustuksella. Saisi myös leipoa mikäli siihen olisi intoa.
Yli 16 vuotias saisi päättää syömisestään kohtuullisen vapaasti, ja joutuisi kohtuullisen usein laittamaan ruokaa koko perheelle.

Lapsilla olisi pienenä tiukemmat säännöt, ja mikäli lapsi käyttäytyy hyvin, voidaan sääntöjä löyhentää, mutta jos käyttäytyy huonosti niin sääntöjä tiukennetaan.
Mikäli lapsi rikkoo sääntöjä, hän saa siitä rangaistuksen, tosin riippuen rikkeen suuruudesta. Pienenä lapsi myös ensin voi saada varoituksen, mutta jos kielletty toiminta jatkuu, saa hän rangaistuksensa.
Isommilla lapsilla rangaistukset olisivat sitten jo kovempia, eli joutuisi vaikka siivoamaan vessan tai sääntöjä tiukennettaisiin väliaikaisesti todella paljon.

Pienillä lapsilla ei olisi paljon vapauksia tai vastuita, mutta kun lapsi kasvaa, saa hän molempia lisää. Isompi lapsi voi myös pyytää lisää vapauksia, ja vastapainoksi hän saa myös lisää vastuuta.

Harrastukset
Alle 13 vuotiailla tulee olla jokin harrastus, jota tehdään poissa kotoa, mutta muitakin harrastuksia saa olla.
Yli 12 vuotiaan ei ole välttämätöntä harrastaa jotain poissa kotoa, mutta silloin hänen pitää tehdä välillä jotain poissa kotoa.

Liikunta
Pikkulapsien kanssa leikitään ja liikutaan lähes joka päivä, ja heidän kanssaan tulee kokeilla monenlaisia liikuntamuotoja, ja heidän kanssa tulee käydä joskus puistossa leikkimässä muiden lasten kanssa.
Alakoululaisen ei tarvitse liikkua vanhemman kanssa, mutta siinä tapauksessa joutuu liikkumaan omatoimisesti tai kavereiden kanssa, ja heille suositellaan liikuntaharrastusta.
Yläkoululainen vastaa itse siitä, että liikkuu, ja jos ei liiku niin sitten pistetään liikkumaan ainakin muutaman kerran viikossa.
Peruskoulun käynyt vastaa täysin omasta liikkumisestaan.

Joka tapauksessa kuitenkin kiltin ja hyvätoimisen lapsen holhoaminen olisi loppujen lopuksi niukkaa, koska hän tietää suunnilleen miten saa toimia, ja yksittäisistä kohtuullisen pienistä tapauksista ei saa kuin korkeintaan niukan rangaistuksen.

Jos pienelle lapselle jokin asia olisi erityisen hankala, voitaisiin häntä kannustaa siihen, ja vaikka kerätä nappeja, ja tietyn määrän saatuaaan saisi palkinnon.

Viikkoraha määräytyisi vastuutehtävien mukaan, mutta huono käytös vähentäisi sitä.

Lapsilla ei olisi tarkkaa ruutuaikaa, mutta varsinkin pieniä lapsia vahtisin viihde-elektoniikan kanssa vietetyn ajan määrässä, ja aivan pienet lapset eivät edes saisi katsoa telkkaria.

Jos/ kun lapsia alkavat tietokone yms pelit kiinnostamaan, he saavat peliajan, joka määräytyy iän mukaan, ja vanhetessä se tietenkin nousee, ja muuttuu epätarkemmaksi.

Lasta ei paapota, ja jos lapsi satuttaa itsensä selkeästi sen verran että kipu saa lapsen itkemään, pientä lasta puhalletaan ja haavoihin laitetaan laastari, ja jos lasta on sattunut pahemmin niin sitten voidaan rauhoitella ja laitetaan kipukohtaan/osumakohtaan kylmää. Pienistä kolauksista ja kolhuista ei välitetä, ja lapsi opetetaankin siihen, että elämässä sattuu ja tapahtuu, mutta siitä ei tule välittää, vaan mennä elämää täysin voimin eteenpäin.

En jaksa kirjoittaa enempää.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 23 Maalis 2015, 14:34

icepicked kirjoitti:
<Empty> kirjoitti:
icepicked kirjoitti:Tietystä iästä lähtien holhoaminen vähenisi radikaalisti. Kuule, pentu, saat valvoa myöhään, muttei ole minun vikani, jos aamulla väsyttää.


Viittaatko jotenkin minuun?

En, mutta sinä olisit helvetin natsivanhempi. Ei yli 13-vuotiasta voi enää pakottaa harrastamaan tai elämään vanhempien asettaman mallin mukaan. Eipä se olekaan hyväksi lapselle.



Tiedän, ja lapsi saisikin tehdä itse suurimman osan asioistaan, aina vessassa käynnistä asti vaatteidensa pukemiseen jne.

Lisäksi olisi jo kasvattanut heitä piemestä ssti hyvään pohjaan.

Mutta saihan tekemään lapset joskus muinoinkin mitä käskettiin, mikä on muuttunut?

Ja antaisin pukea mitä huvittaa, ainakin sinne päin, minä en asiasta olisi vastuussa jos hän nolaisi itsensä, sen opettaisin alusta asti.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 23 Maalis 2015, 14:52

Pofullakin kuullostaa ihan hyvältä.


Otin "nappien keräämisen" ensin luunappeina XD
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja icepicked » 23 Maalis 2015, 15:01

"Wanhat Hywäset Aijjat" eivät ole niin hyviä kuin usein kuvitellaan. Ehkä lapsen voi pakottaa tottelemaan, mutta sillä hänestä ei onnellista tule, jollei satu osumaan yksiin vanhempien mielikuvien kanssa.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 23 Maalis 2015, 15:09

icepicked kirjoitti:"Wanhat Hywäset Aijjat" eivät ole niin hyviä kuin usein kuvitellaan. Ehkä lapsen voi pakottaa tottelemaan, mutta sillä hänestä ei onnellista tule, jollei satu osumaan yksiin vanhempien mielikuvien kanssa.


No, opetan lapsen kuitenkin hyväkäytöksiseksi, ja kodin ulkopuolella perheensä kanssa pitää olla nätisti, vaikka kuinka murkku olisikin. Kotona voi sitten esittää mielipiteitään.

Kiroileminen ei olisi kiellettyä, sillä se on hyvä voimankäyttöttapa, siinä kun ei mene mitään tai ketään rikki! Ylenpalttista kiroilua katsottaisiin kuitenkin pitkästi nenän vartta pitkin. Julkisilla paikoilla ei kiroiltaisi samaan tahtiin kuin ehkä kotona, mutten puuttuisi. Koulussa jos lapseni joutusi ärripäiden käytöstä ongelmiin, käskisin häntä pyytämään opettajaa kohteliaasti, "miksi koulumme pitää vielä yllä sivistymättömien tabuja?"


Olisin hyvä isä, uskokaa pois.

Kuten jo sanoin, ainoastaan lääkäritoimintaa tarvittavista vammoista liikuttaisin pikkurilliänikään. Sanoisin vain "joskus on kuule ihan hyvä mennä vähän ruvelle." Ainoana lohdutuksena toimisi "Ei tässä nyt ole hätiä mitiä".
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja Fnfn » 23 Maalis 2015, 16:53

Totta kai osallistun, mutta pakko myöntää että minut on kasvatettu aika lungisti ja varmaan jatkaisin samalla linjalla :mrgreen: Ellei siis lapsestani tule kunnon vintiötä, jolloin hän tarvitsee enemmän rajoituksia.

Varmaankin korostaisin hyväkäytöksisyyttä ja sitä, että ei saa olla ilkeä ja kiusata. Opettaisin hänet sietämään erilaisuutta ja arvostamaan luontoa. Yrittäisin stimuloida (wut) hänen mielikuvitustaan ja lukea hänelle kirjoja. Ja sitten yrittäisin tukea häntä pienestä pitäen liikunnallisesti niin, että hän innostuisi pitämään kunnostaan huolta sitten isompanakin.

Muuta en osaa oikein sanoa :? Ihan pienenä, siinä 4-6 -vuotiaana nukkumaanmenoaika olisi varmaankin yhdeksältä ja varmaan pyrkisin jollain lailla pienempänä myös kontrolloimaan hänen elektronisten laitteiden käyttöä (siis tabletti jne) ettei siitä tule nyt kauhea sisällä 24/7 aikaa viettävä datis jo ihan pikkuisena.

Mutta varmaan aika joustava vanhempi olisin eikä ne säännöt olisi niin kiveen hakattuja. Niistä voi puhua ja joskus vähän lipsua.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 23 Maalis 2015, 17:15

Minä en olisi se vanhempi joka haluaa lapsestaan jääkiekkoilijan. Minulle kelpaa myös futari, säbäri....
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja icepicked » 23 Maalis 2015, 17:33

<Empty> kirjoitti:Minä en olisi se vanhempi joka haluaa lapsestaan jääkiekkoilijan. Minulle kelpaa myös futari, säbäri....

Entä jos lapsesi ei pidä urheilusta?
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja Santiny » 23 Maalis 2015, 17:40

icepicked kirjoitti:
<Empty> kirjoitti:Minä en olisi se vanhempi joka haluaa lapsestaan jääkiekkoilijan. Minulle kelpaa myös futari, säbäri....

Entä jos lapsesi ei pidä urheilusta?

Sitten tulisi kannustaa perusliikuntaan eli esimerkiksi kävelemään paikasta toiseen. Perusliikunta on muutenkin terveyden kannalta merkittävämpi seikka kuin varsinainen treenaaminen. Harrastus voi sitten olla vaikka kokkikoulua jos muksu siitä innostuu.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 23 Maalis 2015, 18:00

Santiny kirjoitti:
icepicked kirjoitti:
<Empty> kirjoitti:Minä en olisi se vanhempi joka haluaa lapsestaan jääkiekkoilijan. Minulle kelpaa myös futari, säbäri....

Entä jos lapsesi ei pidä urheilusta?

Sitten tulisi kannustaa perusliikuntaan eli esimerkiksi kävelemään paikasta toiseen. Perusliikunta on muutenkin terveyden kannalta merkittävämpi seikka kuin varsinainen treenaaminen. Harrastus voi sitten olla vaikka kokkikoulua jos muksu siitä innostuu.




HAHAHAHAHAHA

1. Minä en hyväksy sitä

2. Sitte saa kyllä kävellä ihan helvetisti.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja icepicked » 23 Maalis 2015, 18:27

<Empty> kirjoitti:
Santiny kirjoitti:
icepicked kirjoitti:
<Empty> kirjoitti:Minä en olisi se vanhempi joka haluaa lapsestaan jääkiekkoilijan. Minulle kelpaa myös futari, säbäri....

Entä jos lapsesi ei pidä urheilusta?

Sitten tulisi kannustaa perusliikuntaan eli esimerkiksi kävelemään paikasta toiseen. Perusliikunta on muutenkin terveyden kannalta merkittävämpi seikka kuin varsinainen treenaaminen. Harrastus voi sitten olla vaikka kokkikoulua jos muksu siitä innostuu.

HAHAHAHAHAHA

1. Minä en hyväksy sitä

2. Sitte saa kyllä kävellä ihan helvetisti.

Tuolla tavalla kasvaa onnettomia lapsia, jotka eivät pidä vanhemmistaan ja välttelevät heidän kanssaan keskustelemista. Terv, kokemusta on.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja Santiny » 23 Maalis 2015, 18:30

<Empty> kirjoitti:HAHAHAHAHAHA

1. Minä en hyväksy sitä

2. Sitte saa kyllä kävellä ihan helvetisti.

Onneksi et ole sukua minulle.

8000-10000 askelta päivässä riittää. Kaupunkilomalla tulee usein 20000 askelta päivässä, joten ei mitenkään liikaa vaadittu, jos muksu kävelee tarhaan/kouluun/kavereille ja valitsee portaat hissin sijaan. Ja kyllähän lapset ihan omia aikojaan liikkuu jos ne pistää joukolla pihalle. Tässä niksinä on elektronisten vempainten rajoittaminen. Nuoremmalle penskalle riittää ihan hyvin se tunti päivässä, isompien kanssa asiasta joutuu sitten keskustelemaan. Itsekin jaksoin vielä treenien jälkeenkin riehua pihalla tuntikausia naapurin kakaroiden kanssa. Kaiken ei tarvitse olla niin kamalan ohjattua ja aikataulutettua. Liikkua voi ilman, että varsinaisesti "harrastaa".

Meni romaaniksi omasta elämästä. Lukee ken haluaa:
Spoiler: näytä
Kerran onnistuin saamaan tästä väittelyn aikaiseksi tätini kanssa. Hänen mielestään lasten tulisi elää juuri niin kuin hän haluaa, mennä tiettyihin kouluihin ja valmistua lakimiehiksi ja ties mitä. Lapsista tulee onnellisia kun ne saavat kehittää potentiaaliaan haluamaansa suuntaan. Eikä meillä olisi ketään tekemässä oikeita töitä, jos kaikki tekisivät niin kuin vanhemmat toivovat ja kouluttautuisivat lääkäreiksi ja lakimiehiksi. Itse olen kulkenut omaa tietäni ja tässä sitä ollaan dippainssiksi kouluttautumassa. Itse olen tehnyt päätökset elämästäni siitä lähtien kun päätin vaihtaa koulua kolmannelle luokalle ja vaikkeivät kaikki päätökset ehkä ole olleet hyviä, niin olisi tässä huonomminkin voinut käydä. Ainakin omat virheensä tekemällä oppii paljon itsetuntemusta jos ei muuta. Onko se nyt muka niin kamalaa? Vapaan kasvatuksen sijaan suuri haitta olisi ollut vanhemmat, jotka eivät olisi tukeneet minua päätkösissäni, olivat ne sitten heidän mielestään hyviä tai huonoja. Jääräpää on kuitenkin aina jääräpää ja sen minä olen vanhemmiltani ehdottomasti perinyt.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 23 Maalis 2015, 18:36

Minun lapsestani tulee mitä tulee, ei se minua kiinnosta. Haluan vain että hän urheilee ja on urheilusta kiinnostunut.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja Santiny » 23 Maalis 2015, 18:47

<Empty> kirjoitti:Minun lapsestani tulee mitä tulee, ei se minua kiinnosta. Haluan vain että hän urheilee ja on urheilusta kiinnostunut.

Mielestäni tässä on selvä ristiriita. Lapsestasi ei voi tulla, mitä tulee, jos hänestä täytyy tulla urheilusta kiinnostunut ja urheileva ihminen. Kaikki eivät vain saa liikunnasta nautintoa. Eikä se kuitenkaan tee ihmisestä läskiä sohvaperunaa. Itse en juurikaan nauti liikkumisesta itsessään ja lenkki tai kuntosalilla hikoileminen on suunnilleen viimeinen asia, jota haluan tehdä. Kuitenkin voin nauttia liikuntaan liittyvistä asioista, esimerkiksi rullaluistellessa saa kokea vauhdin hurmaa. Kyllä lenkin jälkeen on kamala olo, mutta alamäkeen lasettaminen näennäisen suojattomana on sen arvoista. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita nääs.

Ja minullahan on kilpaurheilutausta, vaikkei liikkuminen itsessään ole kiinnostanut ikinä. Olin kuitenkin valmis tekemään ne ikävät perusharjoitukset ja vaikka juoksemaan ja käymään punttiksella voidakseni tehdä sitä, mitä rakastan. Kilpailemisestakin pidin, vaikken koskaan menestynyt. Kisoihin valmistautuminen ja yleisölle esiintyminen oli ihan huippua! Urheilu oli vain väline siihen, ei itse tarkoitus.

Jotenkin taas tuntuu, että näissä jutuissa on järkeä vain minulle itselleni...
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 24 Maalis 2015, 16:30

Soittaisin aina iltalauluksi Enter Sandman... eiku ei sitten.

Lukisin varmaankin kirjoja ääneen ja kannustaisin lukemaan (tärkeä taito, sarjakuvia/Aku Ankkaa, jos ei muuta). Ja sitten kai jotain perusulkona olemistakin ja sitä, ettei eläimiä tarvi pelätä (= isot koirat eivät automaattisesti tarkoita sitä, että ne purevat...) Njaah. Kuunteluttaisin lapsella monipuolista musiikkia, niin kuuntelee monipuolisempaa nuorenakin. Opettaisin pelaamaan korttia...

En minä osaa säännöistä sanoa. Riippuu siitä lapsestakin. Joillekin pitää olla natsimpi ja joidenkin kanssa voi ottaa ihan rauhallisesti. Vanhempana yrittäisin käyttäytyä samallalailla kuin äitini, joitain poikkeuksia lukuunottamatta (heikkohermoisuus/ylireagointi). Mutta siis läpän heittäminen ja se, että katsoin Pirates of the Caribbeanit, TSH:t ja osan Pottereista ihan äidin kanssa kotona. XD Tai ylipäätään se, ettei olla aina niin järkeviä ja vakavia, vaan vanhempanakin voi pitää hauskaa ja olla hauska. :mrgreen:
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja <Empty> » 24 Maalis 2015, 19:42

Kasvatan lapsestani sellaisen, että hän ei polje ketään maahan, mutta kreää kuitenkin kunnioitusta.

Opetan hälle, että haukkuva koira ei pure, eikä koirissa ole mitään pelättävää. Eläimet ovat ystäviä. Ihmisiä taas saa varoa.

Opetan lapselleni pienestä asti englantia, suomea ja espanjaa. Myöhemmin opetan latinaa ja ruotsia. Sitten opetan hänet pelaaman korttia ja shakkia. Opetan hänet häviämään, mutta kuitenkin vihaamaan häviämistä.

Opetan lapselleni kaiken oppimisen arvoisen ja vähän enemmänkin.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hypoteettinen lapsenkasvatus

ViestiKirjoittaja Herre » 24 Maalis 2015, 22:06

Siittäisin lapsia vähintään 38 useiden eri naisten kanssa jotta edes pari jäisi henkiin ja lisääntyisi jatkaen dynastiaani. Jättäisin lapset synnyttäjän hoidettavaksi, koska lastenhoito ja ruoanlaitto on naistentyötä.
Avatar
Herre
Hovinarsisti
 
Viestit: 590
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:18
Paikkakunta: Sivistynyt Etelä - Susirajasta katsottuna


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron