Hyttyset ja muut verenimijät

Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja biologinalku » 07 Kesä 2015, 19:04

Noita kiusanhenkiä inisee taas joka paikassa. Onneksi niitä ei ehkä kuitenkaan ole niin paljon kuin on joskus ollut. Ainakin minusta tuntuu siltä. Ehkä ne eivät vain ole koleiden säiden takia vielä kuoritutuneet tai sitten kylmät ja tuuliset säät eivät vain ole olleet otollisia niiden liikkumiseen.

Joka tapauksessa metsässä liikkuessani minun on alettava käyttää hyttysverkollista lipalakkia ja/tai hyttyskarkotetta. Muunkin vaatetuksen tulee tietenkin olla peittävää. Yleensä olen turvautunut pelkästään "hyttyslätsään", niin ei ole tarvinnut haista koko päivää karkotteelle. Pahimpien hyttysparvien keskellä esimerkiksi kosteassa lehtometsässä käsiä suojaavat hanskatkin ovat tarpeen. Miten te suojaudutte hyttysiltä?

Alkukesästä hyttysiltä ei helposti karkuun pääse, jos ulkona haluaa olla. Niitä piileksii jokaisessa pienessäkin puskassa. Kesän lopulla tilanne on yleensä mukavampi. Hyttyset pysyvät pääosin metsissä ja vain tyyninä iltoina tulevat avoimemmille paikoille. Ilmatilan ovat kuitenkin vallanneet toisenlaiset verenimijät, nimittäin paarmat. Isot nautapaarmat onneksi huomaa helposti, eivätkä ne pääse puremaan, mutta pienet harmaat suppupaarmat sekä värikkäät pienet sokkopaarmat saattavat päästä laskeutumaan iholle. Lapsena pyydystin paarmoja jättämällä auton oven auki, jolloin paarmat lensivät lämpimään autoon. Niitä sitten pyydystelin, kun ne auton ikkunoita vasten pörräsivät. Oletteko te pyydystäneet paarmoja? Minä olen saanut satimeen äkkiä lasettuna seitsemänlaisia paarmoja: suppu-, sokko- ja nautapaarmoja sekä nautapaarman näköisiä pienempiä paarmoja, isoja ampiaisraitaisia paarmoja, vihreitä paarmoja ja jännän näköisiä paarmoja, joita en osaa rittävän lyhytsanaisesti kuvailla.

Pahimmillaan hyttysiä on metsässä ollut niin paljon, että niitä on pysähtyessäni seisomaan laskeutunut housuille jokaiselle neliösenttimetrille. Etelä-Suomessa hyttysiä ei kai juuri koskaan ole noin paljoa. Lapissa niitä saattaa kuulemani mukaan olla vielä enemmän. Onko teillä kokemuksia?

Joskus kimppuun hyökkää myös pikkuisia mäkäröitä. Olen myös nähnyt vielä normaaleita mäkäröitä pienempiäkin verta imeviä hyönteisiä, jotka vipelsivät iholla ja purivat aiheuttaen kutinaa. Vaarallisimpia verenimijöitä ovat puutiaiset, jotka levittävät tauteja. Minun ehkä pitäisi ottaa rokote puutiaisaivokuumetta vastaan.

Hyttysen purtua iholleni nousee yleensä vaalea paukama, jota kutisee. Paukama kuitenkin yleensä häviää hyvin pian, ehkä jo tunnin kuluttua, eikä paikalle yleensä jää punaista kutisevaa pitkäaikaisempaa paukamaa. Kaikille ei nouse lyhytaikaisia vaaleita paukamia, mutta minua ne riivaavat aiheutaen kutinaa. Miten teillä on asian laita?
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja Santiny » 07 Kesä 2015, 19:17

Nyt on kuulemma tulossa kova ötökkävuosi, koska lintuja on vähän. Olen ehtinyt nyt järsittäväksi tämän viikonlopun. Kolme pistokohtaa olen havainnut. Itselleni nousee suhteellisen isoja paukamia, jotka kutisevat päiväkausia ja näkyvät helposti ainakin viikon. Mökillä on onneksi hyttyspyydys sekä hyttyskarkotin. Hyttyskarkotinta käytetään lähinnä saunoessa niin, että terassilla voi jäähdytellä rauhassa. Pistoja hoidan antihistamiinipuikolla, mutta se vain lievittää kutinaa. Kyllähän ne noin pahoja ovat varmaan koska olen niin hemmetin allerginen. Paarmanpurema sattuu perkeleesti ja paukama on valtava, mutta se katoaa yleensä nopeammin kuin hyttysten tekoset. Minä tapan jokaisen hyttysen ja paarman, jonka saan kiinni itse teosta, sen suunnittelusta tai makuuhuoneestani.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja <Empty> » 07 Kesä 2015, 20:45

Minä olen yliherkkä hyttysenpistoille. Pahimmillaan ne paisuu sellaisiksi nyrkin kokoisiksi paukuroiksi.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja pofuksio » 07 Kesä 2015, 20:48

Yleensä kesäisin minulla on itikoiden takia kädet ja jalat täynnä paukamia, usein aika isoja, kutiavia ja kipeitäkin. Mutta nyt kun ei ole niin lämmin, voin pitää pitkiä hihoja ja lahkeita enemmän, niin ei pitäisi niin paljon tulla. Pitkät hihat ja lahkeet kun ovat kuumalla kovin epämukavia, joten yleensä olen lyhythihaisilla ja lahkeisilla vaatteilla, tosin silloin on lämpimämmällä pakko olla varjossa tai ihoni palaa.
Tänä vuonna ei juurikaan ole itikoita näkynyt. Enkä ole koskaan pitänyt hyttyskarkotteista, koska ne eivät toimi kunnolla ja niiden haju saa voimaan pahoin. Taktiikkani on siis pysyä sisällä tai kestää pistokohdat XD
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja biologinalku » 07 Kesä 2015, 20:52

Yhdessä hyttyskarkotteessa oli muuten aika naisellinen tuoksu. Sitä ei ole tullut kovin paljon käytettyä.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 07 Kesä 2015, 21:24

En käytä hyttysmyrkkyä ja olen se ihminen meidän perheessä, jota hyttyset syövät vähiten. Ne vain pyörivät ympärillä. Minua ei ole ikinä purrut paarma ---> Hypoteesi; Oululaiset kurpizzat maistuvat pahalta.

Muistakaan verenimijöistä ei ole haittaa, kerran tosin luulin jotain otusta ihollani punkiksi ja ensimmäinen reaktio oli vain huitaista se pois. (Tapahtui viime kesänä ja olen vielä hengissä) Yksi helvetin verenimijä ottaa päähän ininällään Sisäpiirissä, mutta antaa kaikkien inisevien kukkia vaan. :D
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja Santiny » 07 Kesä 2015, 21:26

Muuten nykyään on hajuttomia karkotteitakin. On se ainakin kokeilemisen arvoista. Kaasukäyttöiset pienet karkottimet ovat käteviä kun ollaan paikoillaan.

http://www.free-hyttyskarkote.fi/
http://www.proviter.fi/tuotteet/thermac ... kotinlaite
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja Assassin » 08 Kesä 2015, 14:08

Täällä Helsingissä harvemmin hyttysiä, paarmoja tai muitakaan pääse yleensä näkemään, mutta sitten kun päätän lähteä johonkin korpeen... Tuntuu että kaikki hyttyset on kimpussa ja niiden puremajäljet näkyvät ja tuntuvat! Pitäisi varmaan antaa pistää kunnolla ihan siedätyshoitona jos aikoo viipyä pidempään paikassa, jossa hyttsiä on.
Onko tylsää? Klikkaa tätä
Avatar
Assassin
 
Viestit: 67
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:47

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja biologinalku » 08 Kesä 2015, 14:14

Assassin kirjoitti:Täällä Helsingissä harvemmin hyttysiä, paarmoja tai muitakaan pääse yleensä näkemään, mutta sitten kun päätän lähteä johonkin korpeen... Tuntuu että kaikki hyttyset on kimpussa ja niiden puremajäljet näkyvät ja tuntuvat! Pitäisi varmaan antaa pistää kunnolla ihan siedätyshoitona jos aikoo viipyä pidempään paikassa, jossa hyttsiä on.


Kyllä iho hyttysten puremiin tottuu niin, että paukamia tulee vähemmän, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan tämä vaatii lukemattomia puremia. Siedätyshoito voi olla varsin tuskastuttavaa.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja Assassin » 08 Kesä 2015, 16:59

biologinalku kirjoitti:
Assassin kirjoitti:Täällä Helsingissä harvemmin hyttysiä, paarmoja tai muitakaan pääse yleensä näkemään, mutta sitten kun päätän lähteä johonkin korpeen... Tuntuu että kaikki hyttyset on kimpussa ja niiden puremajäljet näkyvät ja tuntuvat! Pitäisi varmaan antaa pistää kunnolla ihan siedätyshoitona jos aikoo viipyä pidempään paikassa, jossa hyttsiä on.


Kyllä iho hyttysten puremiin tottuu niin, että paukamia tulee vähemmän, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan tämä vaatii lukemattomia puremia. Siedätyshoito voi olla varsin tuskastuttavaa.

Jos vaikkapa kuukaudeksi mökille lähtee niin se voi olla jo tarpeen. Mielummin kärsii kerralla. Tosin vaikkapa viikon takia en lähtisi ilman paitaa metsään istuskelemaan, vaan mielummin käyttäisin peittäviä vaatteita. Niitähän minun on muutenkin yleensä käytettävä, sillä palan ja rusketun erittän herkästi. Hyttyskarkoitattekin voisi käyttää, mutta ei ole kivaa haista hyttyskarkoitteelle koko ajan.
Onko tylsää? Klikkaa tätä
Avatar
Assassin
 
Viestit: 67
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:47

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 08 Kesä 2015, 20:17

Assassin kirjoitti:
biologinalku kirjoitti:
Assassin kirjoitti:Täällä Helsingissä harvemmin hyttysiä, paarmoja tai muitakaan pääse yleensä näkemään, mutta sitten kun päätän lähteä johonkin korpeen... Tuntuu että kaikki hyttyset on kimpussa ja niiden puremajäljet näkyvät ja tuntuvat! Pitäisi varmaan antaa pistää kunnolla ihan siedätyshoitona jos aikoo viipyä pidempään paikassa, jossa hyttsiä on.


Kyllä iho hyttysten puremiin tottuu niin, että paukamia tulee vähemmän, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan tämä vaatii lukemattomia puremia. Siedätyshoito voi olla varsin tuskastuttavaa.

Jos vaikkapa kuukaudeksi mökille lähtee niin se voi olla jo tarpeen. Mielummin kärsii kerralla. Tosin vaikkapa viikon takia en lähtisi ilman paitaa metsään istuskelemaan, vaan mielummin käyttäisin peittäviä vaatteita. Niitähän minun on muutenkin yleensä käytettävä, sillä palan ja rusketun erittän herkästi. Hyttyskarkoitattekin voisi käyttää, mutta ei ole kivaa haista hyttyskarkoitteelle koko ajan.


Karkotteita on nykyään hajuttomiakin (Santiny jo mainostikin sellaisia)! Testien mukaan ne karkottavatkin hyttysiä, vaikka kyllä minä enemmän luotan haiseviin tökötteihin. Pitäähän karkotteen jollekin haista, että hyttysetkin sen haistavat ja lähtevät lätkimään. :D
biologi_ei_kirj.
 

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja alice_dolly » 12 Kesä 2015, 09:22

Sama kuin Kurpizzalla; hyttyset eivät kiinnostu minusta. Harvemmin saan pistoja. Ja eihän hyttysenpiston pitäisi sattua? No, jos kesäyönä huoneeseen on päässyt hyttynen, ja se pistää, niin hätkähdän hereille siitä kivusta. Kun salamannopeasti huitaisen sen hyttysen pois, niin se ei kai ehdi imeä niin kauan että tulisi paukama. Se on aika kätevääkin varmaan, koska se piston aiheuttama säikähdys ja kipu ovat takuulla mukavampia kuin kutiseva paukama. Olenko tosiaan ainoa, johon hyttysenpisto sattuu niin paljon että havahduttaa unestakin?
No, harvemmin hyttyset minua kiusaavat. Huonoa verta kenties... 8)
hyaah? hyaah.
Avatar
alice_dolly
Vihamieli
 
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 18:38
Paikkakunta: Lounas

Re: Hyttyset ja muut verenimijät

ViestiKirjoittaja Fnfn » 12 Kesä 2015, 10:47

Hyttyset rakastavat minua yli kaiken, on ollut viime aikoina todella paljon hyttysiä meidän lähimetsässä ja pihamaalla, en voi kulkea rannan ohi kotiin ilman että ainakin 5 itikkää ynisee minun korvassa, syö päänahkaa, poskea, kämmentä... Tuo n. 200 metrin pituinen sivutie rannalta meidän kotiin on nykyään yhtä helvettiä, metsään en ole edes uskaltanut syvemmälle mennä. Joka talvi, kevät ja syksy ihmettelen, miksi käyn metsälenkillä niin harvoin kesällä, jos ollenkaan, ja syykin selviää aina kesän tullen: itikat.

Suojaisin itseni varmaan hyttysmyrkyllä. Joutuisin muuten ottamaan lapaset ja kommandopipon.

Tosin tässä on ollut toisinaan (hämmästyttävän usein) niin tuulista kuin asuisi jossain pikku saarella keskellä Atlanttia, että joskus niitä itikoita ei sen takia ole. Mutta mielummin otan auringonpaisteen ja tuulettoman kelin itikoineen kuin jatkuvan kovan tuulen.

En kuitenkaan saa sellaisia isoja reaktioita hyttysenpistoista, ainoastaan normaaleja n. 1 cm x 1 cm punertavanvaaleita kohoumia, joskus en niitäkään. Luin jostain, että jos hyttysen antaa imeä verta ja lähteä pois, niin paukuma ei tule niin herkästi, koska ne ehtii laittaa jotain ainetta sisään? Mutta kukapa nyt antaa (paitsi minun pappa) koska onhan se melko inha tunne että tuossa tuo nyt imee minun verta. Ja mitä lie malariaakin kohta levittävät!!1 :?

Paarmat on kamalia. Niiden purema sattuu ja sitten kesähelteillä on kamalaa olla rannalla kun aina on tulossa joku paarma demonstroimaan miten kuu kiertää maata. Siis ainakin tuossa meidän lähirannalla ja yhdessä metsäpoukamassa (siellä tosin harvemmin) missä on tosi kirkasta vettä. Mutta sitten esim. meidän mökillä ei ole paarmoja kovin paljoo, eikä kai hyttysiäkään.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku


Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron