Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 20 Huhti 2015, 16:21

Biologian opetukseen on perinteisesti kuulunut kerätä kesällä kasveja. Minun ei ole kuitenkaan koskaan tarvinnut sitä tehdä; kävimme vain parilla biologian tunnilla keräämässä ja tunnistamassa sen verran kasveja kuin ehdimme siinä vähässä ajassa. Oletteko te joutuneet keräämään kasveja?

Minä ajattelin, että voisin ihan muuten vain ketätä kasvikokoelman. Prässäisin siis kasvit ja laittaisin ne kansioon laji- ja löytöpaikkatietojen kanssa. Pulinoiden muut luontoihmiset, oletteko te aikoneet tällaista?
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja icepicked » 20 Huhti 2015, 16:27

Jouduin syksyllä keräämään kokonaisen kansiollisen kasveja, ja siinä olin kyllä prässätä mielenterveytenikin. Väänsin saatanan projektia joka ikinen ilta.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 20 Huhti 2015, 16:28

icepicked kirjoitti:Jouduin syksyllä keräämään kokonaisen kansiollisen kasveja, ja siinä olin kyllä prässätä mielenterveytenikin. Väänsin saatanan projektia joka ikinen ilta.


Mitä kasveja jäi eritysesti mieleesi?
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja Fnfn » 20 Huhti 2015, 16:46

Parhaan ystäväni piti joskus vitosella tehdä kesälomalla läksyä, jossa se keräsi kaiken maailman kasveja luonnosta. Minun ei ole onneksi tarvinnut sellaista tehdä, ainoastaan maitohorsma on pitänyt kerätä ja jotenkin liimata oudosti vihkoon...
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja pofuksio » 20 Huhti 2015, 16:57

Ala-asteella piti ja seiskan jälkeen kesällä myös. Kummallakin kerralla meni homma harakoille, koska en vain saanut mitään aikaiseksi, vaikka kyseisestä hommasta pidänkin.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja Assassin » 20 Huhti 2015, 17:12

Kerran piti yläasteella tehdä kasvio, jossa taisi olla muutamia kymmeniä kasveja. Olihan siinä aika paljon hommaa! Ei ole sen jälkeen tarvinnut.
Onko tylsää? Klikkaa tätä
Avatar
Assassin
 
Viestit: 67
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:47

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja icepicked » 20 Huhti 2015, 17:18

biologinalku kirjoitti:
icepicked kirjoitti:Jouduin syksyllä keräämään kokonaisen kansiollisen kasveja, ja siinä olin kyllä prässätä mielenterveytenikin. Väänsin saatanan projektia joka ikinen ilta.


Mitä kasveja jäi eritysesti mieleesi?

Siperianlehtikuusi, joka sekin on vieraslaji.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 20 Huhti 2015, 17:22

Ei ole tarvinnut. Luulin että tekisimme sellaisen kasin syksyllä kun kaikki muut ennen meitä olivat sen joutuneet tekemään, mutta opetussuunnitelmaa olikin muutettu niin ettei meidän tarvinnut tehdä sitä. Tavallaan olisin jopa halunnut tehdä sellaisen, olin ajatellut että saisin sillä nostettua biologian numeroani..

Pari vuotta sitten olin isoveljeni kanssa rämpimässä jossain suolla, kun sen piti sitä kasviota koota. Mahdoin olla ärsyttävää seuraa.
("Siis mitä!? Miten sä et muka tunnista suopursua!? Etkä vaivaiskoivua! Kyllä sun pitäisi jo osata päätellä mikä näistä on tupasvilla!! ")

Nooh.. itsepähän halusi että tulisin auttamaan x)
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja morso97 » 20 Huhti 2015, 17:52

Minä en ole ikinä joutunut kasaamaan kasviota. Ala-asteella oli kuitenkin joka vuosi tapana mennä metsään, rajata sieltä neliömetrin kokoinen alue ja tunnistaa ryhmissä siltä kasveja.
Moppe, Morsoliini, Mursu, Mursuli, Morsomur(s)u, Mopo, Morsuli, Mosuli
morso97
 
Viestit: 466
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 20:57
Paikkakunta: Stadi

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja Atrytone » 20 Huhti 2015, 18:25

Meillä oli yläasteella seitsemännen luokan jäälkeen! Oli kova urakka kerätä ne 35 kasvia ja etsiä niille tiedot ja koota niistä kokoelma. Onneksi mummo auttoi, joten ei se ylitsepääsemätöntä ollut. Olen nyt siitä jopa vähän ylpeä.
Tänään me unohdetaan kaikki turha liikunta
Tänä yönä me ei tarvita tuntiakaan unta
Avatar
Atrytone
Limsamestari
Limsamestari
 
Viestit: 955
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 13:47
Paikkakunta: Panama

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja Santiny » 20 Huhti 2015, 19:26

Muutaman kerran on kasvio käsketty tekemään. Ei minua kyllä reputettu silloinkaan kun en tehnyt :lol:
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja Fnfn » 20 Huhti 2015, 21:00

Me mentiin 1. ja 2. luokalla metsään keräämään koko koulun kanssa puolukoita ja koulun keittäjä teki niistä vispipuuroa :lol: Asun suhtkoht pienessä kaupunginosassa, joten meille tarjottiin vain ala-asteen kolme ensimmäistä luokkaa siinä koulussa - meidän vuosiluokka kävi toisaalta vain 2. luokkaan asti. Joten siis ei ollut kovin vaikeaa roudata n. 70 lasta metsään.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 20 Huhti 2015, 21:21

Meillä käytiin ekaluokalla kuudesluokkalaisten kummioppilaiden kanssa mustikassa. Muistan, kuinka kaikki kuudesluokkalaiset eivät tahtoneet juolukkaa tunnistaa, vaikka itselleni juolukan ja mustikan erot olivat ilmiselvät. Mustikoista tehtiin sitten muffinsseja.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja <Empty> » 20 Huhti 2015, 22:38

Joo viime kesänä olis pitäny kerätä 40 mut en keränny.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja Nasse-setä » 20 Huhti 2015, 22:49

En.
Avatar
Nasse-setä
Tirehtööri von Pullonvirittäjä
 
Viestit: 434
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 07:14

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja biologinalku » 21 Huhti 2015, 17:47

<Empty> kirjoitti:Joo viime kesänä olis pitäny kerätä 40 mut en keränny.


Lähdepäs nyt tänä keväänä ja ensi kesänä keräämään, että opit tuntemaan kasveja!
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja <Empty> » 21 Huhti 2015, 19:15

biologinalku kirjoitti:
<Empty> kirjoitti:Joo viime kesänä olis pitäny kerätä 40 mut en keränny.


Lähdepäs nyt tänä keväänä ja ensi kesänä keräämään, että opit tuntemaan kasveja!


Ei kiitos, tunnen jo keskivertosuomalaista paremmin. Kaikki eivät tiedä mikä on piharatamo.


Voikukka on gourmeta.


Olen hortoilija joten eiköhän niihin kasveihin tule törmättyä #ilmastaruokaa
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Oletteko joutuneet keräämään kasveja?

ViestiKirjoittaja Muoviomena » 21 Huhti 2015, 19:52

Joudun 2016 kesällä, onneksi sisko keräsi viime vuonna ja tiedetään jo käytännössä kaikkien olinpaikat.
Avatar
Muoviomena
Ei syötävä
 
Viestit: 306
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 16:21


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron