Musiikista

Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 22 Helmi 2015, 23:06

Tämä toimii yleisenä musiikki-keskusteluna. Tai ei edes tarvitse keskustella, jos ei halua. Tänne voi siis linkata biisejä, täällä voi tilittää miten paljon pitää jostain soinnusta, tänne voi kirjoittaa laulujen sanoja jne.

Tutustuin 17-vuotiaana The Smiths -nimiseen bändiin ja voisin itseasiassa sanoa, että se on lempibändini, vaikka minulla onkin nyt vähän hiljaisempi jakso ollut menossa. Tulin tässä kuunnelleeksi lempibiisini The Queen is Dead -levyltä, biisi nimeltään I Know It's Over. Kuuntelin sitä niin paljon 17-vuotiaana, että miltei kyllästyin, mutta nyt taas on kulunut aikaa niin paljon, että sen kuunteleminen sykähdyttää entiseen malliin. Ne sanat kuvaavat ihanasti yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta, sekä menetettyä rakkautta. Tässä on esimerkkejä ja lempikohtiani sanoista, ei siis sanat kokonaan:

Oh mother, I can feel the soil falling over my head

I know it's over
And it never really began
But in my heart it was so real

Se on korostettu kursiivilla levyn kansivihkosessa

"If you're so funny
Then why are you on your own tonight?
And if you're so clever
Then why are you on your own tonight?
If you're so very entertaining
Then why are you on your own tonight?
If you're so very good looking
Why do you sleep alone tonight?
I know - because tonight is just like any other night
That's why you're on your own tonight


It's so easy to laugh
It's so easy to hate
It takes guts to be gentle and kind


Love is natural and real
But not for such as you and I, my love


Kuunnelkaa se. Olisin laittanut sen Arvostele biisi -ketjuun, mutta en halua että se arvostellaan, kun se on niin tärkeä <3

Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 22 Helmi 2015, 23:17

Puhun nyt vähän lisää The Smithsin biiseistä.

Ensimmäinen biisi, jonka kuulin, oli Bigmouth Strikes Again, jossa kiinnitin huomiota ihaniin aggressiota peitteleviin/selittäviin alkusäkeistöihin:

Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to smash every tooth
In your head

Sweetness, sweetness, I was only joking
When I said by rights you should be
Bludgeoned in your bed


N. 18-vuotiaana lempibiisini oli Still Ill, etenkin se Hatful of Hollow-versio, missä alussa soitetaan huuliharpulla.

I decree today that life
Is simply taking and not giving


And if you must go to work tomorrow
Well, if I were you I wouldn't bother
For there are brighter sides to life
And I should know, because I've seen them
But not often


Rakastan myös niitä lopun "Am I still ill?" -kysymyksiä.

What Difference Does It Make -kappale on myös yksi suosikeistani. Se on sellainen kokonaisuutena todella bueno biisi, en osaa lainata erityisesti mitään kohtia, paitsi yhden. Se kohta on muutettu parissa versiossa erilaiseksi, mutta tykkään eniten siitä alkuperäisestä (?) sanoituksesta:

Oh, I'm too tired
I'm so sick and tired
And I'm feeling very sick and ill today


Esimerkiksi Hatful of Hollow -versiossa ja parissa muussakin se menee näin:

Oh, I'm too tired
I'm so very tired
And I'm feeling very sick and ill today


Noissa kahdessa on todella erilainen tuntu.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Herre » 24 Helmi 2015, 21:58

Itse sivistyneistön jäsenenä kuuntelen enimmäkseen Mozartin Eine kleine Nachtia ja Voltairen, jonka äänestä Fnfn ei jostain syystä pidä, lauluja jotka ovat taiteellista korvaani miellyttäviä.

Paras niistä on; Almost Human
https://www.youtube.com/watch?v=pFkOYRl5hTM

Se kertoo Saatanasta, joka vertaa itseään ihmiseen ja kertoo tunteistaan hienosti kuin Miltonin runoelman Kadotettu paratiisi; (En kopioi kokonaan, koska en näe siihen tarvetta ja sanat löytyy linkistä!)

I'm just like you
made by he
despised by they
I'm almost me
I'm nearly human look at me
I'm almost a human being
I'm just like you
made by he
despised by they
I'm almost me
i'm nearly human
pity me I'm almost a human being

I still remember your light
and it was streaming down
and burning out my eyes
If I were a big boy i wouldn't cry
but since I'm not a big boy
i'll have to close my eyes
and picture what it's like

I'm just like you
made by he
despised by they
I'm almost me
I'm nearly human look at me
I'm almost a human being

these tears are real
I'm jealousy I'm spite and hate
to the core I'm mean
I'm nearly human look at me
I'm almost a human being
I'm just like you
better than he
to hell with they
I'm almost me
I'm nearly human
Pity me I'm almost a human being
Avatar
Herre
Hovinarsisti
 
Viestit: 590
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:18
Paikkakunta: Sivistynyt Etelä - Susirajasta katsottuna

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja icepicked » 24 Helmi 2015, 22:04

Oikein vittuuntuessani kuuntelen punkkia. Nolla nolla nollan Silminnäkijä piristää kummasti.

Toisinaan taas pidän Sostakovitsin mahtipontisesta musiikista (Lokakuun ääniraita) tai Mozartin kepeistä oopperoista. "Non più andrai, farfallone amoroso, notte e giorno d'intorno girando; delle belle turbando il riposo Narcisetto, Adoncino d'amor."

Työväenmusiikkikin merkitsee minulle paljon.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Siiliö » 24 Helmi 2015, 22:19

Metal-musiikkia minä taidan eniten kuunnella. Musiikkimakuni on kuitenkin hyvin monipuolinen.

On kiintoisaa, miten monipuolista musiikkia voi lokeroida yhden sanan alle. Metal on niin laaja käsite ja suurin osa kuulemastani metal-musiikista on hyvää tai keskinkertaista.

Kuten jo ensimmäisessä kappaleessa mainitsin, musiikkimakuni on erittäin laaja. Harvapa ihminen tykkää samaan aikaan metalista, rockista, punkista, popista, räpistä, klassisesta, oopperasta ja lukuisista muista musiikkigenreistä. (Lieneekö se oikea sana? Hirvee blackout.)

Se, että musiikkimakuni on laaja, saattaa olla yksi syy sille, miksi fanitan Rob Halfordia niin paljon. Hän siis on koulutukseltaan oopperalaulaja, mutta laulaa Judas Priest-nimisessä hevibändissä. Mahtava ääni. Kannattaa kuunnella.

Minä nyt olen sepustanut kaikenlaista outoa muistamatta enää, mikä käytännössä oli keskustelun aihe. Tällä hetkellä olen erityisen kiinnostunut Dark Moor-nimisestä bändistä.
Henkilö x: Tiesin olevani elin-tärkeä ❤
Minä: Mäkin tiesin olevani elin. Mulkku nimittäin.

-Siiliö-
Siiliö
Von Sadist
 
Viestit: 674
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 15:21

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja pofuksio » 24 Helmi 2015, 22:55

Oikeastaan pidän kaikesta musiikista, ja kuuntelenkin miltei kaikkea. Eniten kuitenkin ehkä rakastan klassista menneiltä ajoilta, ja kuuntelen eniten tästä kategoriasta Beethovenia, joka on ehdoton suosikkini. En muista kuin muutaman kappaleen nimeltä, mutta ne ovat lähes kaikki niin kauniita. On opiskeluun soveltuvaa musiikkia, oopperoita, sinfonioita, lyhyitä kappaleita, ja paljon muutakin. Suosikkejani siitä joukosta, jonka olen Beethovenin tuotannosta ehtinyt kuuntelemaan, ovat esimerkiksi Moonlight sonata, Für Elise ja Virus (tunnetaan useammin nimellä Beethoven virus).

Myös tekno kuuluu suosikkeihini, varsinkin jos siinä ei lauleta ollenkaan/juurikaan, ja esimerkiksi Rock that beat on vain todella hyvä.
Spoiler: näytä
Nightcoree!!! Se on paras Nightcorena. Ja melkein kaikki on.


Spoiler: näytä
Hakekaa youtubesta hakusanalla "L theme A". Se on suosikkianimesarjastani, ja se on todella hyvä (sarja ja kappale).


Ja sitten kärkilistalla keikkuu myös mikä tahansa, missä ei ole mitään järkeä XD
Spoiler: näytä
Ismon kirotut lempikeksit, löytyy youtubesta, ja tuli ensimmäisenä mieleen.


Mutta lähes kaikki musiikki on ihanaa, ja vaikka elänkin omassa maailmassani, jossa on vain hetkittäin muita, musiikki on ja pysyy luonani.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja icepicked » 25 Helmi 2015, 21:12

Tehän tiedätte, että olen synesteetikko. Näen numerot väreinä ja toisin päin. No, nyt katsoessani elokuvaa Kaiken teoria minussa syttyi uusi synesteettinen ominaisuus: Kuulen nyt musiikinkin väreinä. Värejä en näe musiikkina mutta musiikin lisäksi kuulen muutkin äänet väreinä. Värit voi edelleen yhdistää numeroihin. Tämä on minulle uutta ja omituista, ja musiikinopettajani sanoi, että tämä on lahja. Minulla ei tosin (edelleenkään) ole absoluuttista sävelkorvaa.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Siiliö » 25 Helmi 2015, 21:25

icepicked kirjoitti:Tehän tiedätte, että olen synesteetikko. Näen numerot väreinä ja toisin päin. No, nyt katsoessani elokuvaa Kaiken teoria minussa syttyi uusi synesteettinen ominaisuus: Kuulen nyt musiikinkin väreinä. Värejä en näe musiikkina mutta musiikin lisäksi kuulen muutkin äänet väreinä. Värit voi edelleen yhdistää numeroihin. Tämä on minulle uutta ja omituista, ja musiikinopettajani sanoi, että tämä on lahja. Minulla ei tosin (edelleenkään) ole absoluuttista sävelkorvaa.


Erittäin kiintoisaa. En pysty täysin ymmärtämään tuollaisia asioita. Kiintoisaa siltikin.
Henkilö x: Tiesin olevani elin-tärkeä ❤
Minä: Mäkin tiesin olevani elin. Mulkku nimittäin.

-Siiliö-
Siiliö
Von Sadist
 
Viestit: 674
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 15:21

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Santiny » 25 Helmi 2015, 21:29

icepicked kirjoitti:Tehän tiedätte, että olen synesteetikko. Näen numerot väreinä ja toisin päin. No, nyt katsoessani elokuvaa Kaiken teoria minussa syttyi uusi synesteettinen ominaisuus: Kuulen nyt musiikinkin väreinä. Värejä en näe musiikkina mutta musiikin lisäksi kuulen muutkin äänet väreinä. Värit voi edelleen yhdistää numeroihin. Tämä on minulle uutta ja omituista, ja musiikinopettajani sanoi, että tämä on lahja. Minulla ei tosin (edelleenkään) ole absoluuttista sävelkorvaa.


Minulla ei ole minkäänlaista sävelkorvaa, mutta minunkin mielestäni äänillä on usein väri. Minulla on esimerkiksi selkeä mielikuva siitä, millainen ääni on ruskea. Joskus musiikkia kuunnellessa minulle tulee mieleen, että tämä kappale on vihreä. Tai mikä väri nyt kulloinkin on kyseessä.

Musiikki ei kuitenkaan ole minulle erityisen tärkeää. Joskus se on kuitenkin hiljaisuutta parempi vaihtoehto.
Tunnistin tästä artikkelista itseni.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 25 Helmi 2015, 21:38

Vähänkö kiehtovaa, mikään ei olisi sen siistimpää kuin se, että omistaisi synestesian... Mutta en ole ikävä kyllä milläkään tapaa erikoinen :( Se on kiehtonut siitä lähtien kun kuulin PMMP:n biisin Synestesia ja halusin tietää mitä se sellainen on. Aika huono biisi se oli muistaakseni kyllä, vain pari hyvää kohtaa.

PMMP:stä tulikin mieleeni, että tällä hetkellä yksi lempparibiisejäni heiltä on Kesäkaverit. Se on minun spirit animal musiikkimuodossa ollut jo vajaat pari kuukautta:

- kerrankin unohtaa kaikki se vakava,
mitä on huomenna
JA VITTU IKINÄ


Evanescencen Hello. Yksi lempibiisejäni häneltä

If I smile and don't believe
Soon I know I'll wake from this dream
Don't try to fix me, I'm not broken
Hello, I am the lie living for you so you can hide
Don't cry
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja icepicked » 25 Helmi 2015, 21:48

Huomasin muuten musiikin lievittävän tic-oireitani. Ehkä tämä on lahja. Haluaisin osata laulaa oopperaa mutten voi opetella yksin eikä minulla ole aikaa eikä välttämättä varaakaan tunteihin.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 25 Helmi 2015, 21:51

Tuo Santinyn postaama linkkikin oli muuten todella mielenkiintoinen! Ainakin itselleni, kun musiikki merkitsee niin paljon, on hauskaa lukea millaista on, kun ei tunne niin.

Joskus jokin osa sanoissa on ihana sen perusteella, miten se lauletaan. Esim. PMMP:n Joutsenet -biisissä rakastan näitä kohtia sen perusteella (totta kai myös sanat vaikuttaa:

Sitä mitä koitin sussa koskettaa
tajusin, ei oo olemassakaan
aika kuole ei tappamallakaan
mene vaan


Olisi varmaan sykähdyttävämpiäkin esimerkkejä, mutta tuo lienee kaikille ainakin suhtkoht tuttu.

Vihaan JVG:tä yli kaiken niiden sovinistisuuden, laiskojen, yli-ikäisen jonnemaisten äänien ja tyylittömyyden takia.

Joskus laulut on parempia, kun niitä ei ole laulettu aivan puhtaasti. Tai etenkin sillon, jos lauletaan puhtaasti, mutta parissa kohtaa se rikotaan.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja icepicked » 25 Helmi 2015, 21:56

Vihaan JVG:tä yli kaiken niiden sovinistisuuden, laiskojen, yli-ikäisen jonnemaisten äänien ja tyylittömyyden takia.

Tuuon takia inhoan lähes kaikkea räppiä.
Joskus laulut on parempia, kun niitä ei ole laulettu aivan puhtaasti. Tai etenkin sillon, jos lauletaan puhtaasti, mutta parissa kohtaa se rikotaan.

Ja tuon takia pidän tietyistä punkkappaleista.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 25 Helmi 2015, 22:04

Pidän musiikkimakuani edelleen yberhenkilökohtaisena asiana jostain syystä.

Aika monenlainen menee. Teknopoppi ja "raskas räppi" ei mene. Kikkakaan ei mene, luoja paratkoon, inhoan sitä naista. Sekä myös "Ei tippa tappa eikä siihen perkeleen ämpäriin vieläkään huku" kappale herättää järjetöntä inhoa.

Musiikillinen lahjakkuuteni on 0. Sanoisinko vaikka sievästi näin. Itse tykkään kuitenkin kuunnella musiikkia erityisesti piirtäessäni ja tehdessäni matikanlaskuja (jostain syystä helpottaa). Omaksun sanat yleensä aika nopeasti ja hermojani riipii, jos jollakin menee tuntemastani kappaleesta jokin sana väärin. Saatan myös kuunnella yhtä kappaletta yhä uudelleen ja uudelleen peräkkäin. Piirtäessäni kuviksen lopputyötä, kuuntelin 20 minuuttia pitkän Pirates of the Caribbean -themen suunnilleen neljä kertaa...
Jalkojen tärisyttäminen ja sormien naputtelu on myös kivaa. Joskus myös "laulan" äänettömästi mukana. Silloin kun minulla ei ollut puhelimessa vielä(kään) musiikkia, valitsin aina jonkin kappaleen, jonka "laitoin" päähäni soimaan ja sitten "kuuntelin" sen välisoittoneen kaikkineen. XD Kappaleesta tulee korvamato, jos sen ei anna "kuulua loppuun".

En näe musiikkia väreinä, mutta jostain kappaleesta saattaa tulla mieleen jokin tietty väri, joka oli vaikkapa videossa tms. Osasta kappaleista tulee mieleen jokin tietty vuoden aika, koska autossamme oli ollut kyseinen levy siihen aikaan tai satuin kuuntelemaan... Dingosta ja Rammsteinista tulee esim. mieleen kesä, Apulannasta joulu ja joulunodotus, PMMP:stä taas kesä; AC/DC (minulla oli sairas syysloma, ymmärtäkää) loppukesä... Mistähän tulisi talvi tai kevät? No en tiedä. En hoksaa.
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 25 Helmi 2015, 22:17

Minä olen melko kaikkiruokainen musiikin suhteen, myös rap ja teknojumputus menee :mrgreen: Suomirapin ylin ystävä en erityisemmin ole, joskin en sitä hirveästi inhoakaan. Ainoa tietty tuo JVG ja pari muuta :roll: . Tykkään tosi paljon esim. Mikael Gabrielin Älä herätä mua unesta -kappaleesta, se laulaa ne sanat hauskasti!
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 25 Helmi 2015, 22:22

Nighcoree!

Kuva
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja pofuksio » 26 Helmi 2015, 14:18

icepicked kirjoitti:Tehän tiedätte, että olen synesteetikko. Näen numerot väreinä ja toisin päin. No, nyt katsoessani elokuvaa Kaiken teoria minussa syttyi uusi synesteettinen ominaisuus: Kuulen nyt musiikinkin väreinä. Värejä en näe musiikkina mutta musiikin lisäksi kuulen muutkin äänet väreinä. Värit voi edelleen yhdistää numeroihin. Tämä on minulle uutta ja omituista, ja musiikinopettajani sanoi, että tämä on lahja. Minulla ei tosin (edelleenkään) ole absoluuttista sävelkorvaa.


Minä taas näen musiikin/äänet väreinä, maaluksina, maisemina, tapahtumina jne. Myös jokaisella nuotilla on oma värinsä, samoin soinnuilla tms.
Näen muuten myös värit tunteina, musiikkina ja ajatuksina. Samaa voi myös muodoista sanoa.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja icepicked » 26 Helmi 2015, 14:43

Tietyllä nuotilla ei ole tiettyä väriä minulle. Värit ovat täysin riippumatomia mielikuvista, ne riippuvat äänen korkeudesta, laadusta, voimakkuudesta ja soinnista. Tämä kappale on enimmäkseen roosan, punaisen ja sametinruskean värinen:


Tämä helpottaa tic-liikkeitäni todella hyvin, ja muutenkin Cherubino on suosikkihenkilöitäni Figaron häissä.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Sinisiipinen » 26 Helmi 2015, 15:27

Kurpizza kirjoitti:Pidän musiikkimakuani edelleen yberhenkilökohtaisena asiana jostain syystä.

Aika monenlainen menee. Teknopoppi ja "raskas räppi" ei mene. Kikkakaan ei mene, luoja paratkoon, inhoan sitä naista. Sekä myös "Ei tippa tappa eikä siihen perkeleen ämpäriin vieläkään huku" kappale herättää järjetöntä inhoa.

Musiikillinen lahjakkuuteni on 0. Sanoisinko vaikka sievästi näin. Itse tykkään kuitenkin kuunnella musiikkia erityisesti piirtäessäni ja tehdessäni matikanlaskuja (jostain syystä helpottaa). Omaksun sanat yleensä aika nopeasti ja

hermojani riipii, jos jollakin menee tuntemastani kappaleesta jokin sana väärin. Saatan myös kuunnella yhtä kappaletta yhä uudelleen ja uudelleen peräkkäin. Piirtäessäni kuviksen lopputyötä, kuuntelin 20 minuuttia pitkän Pirates of the Caribbean -themen suunnilleen neljä kertaa...
Jalkojen tärisyttäminen ja sormien naputtelu on myös kivaa. Joskus myös "laulan" äänettömästi mukana. Silloin kun minulla ei ollut puhelimessa vielä(kään) musiikkia, valitsin aina jonkin kappaleen, jonka "laitoin" päähäni soimaan ja sitten "kuuntelin" sen välisoittoneen kaikkineen. XD Kappaleesta tulee korvamato, jos sen ei anna "kuulua loppuun".


Tämä olisi melkein voinut olla minun kirjoittamani! :D
Mikään ei ole mahdotonta.
Avatar
Sinisiipinen
Viaton ohikulkija
 
Viestit: 269
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:08

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja icepicked » 26 Helmi 2015, 15:50

Tiesittekö, että Mozart sävelsi 26-vuotiaana kuusiäänisen kaanonin, joka tunnetaan yleensä nimellä Laßt froh uns sein, Iloitkaamme? Teoksen alkuperäinen nimi oli Leck mich im Arsch, Nuole persettäni, mutta kustantaja vaihtoi sen.

Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Santiny » 26 Helmi 2015, 16:53

icepicked kirjoitti:Tietyllä nuotilla ei ole tiettyä väriä minulle. Värit ovat täysin riippumatomia mielikuvista, ne riippuvat äänen korkeudesta, laadusta, voimakkuudesta ja soinnista. Tämä kappale on enimmäkseen roosan, punaisen ja sametinruskean värinen:



Hassua. Minusta se on pikemminkin läpikuultava, hopeinen.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja pofuksio » 26 Helmi 2015, 19:25

icepicked kirjoitti:Tietyllä nuotilla ei ole tiettyä väriä minulle.


Minulla on, kun kerta erotankin ne toisistaan. Tosin yhdestä nuotista vain tulee tuo väri mieleen, monta nuottia peräkkäin luovat jo oman maailmansa, jossa on tapahtumia, muutoksia, värejä ja kaikkea mitä voi kuvitellakkaan.

Hassua oikeastaan, kuinka selkeästi erotan sävelet toisistaan. Opetin kerran kaveriani laulamaan tiettyä kappaletta, ja sanoin aina kun hän lauloi väärältä korkeudelta, ja sanoin miltä korkeudelta hän lauloi (usein se oli vain hivenen ylempää tai alempaa kuin piti, niin vähän, että sitä ei juuri erota, kun se ei ole niin kaukaa, kuin viereiset sävelet) ja miltä pitäisi laulaa. Lopputuloksena hän sai sen menemään musiikinopettajamme mukaan täysin puhtaasti, ja pääsi/joutui koulun juhlassa laulamaan soolona. Ihmeellistä.
Tämä on vain yksi osa minua
Avatar
pofuksio
 
Viestit: 2031
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 21:51
Paikkakunta: En ole varma, mutta tämä on joko komero tai kaappi

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 25 Maalis 2015, 22:56

Rakastan Placebon laulujen sanoituksia ja se onkin yksi lempibändeistäni! :heart:

Without You I'm Nothing
I'm unclean, a libertine
And every time you vent your spleen,
I seem to lose the power of speech,
Your slipping slowly from my reach.
You grow me like an evergreen,
You never see the lonely me at all


Blind
If I could tear you from the ceiling,
I'd freeze us both in time,
Find a brand new way of seeing
Your eyes forever glued to mine


Song To Say Goodbye
You are one of God's mistakes,
You crying, tragic waste of skin,
I'm well aware of how it aches ,
And you still won't let me in.
Now I'm breaking down your door,
To try and save your swollen face ,
Though I don't like you anymore,
You lying, trying waste of space


Hihiihih, tykkään korostella niitä kohtia joista minä tykkään tai joissa on sitä jotain. Tai jos ne on minulle tärkeitä henkilökohtaisesti.

Tykkään myös Radioheadista.

Last Flowers
And I can't face the evening straight
And you can't offer me escape
Houses move and houses speak
If you take me there you'll get relief
Relief, relief, relief, relief

And if I'm gonna talk
I just wanna talk
Please don't interrupt

Just sit back and listen


Climbing Up The Walls
So lock the kids up safe tonight
Shut the eyes in the cupboard
I've got the smell of a local man
Whos got the loneliest fear

That either way you turn
I'll be there
Open up your skull
I'll be there

Climbing up the walls
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 27 Maalis 2015, 20:25

Kuuntelemani musiikki on usein outoa tai synkkää. En suosittele. Ette pidä.

Suosikkibändini on (kuten jotkin tahot saattavat tietääkin) Eleanoora Rosenholm.
Ekat kaksi levyä sisältävät omituisen kuuloista poppia, jonka sanoitukset ovat välillä aidosti synkkiä, mutta useimmiten mustaa huumoria.
Paras on kuitenkin kolmas levy, 'Hyväile minua, pimeä tähti'. Progelevy, joka sisältää yhtenäisen tarinan, jonka tulkitseminen on jokseenkin... hankalaa... enkä suosittele: jos siitä ymmärtää liikaa, se menee ahdistavaksi. (monet varmaan ahdistuvat jo niistä pinnallisemmistakin teemoista... muutama murha kerrotaan suoraan, lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön viitataan selkeästi, päähenkilön päänsisäinen harhamaailmakaan ei ole maailman mukavin paikka...)
Neljättä odotellessa.

Hyvänä kakkosena tulee Turmion kätilöt.
Provokaatiolla pääsee pitkälle. Bändin musiikki sisältää juuri niitä "Eihän se ole mitään musiikkia!" piirteitä. On elektronista, on huutamista "laulamisen sijaan"... Sanoituksetkin ovat varsin mielenkiintoisia; seksi, väkivalta, kaikki muu kiva...
Oikeastaan yllättävää, kuinka suosittu yhtye Turmion kätilöt on. Kai se on se fiilis. Testosteronintäyteinen musiikki. Ovat kuulemma myös erittäin loistava livebändi.

Parhaat sanoitukset löytynevät Stam1nalta. Biisit tosin ovat sen verran hyviä kokonaisuuksia, ettei yksittäisiä sitaatteja kauheasti keksi...

"Ainoa luku, johon osaan laskea:
Nolla, usko, toivo, rakkaus!
Minä, sinä! Hän on viivan alla!"
-Suhdeluku-

"Vapautta ei voi maahan tuoda,
tuotteistaa, tai televisioida!
Demokratia on vain vaihtoehto!"
-Vapaa maa-

Mainitsemisen arvoinen bändi on myös Jonestown.
Horrorcore-rap on kovin harvinainen genre, joten onneksi edes joku sitä tekee. Jonestownin biisit muodostavat jokseenkin houreisen kokonaisuuden viittaamalla toisiinsa ja olemalla joskus hyvin sekavia. Sanoitukset tasapainoilevat brutaalin ja itseironisen välillä, ja vain parissa biisissä voi erottaa, kummasta lopulta on kyse.

Inspiroivaa kamaa syntyy aina silloin, kun CMX:n sanoittaja A.W. Yrjänä päättää "vaihtelun vuoksi" sekoittaa hieman mytologiaa ja sci-fiä, ja käyttää epämääräistä symbolikieltä.

"CMX:llä on kolmenlaisia sanoituksia: Niitä, joissa A.W. Yrjänä on ollut ihan kujalla, niitä, joissa se on ollut niin kujalla, ettei itsekään tiedä, missä on ollut, ja niitä, joissa se on pannut sanoja hattuun, ja nostellut sieltä..."
-enoni-

Ja enostani puheen ollen, hän soittaa black metal- bändissä, nimeltä 'Sawhill sacrifise'. Ihan hyvää musiikkia sekin, vaikkei ihan suosikkeihin asti ylläkään.

Suosikkilevyni:
Eleanoora Rosenholm - Hyväile minua, pimeä tähti
YUP - Toppatakkeja ja Tolderon terästä (humoristinen proge-metal-levy. Yliluonnollinen salapoliisitarina, jonka päähenkilönä toimii skitsofreeninen yksityisetsivä)
CMX - Talvikuningas (proge-metal levy, jonka biisit muodostavat sci-fi tarinan)
Pink Floyd - The Wall (jälleen yksi proge-levy... Sama tarina, ja levyn lähes kaikki biisit, löytyy myös samannimisestä psykedeelisestä, suhteellisen ahdistavasta, elokuvasta)

HUOM: en suosittele näitä teille! CMX ja Stam1na ovat turvallisia (kuten myös Sawhill sacrifice, mutta täällä ei liene black metal faneja). Muitten kuuntelemisesta en ota mitään vastuuta!
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Siiliö » 27 Maalis 2015, 21:39

Useat meditaatiomusiikiksi kutsutut biisit ovat oikeasti sellaisia, joista saa erittäin paljon positiivista energiaa. Ne myös rentouttavat kehoa ja mieltä. Spotifyssa oleva Zen & Relaxation - niminen artisti on erittäin hyvä esimerkki. Olen siis juuri nyt varmaankin lievässä kuumeessa ja ammennan energiaa kyseisenlaisesta musiikista. Tekstini saattaa olla hieman sekavaa, koska en kykene kasaamaan kuitenkaan ajatuksiani juuri nyt täydellisesti.
Henkilö x: Tiesin olevani elin-tärkeä ❤
Minä: Mäkin tiesin olevani elin. Mulkku nimittäin.

-Siiliö-
Siiliö
Von Sadist
 
Viestit: 674
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 15:21

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 03 Huhti 2015, 17:37

On olemassa yksi biisi, josta olen pitänyt siitä lähtien kun sen about 10-11-vuotiaana näin The Voicelta ja se on pysynyt aina yhtä hyvänä - mikä on melko harvinaista! Se on Foo Fightersin The Best of You. Se on melodialtaan hyvä, se on tarpeeksi intohimoisesti laulettu. Vähän aggressiivisesti, mutta ei liian. Juuri sopivasti, että siitä tulee se oikea tunnelma. Sellainen pieni katkeruus! :heart: Ja tottakai olen aina rakastanut niitä sanoja.

I've got another confession to make
I'm your fool
Everyone's got their chains to break
Holdin' you

Were you born to resist or be abused?
Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?
Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?


Are you gone and onto someone new?
I needed somewhere to hang my head
Without your noose
You gave me something that I didn't have
But had no use
I was too weak to give in
Too strong to lose

My heart is under arrest again
But I break loose
My head is giving me life or death
But I can't choose
I swear I'll never give in
I refuse

Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?
Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?
Has someone taken your faith?
Its real, the pain you feel
You trust, you must
Confess

Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?


Has someone taken your faith?
Its real, the pain you feel
The life, the love you'd die to heal
The hope that starts the broken hearts
You trust, you must
Confess


Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?
Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?

I've got another confession my friend
I'm no fool
I'm getting tired of starting again
Somewhere new


Were you born to resist or be abused?
I swear I'll never give in
I refuse

Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?
Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?
Has someone taken your faith?
Its real, the pain you feel
You trust, you must
Confess
Is someone getting the best, the best, the best, the best of you?


Korostin ne osat, joista pidän eniten :heart:
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 02 Kesä 2015, 22:53

Kuuntelin tässä sitten pitkästä aikaa The Smithsin The Queen Is Dead -levyä, jota jyystin innokkaasti ollessani 17-vuotias, se samainen levy jonka sisältävistä biisejä olen tässä keskustelussa tuonut monta kertaa esille. Yksi ensimmäisiä kappaleita joista Bigmouth Strikes Againin ja There's A Light That Never Goes Outin lisäksi lämpenin ensimmäisenä, oli Frankly, Mr. Shankly koska se on ensinnäkin helvetin hauska.

Frankly, Mr Shankly, this position I've held
It pays my way and it corrodes my soul
I want to leave you will not miss me
I want to go down in musical history

Frankly, Mr Shankly, I'm a sickening wreck
I've got the 21st century breathing down my neck
I must move fast, you understand me
I want to go down in celluloid history Mr Shankly

Fame, fame, fatal fame
It can play hideous tricks on the brain
But still I rather be famous
Than righteous or holy, any day, any day, any day

But sometimes I'd feel more fulfilled
Making Christmas cards with the mentally ill
I want to live and I want to love
I want to catch something that I might be ashamed of


Frankly, Mr Shankly, this position I've held
It pays my way and it corrodes my soul
Oh, I didn't realise that you wrote poetry
I didn't realise you wrote such bloody awful poetry, Mr Shankly

Frankly, Mr Shankly, since you ask
You are a flatulent pain the arse
I do not mean to be so rude
But still, I must speak frankly, Mr Shankly, give us money


Mulla on niiltä vaan kaksi levyä, The Queen Is Dead ja Hatful Of Hollow mutta niissä on mielestäni parhaimmat biisit. Halusin kyllä jonkun sellaisen levyn, missä olisi Asleep. Tässä pätkä siitä:

Sing to me
Sing to me
I don't want to wake up
On my own anymore

Don't feel bad for me
I want you to know
Deep in the cell of my heart
I really want to go

There is another world
There is a better world
Well, there must be
Well, there must be...
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 06 Kesä 2015, 16:23

"Ei ole turhia päiviä,
tai jos on, on koko elämä
niin turhaa, ettei sitä siedä
ajatella tänään.
Eikä liene rangaistus, jos
käymme hetken yhtä matkaa.
Kun hirviöiksi paljastumme, onko
hyvät päivät valhetta sittenkään?"
CMX - Sielunvihollinen

"Minua kylmää pelkkä ajatuskin voitosta
minua kylmää hetki jolloin tulis maaliin
näkis kaikki ajatukset oikeassa valossaan
rakkautensa vähäiseksi, tietonsa tietämättömyydeksi

Ja nytkö sen vasta näen,
en ole ihmeellisempi kuin sinä
sinä jota olen aina vihannut,
halveksinut ja pelännyt
me vierekkäisiin narunnokkiin
ripustetut ressukat;
ja sätkittyämme aikamme
miedät kuoppaan heitetään"
CMX - Kuoleman risteyksestä kolme virstaa pohjoiseen

"Se, mitä rakastat kuolee,
kun oikeuden aurinko nousee"
"Aamuisin pukeudun mieheksi,
iltaisin lankean loveen,
siinä välissä inho ja viha
ja inho ja viha ja inho ja viha."
CMX - Pyydä mahdotonta

"Asuu vanhoja voimia,
joita on totuttu kutsumaan pahoiksi,
sillä ne muuttivat tyhjyyden aineeksi,
mieheksi ja naiseksi ne meidät"
CMX - Raskas
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 28 Kesä 2015, 00:06

Nyt taas pari varhaisteini/teini-aikojeni "suosikkeja". Okei, toi Fear oli yksi lempibiisejäni kun olin about 11-vuotias.

Sarah McLachlan - Fear

Morning smiles
like the face of a newborn child
innocent unknowing

Winter's end
promises of a long lost friend
speaks to me of comfort

But I fear
I have nothing to give
I have so much to lose
here in this lonely place
tangled up in our embrace
there's nothing I'd like
better than to fall

But I fear
I have nothing to give


Fallenista tykkäsin n. 14-vuotiaana.

Sarah McLachlan - Fallen

Though I've tried, I've fallen
I have sunk so low
I messed up
Better I should know
So don't come round here
And tell me I told you so...
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 23 Heinä 2015, 00:33

Tahtilajeista:

Kiinnitättekö paljon huomiota tahtilajeihin? Onko jokin selvästi parempi?
Länsimaissahan suurin osa musiikista on nykyään kolmi- tai nelitahtista. Siksi mielestäni on piristävää kuunnella biisejä, joissa tahti on erilainen.

(oikeasti testaan tällä viestillä vain teoriaani, että kukaan ei lue täällä muitten viestejä, vaan kaikki spämmivät vain omiaan. Kukaan teistä ei siis tulle näkemään tätäkään...)
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 23 Heinä 2015, 10:41

Mä en kiinnitä huomiota tahtiin ainakaan kovin virallisessa muodossa (niin, että tunnistaisin sen esim. olevan kolmitahtinen) koska en ole kovin hyvä tälläisessä "musiikin teoriassa". Mutta voit toki laittaa esimerkkejä.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja biologi ei kirj. » 23 Heinä 2015, 16:27

jokutyyppi19 kirjoitti:Tahtilajeista:

Kiinnitättekö paljon huomiota tahtilajeihin? Onko jokin selvästi parempi?
Länsimaissahan suurin osa musiikista on nykyään kolmi- tai nelitahtista. Siksi mielestäni on piristävää kuunnella biisejä, joissa tahti on erilainen.

(oikeasti testaan tällä viestillä vain teoriaani, että kukaan ei lue täällä muitten viestejä, vaan kaikki spämmivät vain omiaan. Kukaan teistä ei siis tulle näkemään tätäkään...)


Minä en tajua tahtilajeista tuon taivaallista. En todellakaan kuule niitä. Ei ole sävelkorvaa sitten yhtään.
biologi ei kirj.
 

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Kurpizza » 23 Heinä 2015, 19:45

jokutyyppi19 kirjoitti:
(oikeasti testaan tällä viestillä vain teoriaani, että kukaan ei lue täällä muitten viestejä, vaan kaikki spämmivät vain omiaan. Kukaan teistä ei siis tulle näkemään tätäkään...)


Fnfn ja Bilse ilmeisesti lukevat. Itse luen vaihtelevasti, sillä ei kiinnosta, koska täällä ei enää oikein keskustella. "Kysy seuraavalta" homma on tosi kiva, koska joku aina vastaa viestiini.
Runoja tilaustyönä ja myös silloin kun et niitä haluaisi
Kurpizza
 
Viestit: 2459
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:39

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 23 Heinä 2015, 21:17

Kurpizza kirjoitti:
jokutyyppi19 kirjoitti:
(oikeasti testaan tällä viestillä vain teoriaani, että kukaan ei lue täällä muitten viestejä, vaan kaikki spämmivät vain omiaan. Kukaan teistä ei siis tulle näkemään tätäkään...)


Fnfn ja Bilse ilmeisesti lukevat. Itse luen vaihtelevasti, sillä ei kiinnosta, koska täällä ei enää oikein keskustella. "Kysy seuraavalta" homma on tosi kiva, koska joku aina vastaa viestiini.

En lue aina, mutta yleensä. Joskus skippaan, kun joku keskustelu alkaa mennä johonkin tiettyyn suuntaan jossa minua ei tarvita/minua ei kiinnosta. Lintukeskustelua en seuraa. Aloitukset luen aina.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 26 Heinä 2015, 22:15

Höpötän nyt vähän suomalaisista bändeistä ja lauluista.

Rakastan PMMP:n "Rakkaalleni" -biisiä. Tätä kohtaa olen mutustellut jo pitkään:

En sillalle jää seisomaan
reuna rauhassa olla saa
Jos kuitenkin sä hylkäät
niin hirtän itseni patteriin


Muutenkin ihanaa miten periaatteessa surullisesta laulusta lauletaan niin lempeästi.

Muutenkin olen tutustunet sen sanoihin vähän syvällisemmin viime aikoina. Sen koko laulun merkitykseen.

Suljen monta ikkunaa
aukinaista, kutsuvaa
Viikkoja vai vuosia
Kerro, niin jaksan sulkea
Sulle annan kaiken kaiken
maallisen ja maanalaisen


Apulannan "Odotus" on lempi musiikkivideoini Apulannalta. Yksi lempibiiseistäni heiltä myös.

Tämä on lempikohtani "Trauma" -biisissä:

Nyt vaienneen kertomana tarina kaunistuu
Elää kuin hengitys ikkunan pinnalla

En anna sen kuolla
sen täytyy jatkaa vaikka
kauempaa huomataan
se ei hengitä omillaan


Haloo Helsinki! - Kuule minua
Anna minulle hetki aikaa,
Hetki aikaa miettiä uudellen,
Laittaa sanat oikeaan paikkaan,
Sanoa mitä todella tarvitsen,
Ei mitää liikaa, ei mitään turhaa,
Vain ne sanat jotka sielua ravistaa
Anna minulle hetki aikaa,
Kuule minua, kuule minua
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 21 Tammi 2016, 23:18

Olen rakastanut tätä Paula Vesalan soolouran ensihedelmää Tequilaa siitä asti kun se ilmestyi :heart:


Varteen tien seisakkeen
muistoksi tulevaisuuteen
Veitsellä kaiverran
seiniin menneen maailman
Kirjaimet sun ja mun
kahden ei toivotun

--

Oot mun nouseva aurinko
ja mun ainoa kotimaa
Ajetaan kovaa
motellissa jossain saat kaataa
mun napaan tequilaa


Nuo kaksi on mun lempikohtani :heart:

Lisäksi oon kuunnellu nyt jonkin verran vähän vanhempaa musiikkia. Simon & Garfunkel uusimapa. Lähinnä niiltä oon luukuttanut viimesen viikon aikana Mrs. Robinsonia kun se on niin symppis ja siitä tulee hyvä mieli.



Ja yksi niistä biiseistä jotka tekee musta aina iloisen tai ainakin parantaa mielialaa eli Mama Cass Elliotin Make Your Own Kind Of Music! :heart:



You're gonna be knowing,
The loneliest kind of lonely
It may be rough goin'
Just to do your thing
The hardest thing to do

But you've gotta make your own kind of music
Sing your own special song
Make your own kind of music
Even if nobody else sings along






Johnny Guitarista tykkään siitä suomalaisversiosta yhtä paljon. Ne on samanlaisia mut erilaisia.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Santiny » 22 Tammi 2016, 00:49

Kiitos Fnfn, olenkin miettinyt, kenen biisi tuo Tequila on. Soi radiossa nimittäin todella paljon. Paula Vesala on kyllä upea artisti. Erittäin kaunis ääni ja erinomaiset sanoitukset ja kaikki. Loistava kokonaisuus.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja icepicked » 22 Tammi 2016, 06:08


https://m.youtube.com/watch?v=xwhOTNQcQq4

Olen kuunnellut näitä aika paljon.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 22 Tammi 2016, 08:08

Fnfn kirjoitti:Mä en kiinnitä huomiota tahtiin ainakaan kovin virallisessa muodossa (niin, että tunnistaisin sen esim. olevan kolmitahtinen) koska en ole kovin hyvä tälläisessä "musiikin teoriassa". Mutta voit toki laittaa esimerkkejä.


Tämä piti tehdä jo aikoja sitten, mutta unohtui. Mutta nyt kun tämä on nostettu....
En osaa oikein selittää, joten esimerkeillä mennään:
Kaikki, joitten tahtiin kuuluu tanssia valssia, ovat kolmitahtisia. Tietänette varmaan, mutta jos ette, niin esimerkiksi Vanhoja poikia viiksekkäitä on tällainen.
Suurin osa länsimaisesta musiikista on nelitahtista. Esimerkiksi nyt vaikka Rainbown Temple of the king.
Seitsentahtiset ovat harvinaisempia, mutta niitäkin esiintyy etenkin progressiivisessa musiikissa. Esim. Pink Floydin Money.
Viisitahtisiakin on, mutta hyvin vähän, eikä nyt muistu mieleen....

Kyse on siis siitä, montako tasaisin väliajoin tapahtuvaa lyöntiä mahtuu.... sellaiseen ikään kuin sykliin. Tiedättehän, ne samana toistuvat kuviot. (kuten huomaatte, en ole itsekään kovin hyvä näissä termeissä)
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 22 Tammi 2016, 20:22

Santiny kirjoitti:Kiitos Fnfn, olenkin miettinyt, kenen biisi tuo Tequila on. Soi radiossa nimittäin todella paljon. Paula Vesala on kyllä upea artisti. Erittäin kaunis ääni ja erinomaiset sanoitukset ja kaikki. Loistava kokonaisuus.

OLE HYVÄ SANTTU.

Valssin kyllä tajusin ja vanhatpojatviiksekkäät mutta sitten viisitahtinen on mulle kyllä täysi mysteeri. Seitsentahtinen taas on tutumpi, kutsun sitä varmaan itse nopeatahtiseksi :lol:
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja alice_dolly » 22 Tammi 2016, 20:34

*paskaa*
Viimeksi muokannut alice_dolly päivämäärä 02 Helmi 2018, 09:20, muokattu yhteensä 1 kerran
hyaah? hyaah.
Avatar
alice_dolly
Vihamieli
 
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 18:38
Paikkakunta: Lounas

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 22 Tammi 2016, 22:09

Do I Wanna Know? on kyl hyvä ja ihana video tossa vikassa :heart:

Ehkä nyt voisin puhuu Lana Del Reystä. Rakastan Lana Del Reytä, mulla on siltä yksi levy, Born To Die - The Paradise Edition eli siis Born To Die kahdeksalla lisäkappaleella. Mun on pitänyt ostaa Ultraviolence jo yli vuoden mut en oo saanut aikaiseksi mut nyt ajattelin jossain vaiheessa ostaa sen uusimman levyn kanssa.

Lana Del Rey jakaa mielipiteitä, ei kovin jyrkästi, mutta lähinnä siis suunnalla onko se hyvä artisti vai ei. Joidenkin mielestä sen musiikki on länsimaista, mielikuvituksellista paskaa höystettynä autotunella koska Lana ei osaa laulaa. Joidenkin mielestä Lana on taas sitten yksi aikamme parhaita artisteja.

En ota kantaa siihen, onko Lana Del Rey jotenkin poikkeuksellinen yksilö ja varsinkin alkuaikoina se oli melko jäykkä lavalla ja sen levyt on joiltain osin melko samanlaisia. Mutta yksi parhaita puolia Lana Del Reyssä on miten se luo musiikillaan omanlaisensa maailman mihin uppoutua, sellaisen melankolisen Amerikkalaisen unelman rikkauksineen. Se on eräänlaista nostalgiaa, mistä häntä on syytettykin mutta jotkut vain tarvitsevat sitä. Paska perustelu but what can you do? 8-) Puhun itsestäni ja ehkä myös joistain muista. Lanan botoxista turvonneet huulet toimii tietyllä lailla metaforna sen musiikille. Keinotekoisen feikkiä kauneutta, vähän vääristynyttä.

Ensimmäisenä Lanalta kuulin totta kai kappaleen Video Games. Sitten tuli Born to Die ja Blue Jeans, ne hitit.

Ekalta levyltä ehdottomat lempparini ovat kyllä Off To The Races ja Carmen. Ja ehkä Born to Die myös.

Carmen
She says, "You don't want to be like me, don't want to see
All the things I've seen"
I'm dyin', I'm dyin'
She says, "You don't want to get this way, famous and dumb
At an early age"
Lyin', I'm lyin'

The boys, the girls
They all like Carmen
She gives them butterflies
Bats her cartoon eyes

She laughs like God
Her mind's like a diamond
Audiotune lies
She's still shinin'
Like lightning
White lightning


Carmenissa yksi kohta pomppaa aina silmääni, tuo "audiotune lies". Tykkään miten se itse myöntää sen.
Pidän Lanan tavallaan joiltain osin laiskasta lauluäänestä.

Lana on joskus niin feikki, että se on jo taidetta. Vähän kuin Lady Gaga.

Lana Del Rey - Off To The Races :heart:


Paradise Editionin lempibiisini ovat Ride (eli se, jonka uusista biisistä kuulin ensimmäisenä) sekä Gods & Monsters, johon minun piti kyllä totutella hieman koska se oli alkuun mielestäni jotenkin liian teennäinen, mutta nykyään olen tajunnut sen.

Gods & Monsters
When you talk it's like a movie and you're making me
crazy -
Cause life imitates art
If I get a little prettier can I be your baby?
You tell me, "life isn't that hard"


Inhokkibiisini on Yayo jonka skippaan aina. Ehkä sen takia en oo tottunut siihen. Vihaan vaan niitä "yayo... yeh you" -osioita niin paljon.

Ultraviolencelta lempibiisini ovat ehdottomasti Old Money, Ultraviolence, West Coast ja Guns and roses. Ultravioleenceen kesti tottua. Mutta siinä on hienot sanat, kertoo epäterveestä ja väkivaltaisesta parisuhteesta.

Ultraviolence
He used to call me poison
Like I was poison ivy
I could have died right there
Cause he was right beside me

Jim raised me up
He hurt me but it felt like true love
Jim taught me that
Loving him was never enough


With his ultraviolence
I can hear sirens, sirens
He hit me and it felt like a kiss
I can hear violins, violins
Give me all of that ultraviolence


We could go back to New York
Loving you was really hard
We could go back to Woodstock
Where they don't know who we are
Heaven is on earth
I will do anything for you, babe
Blessed is this, this union
Crying tears of gold, like lemonade




Lana Del Rey - Old Money

Aika monet Lanan biiseistä kertoo naisista ketkä on ihan lääpällään kamaliin miehiin, mutta mikäs siinä, vetoaa minuun T: Perheen jäseen mielikuvissaan. Kivaa kun ei tarttee olla aina se vahva nainen siinä mielessä miten halutaan. Huvittaa millaisten miesten kanssa se hilluu Ridenkin videolla :D Kunnon punaniskoja.

Uusinta levyä en ole kuunnellut yhtään yhtä biisiä lukuunottamatta, eli High By The Beach mutta olenkin täysin obsessoitunut siihen. Se on juuri semmoinen hieno laiska/vähäeleinen-biisi. Ja tykkään siitä musiikkivideostakin, tai siitä sisustuksesta. Semmosta 70-80 -luvujen valkeaa.

Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja jokutyyppi19 » 24 Tammi 2016, 13:10

Fnfn kirjoitti:Seitsentahtinen taas on tutumpi, kutsun sitä varmaan itse nopeatahtiseksi :lol:


Harvoinpa muistan kuulleeni nopeita seitsentahtisia biisejä.
We have such sights to show you.

Everything is chaos but it's synchronized.
Avatar
jokutyyppi19
 
Viestit: 918
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:12

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 24 Tammi 2016, 13:37

jokutyyppi19 kirjoitti:
Fnfn kirjoitti:Seitsentahtinen taas on tutumpi, kutsun sitä varmaan itse nopeatahtiseksi :lol:


Harvoinpa muistan kuulleeni nopeita seitsentahtisia biisejä.

No sitten on todennäköistä että en tajua yhtikäs mitään tahdeista :shock:
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 28 Helmi 2016, 01:55

Yksi yläasteaikojeni tärkeimmistä biisistä oli Joseph Arthurin Honey And The Moon. Löysin sen O.C:stä, sillä oli mainio soundtrack. Rakastan sitä vieläkin, etenkin tällä hetkellä. Mutta en tahdo kuunnella sitä liikaa koska se on niin tärkeä minulle. Lisäksi esimerkiksi Twilight -elokuvien soundtrackit on pääasiallisesti tosi hyviä.

Tämä oli silloin lempisäkeistöni:

We're made out of blood and rust
Looking for someone to trust
Without a fight
I think that you came too soon
You're the honey and the moon
That lights up my night


Houkutus -leffassa (olin yläasteella, myönnetään) tykästyin Iron & Winen Flightless Bird, American Mouth -biisiin.

I was a quick, wet boy, diving too deep for coins
All of your street light eyes wide on my plastic toys
Then when the cops closed the fair, I cut my long baby hair
Stole me a dog-eared map and called for you everywhere

Iron & Wine - Flightless Bird, American Mouth

Jumalattomasti erilaisia artisteja ja biisejä on tullut tutuksi Skinsistä ja oon niistä puhunutkin joskus (tai laittanut Arvostele biisi -ketjuun täällä tai vanhalla palstalla). Mutta laitan tähän nyt pari mitä en ole tainnut laittaa. Pidän niistä, mutta ne eivät ole lemppareitani. Olen katsonut kaudet 1-2 dvd:nä kun taas loput olen katsonut sekä televisiosta ja boksilta ja niissä on vähän eri lauluja kohtauksissa, koska halvempaa on käyttää dvd-bokseissa vähemmän tunnettuja artisteja.

Tämä soi siinä kohtauksessa kun Cassie on New Yorkissa ja syö itkien omenaa ja juoksee New Yorkin kaduilla. Se oli dvd:llä, kun taas telkkarissa soi Adelen Hometown Glory.
Timothy Victor - This Is My City

Kohtaus dvd:llä
Kohtaus telkkarissa (vähän pidempi klippi)

Rakastan myös tuota Adelen kappaletta :heart: Tai no, pidän siitä oikeastaan enemmän, mutta hauska miten musiikki vaikuttaa kohtaukseen, varsinkin kun nuo kappaleet on tavallaan samasta asiasta (kaupungista) mutta silti aivan erilaisia kappaleita.

Spoiler: näytä
I've been walking in the same way as I did
Missing out the cracks in the pavement
And tutting my heel and strutting my feet
"Is there anything I can do for you dear? Is there anyone I could call?"
"No and thank you, please Madam. I ain't lost, just wandering."

Round my hometown
Memories are fresh

Round my hometown
Ooh the people I've met
Are the wonders of my world (x3)


New York ei ole Cassien kotikaupunki, vaan Bristol mutta silti tuo kappale soi kun Cassie on New Yorkissa. Mutta ehkä Cassie on päättänyt jäädä Nykiin ja siitä on tullut sen uusi kotikaupunki ja koska kotona asiat on mennyt päin persettä ja Cassie joutuu muuttumaan ja aivan uuteen tilanteeseen...


Turning my memories
Hoping to find out
where all the loyalty's gone

The friends that I had then
Turned into strangers

Thinking of you all along

If you see me now
You won't see me alone
If you see me
I'll be heading home

'Cause this is my town
This is my city
Through my eyes, looks so pretty
This is my town, this is my city now
These are my people, this is my song
Dirty streets where I belong
This is my town, this is my city now

This is my city now


Paljon simppelimpi ja yksinkertaisempi laulu, mutta sanat sopii ehkä paremmin kohtaukseen. Silti Hometown glory on ehkä kuitenkin vaikuttavampi.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Ihaa » 28 Helmi 2016, 11:06

Viime aikoina, kun ei mieliala kovin korkealla ole ollut, on tullut paljon kuunneltua biisejä vaikka raiskaajista, pedofiileista, murhaajista ynnä muusta tuollaisesta kauniista ja kivasta (:
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 28 Helmi 2016, 12:54

Fufu kirjoitti:Viime aikoina, kun ei mieliala kovin korkealla ole ollut, on tullut paljon kuunneltua biisejä vaikka raiskaajista, pedofiileista, murhaajista ynnä muusta tuollaisesta kauniista ja kivasta (:


Syrjit raiskaajia, pedofiileja ja murhaajia? Väität, että heidän musiikkinsa ei voi nostattaa mielialaa. :roll:
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Ihaa » 28 Helmi 2016, 19:11

Yurika_ kirjoitti:
Fufu kirjoitti:Viime aikoina, kun ei mieliala kovin korkealla ole ollut, on tullut paljon kuunneltua biisejä vaikka raiskaajista, pedofiileista, murhaajista ynnä muusta tuollaisesta kauniista ja kivasta (:


Syrjit raiskaajia, pedofiileja ja murhaajia? Väität, että heidän musiikkinsa ei voi nostattaa mielialaa. :roll:


En väitä. Älä lue omiasi. Mielialani on matalalla, ja tuo musiikki nostaa sitä (eikä nosta).

Ja ei se musiikki ole raiskaajien, pedofiilien tai murhaajien, vaan se vain kertoo heistä.

Kaunista musiikkia se ynnä kaikki on. Varsinkin kaikki, missä on nekrofiliaa, sadismia ja raiskausta (:
Pakka on sekasin
Avatar
Ihaa
Appelsiinikeisari
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 12:00
Paikkakunta: Ihaan piha

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja icepicked » 28 Helmi 2016, 19:30

Meik: "Miksi teinit pitävät murhia ja raiskauksia siisteinä? Vitun idarit."
Meik: menee kuuntelemaan Weißes Fleischia.

No joo. Viime aikoina olen kuunnellut enemmän Funker Vogtia. Voisin kirjoittaa tyyliketjuun sotilastyylistä.
Elettih ved' enneigi hos ojan tagan oldih, ojapuuloi poltettih da ojaspäi piivua juotih!
Avatar
icepicked
Kielimiliisi
Kielimiliisi
 
Viestit: 1892
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:38

Re: Musiikista

ViestiKirjoittaja Fnfn » 28 Helmi 2016, 19:59

Fufu kirjoitti:Viime aikoina, kun ei mieliala kovin korkealla ole ollut, on tullut paljon kuunneltua biisejä vaikka raiskaajista, pedofiileista, murhaajista ynnä muusta tuollaisesta kauniista ja kivasta (:

En tiedä kuuntelenko mitään kun mieli on matalalla, mietin vaan ettei tuu mieleen mitään semmosta minkä yhdistäisin siihen mielialaan, paitsi no, pari, mutta en halua puhua niistä. Yleensä en kuuntele mitään tai sitten samaa mitä muulloinkin.

Mutta sitten vihaisena, ärtyneenä ja turhautuneena kuuntelen kyllä...

Come on we're going for a ride, bitch
(No!)
Sit up front
(Well, I can't just leave Hailie alone, what if she wakes up?)
We'll be right back
Well, I will, you'll be in the trunk

Eminem - Kim

You're a fuckin' coke-head slut, I hope you fuckin' die
I hope you get to hell and Satan sticks a needle in your eye
I hate your fuckin' guts, you fuckin' slut, I hope you die
Di-ii-ii-ii-ii-ii-ie
But please don't get me wrong, I'm not bitter or mad
It's not that I still love you, it's not 'cause I want you back
It's just that when I think of you, it makes me wanna
Gag-aa-aa-aa-aa-aa-aa-ag
--
You don't know how sick you make me
You make me fuckin' sick to my stomach
Every time I think of you, I puke
You must just not know-whoa-whoa-whoa-whoa
You may not think you do, but you do
Every time I think of you I puke
Eminem - Puke


We don't need no education
We don't need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey teacher leave them kids alone
All in all it's just another brick in the wall
All in all you're just another brick in the wall

Pink Floyd - Another Brick In The Wall

Nykyään musiikkimaustani puhuminen saa minut muuten vähän... epävarmaksi.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to
Smash every tooth in your head

The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Avatar
Fnfn
Positiivinen vetyioni
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 23:38
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron