Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 12 Huhti 2015, 16:00

Ruokasienestättekö tai oletteko joskus edes käyneet sienestämässä? Entä kiinnostavatko sienet lajiharrastusmielessä? Minä olen ruokasienestänyt lähes yhtä kauan kuin olen harrastanut lintuja. Viime syksynä aloin kiinnostua sienistä myös lajiharrastusmielessä, erityisesti käävistä ja muista lahopuulla kasvavista sienistä kuten orvakoista. Erityisesti haluaisin tietää Pulinoiden luontoharrastajien suhteesta sieniin.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 12 Huhti 2015, 16:19

Itseäni kiinostaa lähinnä sienten käyttäminen päihteenä tai myrkkynä.

EDIT: Ovat ne ihan hyvää ruokaakin...
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 12 Huhti 2015, 16:23

jokutyyppi19 kirjoitti:Itseäni kiinostaa lähinnä sienten käyttäminen päihteenä tai myrkkynä.

EDIT: Ovat ne ihan hyvää ruokaakin...


Oletko löytänyt suippumadonlakkeja?
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja Siiliö » 12 Huhti 2015, 16:29

Pidän sienistä. Ne ovat terveellisiä ja oikein valmistettuina hyvän makuisia. Uskoisin, että sienestäminen on kivaa, mutten ole siitä niin hirveän innostunut.
Henkilö x: Tiesin olevani elin-tärkeä ❤
Minä: Mäkin tiesin olevani elin. Mulkku nimittäin.

-Siiliö-
Siiliö
Von Sadist
 
Viestit: 674
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 15:21

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 12 Huhti 2015, 16:30

biologinalku kirjoitti:
jokutyyppi19 kirjoitti:Itseäni kiinostaa lähinnä sienten käyttäminen päihteenä tai myrkkynä.

EDIT: Ovat ne ihan hyvää ruokaakin...


Oletko löytänyt suippumadonlakkeja?


Olen etsinyt, mutta... Ehkä löytäisin paremmin, jos harrastaisin muutenkin sienestystä. En tosin ole kovin montaa sellaista sijaintia löytänyt, jolla niitä voisi olettaa kasvavan.
Punakärpässieniä sen sijaan löytyy, mutta se kuivattamisprosessi on hiukan hankalaa toteuttaa huomaamattomasti.

Ja myrkyttämistarkoitushan siis kiinostaa ihan vain teoriamielessä. Myös lääkintätarkoitukset voisivat kai olla yhtä mielenkiintoinen aihe.
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 12 Huhti 2015, 17:00

jokutyyppi19 kirjoitti:
biologinalku kirjoitti:
jokutyyppi19 kirjoitti:Itseäni kiinostaa lähinnä sienten käyttäminen päihteenä tai myrkkynä.

EDIT: Ovat ne ihan hyvää ruokaakin...


Oletko löytänyt suippumadonlakkeja?


Olen etsinyt, mutta... Ehkä löytäisin paremmin, jos harrastaisin muutenkin sienestystä. En tosin ole kovin montaa sellaista sijaintia löytänyt, jolla niitä voisi olettaa kasvavan.
Punakärpässieniä sen sijaan löytyy, mutta se kuivattamisprosessi on hiukan hankalaa toteuttaa huomaamattomasti.

Ja myrkyttämistarkoitushan siis kiinostaa ihan vain teoriamielessä. Myös lääkintätarkoitukset voisivat kai olla yhtä mielenkiintoinen aihe.


Suosittelen, että alat muutenkin harrastamaan sienestystä. Sienet ovat herkullista ravintoa, ja sienestys on paljon parempaa huumetta kuin sienet (vrt. "Elämä on parasta huumetta"). Löytämisen lisäksi myös tunnistaminen helpottuisi "sienisilmän" kehittyessä. Kärpässieniä suosittelisin käyttämään lähinnä kärpästen hävittämiseen laittamalla sienen paloja maitoon vadille.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja pofuksio » 12 Huhti 2015, 18:26

Kyllä, harrastan sienestystä. Sienissä kiinnostaa lähinnä se, että ne oovt käytännössä katsoen ilmaista ruokaa, joka täytyy vain noutaa metsästä.
Sienisilmäni ei ole vielä kovin kehittynyt, mutta tunnistan noin 30 yleistä lajia ulkonäöllisesti tietäen niiden olevan syötäviä, vaikkakin vain muutamien nimen muistan. Minulla on kuitenkin tiedossani kolme todella hyvää ja runsasta sienipaikkaa, joista yksi on armeijan alueella, eli sinne eivät peryspulliaiset menekkään niitä keräämään (minä voin mennä sinne perheeni kanssa, sillä isäni on siellä töissä) ja se on näistä kolmesta ylivoimaisesti runsain, ja siellä on mahdottoman paljon varsinkin kanttarelleja ja korvasieniä, mutta myös tatteja, haperoita ja suppilovahveroita on reilusti. Siellä riittää, että kulkee tien (ei autotie) viertä, ja kerää tien vieressä olevat sienet, ja saa nopeasti ison korin täyteen.
Kaksi muuta paikkaa sijaitsevat sitten yleisissä metsissä, ja toisessa on parhaalla keskittymällä lähes puolen hehtaarin kokoinen alue solkenaan täynnä suppilovahveroita, ja eräitä maukkaita tatteja, kun taas siitä sadan metrin päässä on paljon lampaankääpiä, ja toisessa suunnassa kanttarelleja. Koko metsä on muutenkin täynnä jos jonkinmoisia sieniä, ja sieltä saa aina hyvin sieniä.
Viimeinen sienipaikka on mummini mökin lähellä, ja siellä on usean hehtaarin alue täynnä kanttarelleja, ja kauempana on reilusti voitatteja sekä haperoita. Tämä on näistä kolmesta huonoin sienipaikka, mutta se on silti eriträin hyvä, ja sieltä saa hyvin sieniä kalastamieni kalojen seuraksi.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 12 Huhti 2015, 22:02

Sienet = Paskanmakuisia
Sienet= Ei kiinnostavia

Ei kiinnostavia + Paskanmaku = Kuva

Myrkkysienet ovat ihan kiinnostavia.
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 12 Huhti 2015, 22:08

Raippari, sinäkö olet joskus maistanut paskaa?
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 12 Huhti 2015, 22:10

biologinalku kirjoitti:Raippari, sinäkö olet joskus maistanut paskaa?


Tavallaan. :shock: :lol:
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja pofuksio » 13 Huhti 2015, 06:11

Yurika_ kirjoitti:
biologinalku kirjoitti:Raippari, sinäkö olet joskus maistanut paskaa?


Tavallaan. :shock: :lol:


Paska on eeppinen makuelämys :D Olen joskus maistanut, muistan vain sen olleen törkeän pahaa :sick:
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja <Empty> » 13 Huhti 2015, 13:56

Jalkasieni
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 13 Huhti 2015, 14:12

Jotain kantarelleja ja suppilovahveroita käyn syksyisin hakemassa muutamasta hyvästä sienipaikasta, joista lähes varmasti tiedän että niitä löytyy. Joskus kun minä ja veljeni oltiin pienempiä, niin käytiin tosi useinkin sienestämässä, aina kauhea kilpailu siitä kuka löytää eniten xD
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja pofuksio » 13 Huhti 2015, 14:13

<Empty> kirjoitti:Jalkasieni

Josta ei ikinä pääse eroon :(
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 13 Huhti 2015, 14:16

Ja ainiin.. Mummolassa nyt joutuu pakostakin sienestämään, mummu on ihan sienihullu :mrgreen:
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja pofuksio » 13 Huhti 2015, 16:19

Muuten Biologi, satutko muistamaan, mitä helpostitunnistettavia ruokasieniä maasta ensimmäisenä alkaa pilkottamaan, ja milloin?
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja pofuksio » 13 Huhti 2015, 16:24

Oma suosikkisieneni muuten on hiiva; sen avulla kun voi leipoa leipää. Metsässä/luonnossa kasvavista suosikkini taas on suppilovahvero, tuo maukas ruokasieni, joka runsaana kasvaessaan on todellakin runsas. Pari kertaa on iso sienikori rullut täyteen pienistä suppilovahveroista, jotka löytyivät yhdestä paikasta, ja sinne jäikin vielä jokaisella tällaisella kerralla.
Sienestys on muuten myös hyvä syy päästä nauttimaan Suomen luonnosta. Samalla kun kerää ilmaista ruokaa, voi ihastella upeita maisemia, haistaa ja kuulla luonnon (maistaakkin, jos löytää esim marjoja) sekä olla rauhassa ja tutustua luontoon lähietäisyydeltä.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 13 Huhti 2015, 17:29

pofuksio kirjoitti:Oma suosikkisieneni muuten on hiiva; sen avulla kun voi leipoa leipää. Metsässä/luonnossa kasvavista suosikkini taas on suppilovahvero, tuo maukas ruokasieni, joka runsaana kasvaessaan on todellakin runsas. Pari kertaa on iso sienikori rullut täyteen pienistä suppilovahveroista, jotka löytyivät yhdestä paikasta, ja sinne jäikin vielä jokaisella tällaisella kerralla.
Sienestys on muuten myös hyvä syy päästä nauttimaan Suomen luonnosta. Samalla kun kerää ilmaista ruokaa, voi ihastella upeita maisemia, haistaa ja kuulla luonnon (maistaakkin, jos löytää esim marjoja) sekä olla rauhassa ja tutustua luontoon lähietäisyydeltä.


Harmi, ettei täältä pohjoisesta löydä suppilovahveroita eikä kantarellejakaan. Onneksi herkkutatteja löytyy.
biologi_ei_kirj.
 

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja pofuksio » 13 Huhti 2015, 17:33

biologi_ei_kirj. kirjoitti:
pofuksio kirjoitti:Oma suosikkisieneni muuten on hiiva; sen avulla kun voi leipoa leipää. Metsässä/luonnossa kasvavista suosikkini taas on suppilovahvero, tuo maukas ruokasieni, joka runsaana kasvaessaan on todellakin runsas. Pari kertaa on iso sienikori rullut täyteen pienistä suppilovahveroista, jotka löytyivät yhdestä paikasta, ja sinne jäikin vielä jokaisella tällaisella kerralla.
Sienestys on muuten myös hyvä syy päästä nauttimaan Suomen luonnosta. Samalla kun kerää ilmaista ruokaa, voi ihastella upeita maisemia, haistaa ja kuulla luonnon (maistaakkin, jos löytää esim marjoja) sekä olla rauhassa ja tutustua luontoon lähietäisyydeltä.


Harmi, ettei täältä pohjoisesta löydä suppilovahveroita eikä kantarellejakaan. Onneksi herkkutatteja löytyy.


Ai niin, sinä asut pohjoisemmassa... Suppilovahverot ovat kyllä suuri menetys sienien ihmeellisessä maailmassa.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 13 Huhti 2015, 17:39

pofuksio kirjoitti:Muuten Biologi, satutko muistamaan, mitä helpostitunnistettavia ruokasieniä maasta ensimmäisenä alkaa pilkottamaan, ja milloin?


Toukokuussa nousee korvasieniä ja kartiohuhtasieniä (sekä harvinaisempia kartiohuhtasientä muistuttavia poimukellomörskyjä). Tatteja ja haperoita voi alkaa nousta juhannuksen jälkeen; itse tosin olen kunnolla päässyt sienimetsälle aikasintaan heinäkuun lopulla.
biologi_ei_kirj.
 

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 13 Huhti 2015, 17:44

Totesin tuossa äsken, että sienimetsälle olen päässyt vasta heinäkuun lopulla, mutta voisinhan minä tietenkin korvasieniäkin poimia - jos ei tarvitsisi äidistä välittää. Äiti on sanonut: "Korvasieniä ei tähän taloon tuoda!" Huhtasienethän olisivat ilman esikäsittelyäkin syötäviä ja herkullisia, mutta niitä en ole löytänyt.
biologi_ei_kirj.
 

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja pofuksio » 13 Huhti 2015, 17:49

Niin, korvasienien haittapuoli on siinä, että ne pitää ensin ryöpätä, ja mikäli niitä ryöppään suuren määrän kerralla, keittiön ilmassa on myrkkyä siinä määrin, että se mm hidastaa ajattelemista. Kokemusta on, mutta se on vanhaa.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 13 Huhti 2015, 18:11

Oletteko muuten poimineet kirpeitä haperoita? Ei niitä varmaan juuri kukaan poimi, vaikka ne saa ryöppäämällä miedoiksi, mutta kysynpähän silti. Polttavan kirpeä tulipunahapero mainitaan sienikirjassa haitalliseksi (ei kuitenkaan lievästi myrkylliseksi), joten sitä ei varmaan kannatakaan poimia. Itse jätän aina haperon metsään, jos se osoittautuu maistaessa kirpeäksi. Haperot on suuri ja vaikea sieniryhmä, mutta syötävyyden voi aina tarkistaa maistamalla. En ole kuitenkaan ikinä kerännyt mietoakaan haperoa, jos minulla ei ole ollut mitään aavistusta lajista.
biologi_ei_kirj.
 

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja Vieras » 13 Huhti 2015, 18:13

pofuksio kirjoitti:Niin, korvasienien haittapuoli on siinä, että ne pitää ensin ryöpätä, ja mikäli niitä ryöppään suuren määrän kerralla, keittiön ilmassa on myrkkyä siinä määrin, että se mm hidastaa ajattelemista. Kokemusta on, mutta se on vanhaa.


Mitenköhän äitini reagoisi, jos lukisi tuon viestin?
Vieras
 

Re: Onko täällä muita sienistä kiinnostuneita/sienestäjiä?

ViestiKirjoittaja pofuksio » 13 Huhti 2015, 18:15

Vieras kirjoitti:
pofuksio kirjoitti:Niin, korvasienien haittapuoli on siinä, että ne pitää ensin ryöpätä, ja mikäli niitä ryöppään suuren määrän kerralla, keittiön ilmassa on myrkkyä siinä määrin, että se mm hidastaa ajattelemista. Kokemusta on, mutta se on vanhaa.


Mitenköhän äitini reagoisi, jos lukisi tuon viestin?


En tiedä, yleensä hän ei kyllä anna minun ryöpätä niitä. Mitä hänen sitten pitäisi ajatella?
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron