Lunttaaminen ja kopiointi

Lunttaaminen ja kopiointi

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Huhti 2015, 17:33

Lunttaus. Onko kukaan teistä koskaan luntannut, ja mitä mieltä olette siitä? Entä mitä mieltä olette siitä, jos kopioi läksyt satunnaisesti muilta, mikäli ei itse ole muistanut tehdä? Onko kokemusta, mikäli, niin saa vapaasti kertoa.

Omasta mielestäni lunttaus ei ole niin vakavaa pienemmissä kokeissa, mutta isommissa kokeissa se ei mielestäni ole enää hyväksyttävää. Itse olen muutamia kertoja luntannut katsomalla mitä edessä/sivulla istuva on kirjoittanut, pari kertaa kysynyt suullisesti lähellä istuvalta (ihme kyllä ei ole huomattu), kerran kirjoitin kynäni sivustaan englannin kielen sanoja koska kukaan ei ollut kertonut sanakokeesta, ja viimeksi tänään eräässä rästikokeessa jota tein samassa luokassa kun luokkalaiseni opiskelivat ja kun oli hälinää niin ope ei huomannut kun yksi tyyppi ohimennen kertoi pari vastausta (osittain siksi, että olen itse hänelle mukava, ja meillä on ikään kuin sanaton sopimus siitä, että hän saa kopioida vastauksiani tunnilla jos istumme vierekkäin, sekä jos osumme samaan ryhmätyöhön niin minä olen ryhmätyön aivot ja teen itsenäisesti (vihaan ryhmätyötä, joten tämä on mukava asia) ja muut kirjoittavat saneluni mukaan, tai kopioivat minun vihostani. Myös aina jos toinen ei tiedä jotain, ja toisen on mahdollista huomaamatta kertoa kyseinen asia, näin tapahtuu. Tapaukseen kyllä liittyy kolmaskin henkilö, joka hänkin on mukana tässä juonessa, ja on yhtä laiska opiskelemaan kuin me kaksi muuta, joten tämä tekee kaikkien koulunkäynnistä mukavampaa.) Itse en myöskään pidä toisilta kopioimista aina vääränä, ja vaikka siitä ei opi aina yhtä paljon, tekee se silti välillä koulunkäynnistä mukavampaa.

(Ei ihmekkään, että testin mukaan olen 22% hyvä ihminen (vaikka se on vain suuntaa antavaa) koska lunttaan, kopioin muilta, valehtelen, en välitä juurikaan miten muilla menee jne. Ja siis aivan tietoisesti teen näitä asioita, enkä yritä välttää niitä; elän miten katson parhaaksi elää)
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Lunttaaminen ja kopiointi

ViestiKirjoittaja Fnfn » 15 Huhti 2015, 17:49

En lunttaa enää, joskus olen luntannut, mm. kirjoittamalla asioita pulpettiin/pyyhekumiin.
Ihan sama lunttaako joku vai ei.
Saa katsoa vastaukset mutta jos siitä tulee järjestelmällistä hyväksikäyttöä niin saavat tehdä sitten ite.

Älä ota nettitestejä noin tosissasi "(vaikka se on vain suuntaa antavaa)" - se ei ole suuntaa antava. Se on vain huvin vuoksi tehty, se ei ole mikään psykologinen testi.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Lunttaaminen ja kopiointi

ViestiKirjoittaja icepicked » 15 Huhti 2015, 17:50

Lunttaaminen kokeissa vääristää tulosta eikä siten ole hyväksyttyä. Läksyjä ja tehtäviä kopioimalla tekey hallaa lähinnä itselleen, joten siitä vain jos haluaa olla oppimatta.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Lunttaaminen ja kopiointi

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 15 Huhti 2015, 17:55

Läksyjä tulee suoraan kopioitua, harvemmin on edes mahdollisuutta luntata. :roll:
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lunttaaminen ja kopiointi

ViestiKirjoittaja pofuksio » 15 Huhti 2015, 17:56

(//Fnfn, otan kyseisen nettitestin enemmän tosissani kuin olisi järkevää, sillä olen itse sen kanssa samaa mieltä)
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Lunttaaminen ja kopiointi

ViestiKirjoittaja Santiny » 15 Huhti 2015, 18:00

Itse en hyväksy lunttaamista. Jokainen ansaitkoon arvosanansa omilla tiedoillaan ja taidoillaan, ei naapurin kyvyillä. Ehkä lunttaaminen ärsyttää minua eniten siksi, että olen tottunut pärjäämään yksin.

Läksyjen kopiointi ei ole niin vakava asia, kunhan se ei ole jatkuvaa. Silloin pitää myös kyetä olemaan vähemmän omistushaluinen ja jakaa omia ratkaisujaan muiden kanssa. Tähän olen itse pari kertaa yläasteella syyllistynyt, lukiossa läksyjen tekemättä jättäminen ei sitten ollutkaan niin vakava rike. Nykyään teemme laskareita enimmäkseen porukalla ja on vaikea sanoa, kuka kopioi ja keneltä. Tämä on kuitenkin suositeltu menettelytapa (siis ryhmätyö), joten siinä ei ole mitään ongelmaa. Kaikki isommat työt kuuluu tehdä itse, mutta ei minua haittaa, että ryhmät jakavat vinkkejä toisilleen. En ole ainakaan huomannut, että kukaan olisi valmiita ratkaisuja harkkatöistä jaellut, joten touhu on ihan asiallista. Onneksi nyt menossa olevalla ohjelmointikurssilla saa tehdä hommia kaverin kanssa ja kysyä apua. Peruskurssilla koodia ei saanut näyttää kaverille, eikä kaveri saanut suoraan neuvoa siinä. Siinä oli vähän turhan tiukat säännöt.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Lunttaaminen ja kopiointi

ViestiKirjoittaja <Empty> » 15 Huhti 2015, 18:14

En tarvitse lunttausta, arvosanani vain alenisivat. Kyllä saan parhaita tuloksia luokassani, enkä edes lue kokeisiin toisin kuin muut.

Äitini kaveri teki aina tämän kuvisläksyt




Itse inhoan kuvista. Pitää piirtää ja/tai maalata.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Lunttaaminen ja kopiointi

ViestiKirjoittaja morso97 » 15 Huhti 2015, 19:52

En ole ikinä luntannut kokeessa. Paitsi yhdessä musiikkiopiston kokeessa, kun en ymmärtänyt kysymystä, katsoin mitä kaveri oli vastannut :D

Joskus olen läksyjä kopioinut, mutta minä olen kyllä yleensä se jolta halutaan kopioida :P Pyrin kuitenkin siihen, että en vain kerro vastausta vaan selitän miten tehtävä kuuluisi tehdä :D
Moppe, Morsoliini, Mursu, Mursuli, Morsomur(s)u, Mopo, Morsuli, Mosuli
morso97
 
Viestit: 466
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 20:57
Paikkakunta: Stadi

Re: Lunttaaminen ja kopiointi

ViestiKirjoittaja biologinalku » 15 Huhti 2015, 19:53

Lunttaaminen on väärin, enkä ole sitä koskaan harrastanut. Mitä läksyihin tulee, niin itselleen siinä vain hallaa tekee - kuten Icepicked taisi jo todetakin - jos kopioi toiselta. Peruskoulussa tuollainen kopiointi on tietenkin siinä mielessä ymmärrettävää, että opettajat tarkistavat, onko läksyt tehty läksyjen tekemättä jättämisestä saattaa tulla rangaistus. Lukiossa on siinä mielessä mukavampaa, että läksyt voi jättää tekemättä, jos esimerkiksi tuntee sillä hetkellä olevansa niin väsynyt, ettei pysty sisäistämään opiskeltavaa asiaa.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron