Lintuketju

Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 02 Huhti 2015, 17:12

Tänne saa kirjoittaa kaikki lintu ja bongaus aiheiset jutut. Muistattehan, että kevätseurantaa voi kirjoittaa keväisiäkin lintujuttuja.

Aloitan ketjun kertomalla lintutorni reissusta. Lintujärvi oli kokonaan sulana ja siellä oli paljon lintuja. Todella paljon kaikenlaisia erilaisia lintuja. Yhteensä näin jotain yli 7-10 vesilintulajia. Lokit olivat kokoontuneet saarelle ja naurulokit olivat jo palanneet. Keltasirkut olivat lisääntyneet.

Mitenkäs sinulla Biologi ja Herra X? Onko teidän lintutornillanne jo paljon vesilintulajeja?
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja Herra X ei kirj. » 02 Huhti 2015, 17:48

Eipä vesilinnuille ole täällä vielä paljoa vettä missä uida. Hanhia, joutsenia, kiuruja, kyyhkyjä ja töyhtöhyyppiä ym. on jo täälläkin.
Herra X ei kirj.
 

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 02 Huhti 2015, 21:05

Herra X ei kirj. kirjoitti:Eipä vesilinnuille ole täällä vielä paljoa vettä missä uida. Hanhia, joutsenia, kiuruja, kyyhkyjä ja töyhtöhyyppiä ym. on jo täälläkin.


Näin on asianlaita täällä. Viime vuonna sulaa vettä oli ilmaantunut suuremmissa määrin 12. huhtikuuta. Se oli muuten 13 vuodarin päivä; enimmäkseen olivat sorsia. Niitä tulee yleensä heti, kun sulapaikkoja ilmaantuu.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 02 Huhti 2015, 21:23

biologinalku kirjoitti:
Herra X ei kirj. kirjoitti:Eipä vesilinnuille ole täällä vielä paljoa vettä missä uida. Hanhia, joutsenia, kiuruja, kyyhkyjä ja töyhtöhyyppiä ym. on jo täälläkin.


Näin on asianlaita täällä. Viime vuonna sulaa vettä oli ilmaantunut suuremmissa määrin 12. huhtikuuta. Se oli muuten 13 vuodarin päivä; enimmäkseen olivat sorsia. Niitä tulee yleensä heti, kun sulapaikkoja ilmaantuu.


No täällä on taveja sun muita vesilintuja. Kaulus- ja harmaahaikaroitakin on kuulemma. Tosin en ole viälä nähnyt.
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja Santiny » 02 Huhti 2015, 21:39

Täällä on sorsia. Eivät tunnu sitä vettäkään kaipaavan kun pesivät tien vieressä n. sadan metrin päässä rannasta tien huonommalla puolella.
Heh, yritän osallistua keskusteluun, josta en mitään tiedä.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 02 Huhti 2015, 21:54

Santiny kirjoitti:Täällä on sorsia. Eivät tunnu sitä vettäkään kaipaavan kun pesivät tien vieressä n. sadan metrin päässä rannasta tien huonommalla puolella.
Heh, yritän osallistua keskusteluun, josta en mitään tiedä.


Sorsat talvehtivat täällä päin, kuten myös pari telkkääkin. Oletko muuten ruokkinut niitä? :D
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja Santiny » 02 Huhti 2015, 22:04

Yurika_ kirjoitti:
Santiny kirjoitti:Täällä on sorsia. Eivät tunnu sitä vettäkään kaipaavan kun pesivät tien vieressä n. sadan metrin päässä rannasta tien huonommalla puolella.
Heh, yritän osallistua keskusteluun, josta en mitään tiedä.


Sorsat talvehtivat täällä päin, kuten myös pari telkkääkin. Oletko muuten ruokkinut niitä? :D

En tietenkään ole. Parempi antaa niiden olla niin rauhassa kuin tien vieressä pesivien nyt on mahdollista olla rauhassa. Jotain ne siinä kyllä hautovat, samassa paikassa istuu aina sorsa hievahtamalla.
Kuva
I have decided to do motorsports because I don't have to get up there so early in the morning. -Kimi Räikkönen
Avatar
Santiny
Almighty Admin
Almighty Admin
 
Viestit: 2152
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:05
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 02 Huhti 2015, 22:09

Santiny kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:
Santiny kirjoitti:Täällä on sorsia. Eivät tunnu sitä vettäkään kaipaavan kun pesivät tien vieressä n. sadan metrin päässä rannasta tien huonommalla puolella.
Heh, yritän osallistua keskusteluun, josta en mitään tiedä.


Sorsat talvehtivat täällä päin, kuten myös pari telkkääkin. Oletko muuten ruokkinut niitä? :D

En tietenkään ole. Parempi antaa niiden olla niin rauhassa kuin tien vieressä pesivien nyt on mahdollista olla rauhassa. Jotain ne siinä kyllä hautovat, samassa paikassa istuu aina sorsa hievahtamalla.


Ehkä ei hautovalle emolle kannata viedä ruokaa, mutta lähellä on varmasti jokin sula vesipaikka, missä sorsat ovat talvehtineet ja missä niitä ehkä vieläkin on.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 02 Huhti 2015, 22:10

Santiny kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:
Santiny kirjoitti:Täällä on sorsia. Eivät tunnu sitä vettäkään kaipaavan kun pesivät tien vieressä n. sadan metrin päässä rannasta tien huonommalla puolella.
Heh, yritän osallistua keskusteluun, josta en mitään tiedä.


Sorsat talvehtivat täällä päin, kuten myös pari telkkääkin. Oletko muuten ruokkinut niitä? :D

En tietenkään ole. Parempi antaa niiden olla niin rauhassa kuin tien vieressä pesivien nyt on mahdollista olla rauhassa. Jotain ne siinä kyllä hautovat, samassa paikassa istuu aina sorsa hievahtamalla.


Tulevat ihan kädestä kinuamaan, jos näkevät ruokaa.
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 03 Huhti 2015, 14:28

Muuten Biologi ja Herra X, oletteko nähneet kaulushaikaraa? Minä olen pari kertaa nähnyt sen silloin, kun minulla ei ollut kunnollista kameraa. Haluaisin saada kuvan tästä linnusta, mutta vaikeaa on kun ei näe usein. Kuule kyllä usein sen pulloonpuhalluksen, mutta näkee harvemmin. Toivottavasti tänävuonna saisin kuvan. Ei sitä oikein erota ruovikostakaan, no täytyy kahlata ruovikkoja ja tarkkailla rannalla näkyisi kaulushaikaroita.
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologi_ei_kirj. » 03 Huhti 2015, 17:02

Yurika_ kirjoitti:Muuten Biologi ja Herra X, oletteko nähneet kaulushaikaraa? Minä olen pari kertaa nähnyt sen silloin, kun minulla ei ollut kunnollista kameraa. Haluaisin saada kuvan tästä linnusta, mutta vaikeaa on kun ei näe usein. Kuule kyllä usein sen pulloonpuhalluksen, mutta näkee harvemmin. Toivottavasti tänävuonna saisin kuvan. Ei sitä oikein erota ruovikostakaan, no täytyy kahlata ruovikkoja ja tarkkailla rannalla näkyisi kaulushaikaroita.


Herra X on kertonut kerran nähneensä, mutta minä en koskaan. Kuullut kyllä olen.
biologi_ei_kirj.
 

Hanhien kuvausta

ViestiKirjoittaja biologinalku » 04 Huhti 2015, 21:47

Hanhien kuvausta

Kuvasin tänään Herra X:n kanssa hanhia telttapiilokojusta pellolla, jolla olemme hanhien ja joutsenten huomanneet viihtyvän. Eilisiltana pimeän laskeuduttua pystytimme paikalle tavallisen retkeilyteltan, jonka oven eteen asensimme naamioverkon, jotta voisimme kuvata ovenraosta. Matkalla telttapaikalle huomasimme syynkin pellon suosiolle: se oli jäänyt syksyllä puimatta tarjoten hahille ja joutsenille paljon jyviä syötäväksi. Jäimme telttaan nukkumaan lämpimissä makuupusseissa, jotta olisimme aamulla heti valmiina, kun ensimmäiset hanhet tulisivat.

Laitoin kännykän herättämään kello 5.45, mutta heräsin jo noin kello 5.25, tunti ennen auringonnousua. Hanhia oli alkanut tulla jo pellolle, ja herätin Herra X:n. Asensimme Herra X:n kameran valmiiksi kuvauksia varten. Kuvausaukolle ei mahtunut kahta kameraa, joten meidän oli tyydyttävä yhteen ja sovittava, että kuvaamme vuorotellen. Hanhia ei heti tullut kuvaussektorille, joten kääriydyimme vielä makuupusseihin.

Olin jossain puoliunen tapaisessa tilassa, kun Herra X herätti minut katsomaan kammeran näytölle. Hän tarkensi käsin näytön avulla merihanheen, joka oli niin lähellä, että 300-millistä objektiivia ja kaksinkertaistajaa (600 mm) käytettäessä hanhi täytti kuvaruudun hyvin, melkein laidasta laitaan. Jo tässä vaiheessa tiesimme, että reissu oli onnistunut.

Nuo kuvat eivät jääneet reissun ainoiksi. Paikalle tuli lisää merihanhia ja metsähanhia, joita kuvasimme. Myös kaksi tundrahanhea ilahduttivat, vaikka jäivätkin hieman kauas - kuitenkin saimme parhaat tundrahanhikuvamme tähän mennessä ja olihan kyseessä vuodelle uusi laji. Useat hanhet tulivat alle 20 metrin päähän ja yksi jopa noin 10 metrin päähän tai lähemmäs. Kaksinkertaistajan sai ottaa pois, jolloin tarjoutui mahdollisuus ottaa myös toiminnallisempia kuvia. Linnut eivät pelänneet telttaamme eivätkä kameran liikuttelua tai ääntä, vaikka niitä ei ollut kojuun totutettu. Myös muutama joutsen kävi kuvaussektorilla, ja niistäkin saimme hyviä kuvia.

Naamioverkon raoista oli aika hankala katsella ja pystyimme katselemaan vain yhteen suuntaan, joten paljon kojun ympärillä jäi näkemättä - sekä kuvaamatta. Ääniä teltan seinät eivät kuitenkaan pysäyttäneet. Äänimaailma kojun ympärillä oli mahtava: hanhien kaakatusta, joutsenten huutoja, keltasirkun laulua ja kiurun tautonta liverrystä. Kuulimme myös liron, metsäviklon ja västäräkin ääntä - mutta ne olivat kiurun matkintoja. Ei siis aina kannata uskoa kuulemaansa, koska lintumaailmassa on taitavia matkijoita.

Tekstini on ollut tähän mennessä lähinnä hehkutusta, mutta nyt täytyy valitettavasti latistaa tunnelmaa, koska kojussakin tunnelma latistui, kun viljelijä ajoi traktorilla pellolle säikyttäen kaikki linnut. Hän ajoi ihan kojumme vierestä, teki muutaman mutkan takanamme ja lähti. Pian hanhia ja joutsenia alkoi palailla, mutta ne eivät tulleet enää kojun eteen. Onni onnettomuudessa oli kuitenkin, että olimme saaneet jo hyviä hanhikuvia, hyvät peruspotretit ja muutamia toiminnallisempiakin kuvia.

Isäni haki meidät iltapäivällä kojusta. Tullessan hän säikytti linnut pellolta niin, että ne eivät varmaankaan nähneet meidän nousevan teltasta eivätkä osaa tulevaisuudessa yhdistää telttaa ihmisiin. Päivällisen jälkeen kävimme vielä pienellä hanhiretkellä, joten tästä päivästä tuli todellinen hanhipäivä.

Kuva
Viimeksi muokannut biologinalku päivämäärä 04 Huhti 2015, 23:05, muokattu yhteensä 2 kertaa
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 04 Huhti 2015, 22:04

Mistä te löydätte hanhia, kun minä olen nähnyt vain yhden!
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 04 Huhti 2015, 22:09

Yurika_ kirjoitti:Mistä te löydätte hanhia, kun minä olen nähnyt vain yhden!


Jos niitä ei vain siellä päin ole, missä sinä asut. Onko kotisedultasi hanhihavaintoja Tiirassa?
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 04 Huhti 2015, 22:26

biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:Mistä te löydätte hanhia, kun minä olen nähnyt vain yhden!


Jos niitä ei vain siellä päin ole, missä sinä asut. Onko kotisedultasi hanhihavaintoja Tiirassa?


Ei ole. Kaukana on, mutta ei jaksa lähteä sinne.
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja Ebzuli » 04 Huhti 2015, 22:29

Noita jokapäiväisiä...jotain joutsenia siellä pyörii, ja sitten jotain tuulihaukkoja tms. Kanoja. Mutts bongata en jaksa :lol:
"Onnittelut, se on terve poika. Vai onko se sittenkin tyttö..?"
"Onnea, synnytys meni hyvin, vaikka tyttö onkin ilmiselvä kommunisti, suosittelen antamaan adoptioon."
Avatar
Ebzuli
Eppu Paranormaali
 
Viestit: 1485
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 13:03
Paikkakunta: Ulottuvuus C-137

Kiikarit

ViestiKirjoittaja biologinalku » 05 Huhti 2015, 18:46

Minä käytän enimmäkseen 8x42-kiikaria, joka on hyvä yleiskiikari. Nykyinen käyttämäni kiikari on Nikon Monarch. Hämärässä voin käyttää myös 7x50-kiikaria, joka on Meopta. Isä on ostanutinnokkaasti kiikareita, vaikkei niitä hirveästi itse käytkään.Onpahan minulla sitten hieman valinnanvaraakin kiikareissa.

Rape ja Vierailija, millaiset kiikarit teillä on? Herra X, olet sinäkin tietenkin tervetullut keskustelemaan kiikareista.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Hanhien kuvausta

ViestiKirjoittaja biologinalku » 05 Huhti 2015, 20:42

Olen taas lähdössä hanhikojuun. Tästä tulee jännittävää.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja Vierailija » 05 Huhti 2015, 20:54

Mun kiikari on minolta 8x40w. Saitte tartutettua lintukärpäsen prkl teijän kanssa :D Kaksi päivää olen juossut lintujen perässä milloin missäkin. Taidan ottaa Talosaaren vakiopaikakseni. Huomenna olis tarkoitus mennä kurkkimaan laidunpellot läpi. Tavoitteena on nähdä västäräkki. Tiiran mukaan sellainen on nähty kartanon alueella useasti.

Tuusulanjärvi on jo osittain sula, joten sinnekki alkaa tulemaan lajeja. http://apus-uudet.kotisivukone.com/tuusula Täällä olen nähnyt useasti Pikkulokin.
Vierailija
 

Re: Hanhien kuvausta

ViestiKirjoittaja biologinalku » 06 Huhti 2015, 15:24

Tämän päivän hanhikojuilussa ei ollut kuva-anti aivan yhtä hyvä kuin edellisessä, mutta eri paikasta johtuen saimme (Herra X ja minä) hieman erilaisia kuvia. Kojuilun lopussa alkoi sataa lunta, mutta hiutaleet olivat aika pieniä, joten ne eivät olleet niin hienoja kuin olisivat olleet suuret hiutaleet. Otimme myös melko paljon videoita.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Hanhien kuvausta

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 06 Huhti 2015, 15:26

biologinalku kirjoitti:Tämän päivän hanhikojuilussa ei ollut kuva-anti aivan yhtä hyvä kuin edellisessä, mutta eri paikasta johtuen saimme (Herra X ja minä) hieman erilaisia kuvia. Kojuilun lopussa alkoi sataa lunta, mutta hiutaleet olivat aika pieniä, joten ne eivät olleet niin hienoja kuin olisivat olleet suuret hiutaleet. Otimme myös melko paljon videoita.


Minä näin eilen 4 hanhea. Tosin ilmassa :noo:
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 06 Huhti 2015, 16:06

Kaikki hienot linnut näkee moottoritiellä autosta, kuten ne pyyt lamppujen päällä. Ja eilen näin korpin läheltä kuusessa, olisi saanut tosi hienon kuva, mutta kun ei ole oikeasssa paikassa. :noo: Onko todettu samaa? Ja sitten kerran, kun kamerani oli laukussa. Niin pääni yli lensi joutsenet. Ihan noin 6-10m korkeudella ,mutta kamera oli autossa. :noo: Aina käy näin, aina!
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 06 Huhti 2015, 19:49

Hei Raippari, huomasitko kysymyksen kiikareista?

Sitten laajennetaan hieman kaukoputkiin. Onko teillä kaukoputkea tai ajattelitteko hankkia? Minulla on Zeiss Victory Diascope 85 ja 25 - 75 kertaa suurentava okulaari.

töyhtöhyyppä.JPG
Kuvituskuva. Tänään kuvaamani töyhtöhyyppä.
töyhtöhyyppä.JPG (29.91 KiB) Katsottu 3690 kertaa
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 06 Huhti 2015, 20:02

Yurika_ kirjoitti:Kaikki hienot linnut näkee moottoritiellä autosta, kuten ne pyyt lamppujen päällä. Ja eilen näin korpin läheltä kuusessa, olisi saanut tosi hienon kuva, mutta kun ei ole oikeasssa paikassa. :noo: Onko todettu samaa? Ja sitten kerran, kun kamerani oli laukussa. Niin pääni yli lensi joutsenet. Ihan noin 6-10m korkeudella ,mutta kamera oli autossa. :noo: Aina käy näin, aina!


Aina välillä tuollaisia tilanteita tulee. Ihan paikaltaan katsellessakin tulee tilanteita, että ei pysty tunnistamaan lintua. Siinä on sitten toisaalta jännittävää, toisaalta turhauttavaa miettiä, mikä se olisi voinut olla.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 06 Huhti 2015, 20:28

biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:Kaikki hienot linnut näkee moottoritiellä autosta, kuten ne pyyt lamppujen päällä. Ja eilen näin korpin läheltä kuusessa, olisi saanut tosi hienon kuva, mutta kun ei ole oikeasssa paikassa. :noo: Onko todettu samaa? Ja sitten kerran, kun kamerani oli laukussa. Niin pääni yli lensi joutsenet. Ihan noin 6-10m korkeudella ,mutta kamera oli autossa. :noo: Aina käy näin, aina!


Aina välillä tuollaisia tilanteita tulee. Ihan paikaltaan katsellessakin tulee tilanteita, että ei pysty tunnistamaan lintua. Siinä on sitten toisaalta jännittävää, toisaalta turhauttavaa miettiä, mikä se olisi voinut olla.


Toisinaan on tilanteita, joissa lintu on niin kaukana, että sen tunnistaa vasta koneen näytöllä olevasta kuvasta. Kuten isolepinkäinen eilen, en edes tiennyt, että se oli se. Ajattelin, joksikin tavallisemmaksi.
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 06 Huhti 2015, 20:39

Yurika_ kirjoitti:
biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:Kaikki hienot linnut näkee moottoritiellä autosta, kuten ne pyyt lamppujen päällä. Ja eilen näin korpin läheltä kuusessa, olisi saanut tosi hienon kuva, mutta kun ei ole oikeasssa paikassa. :noo: Onko todettu samaa? Ja sitten kerran, kun kamerani oli laukussa. Niin pääni yli lensi joutsenet. Ihan noin 6-10m korkeudella ,mutta kamera oli autossa. :noo: Aina käy näin, aina!


Aina välillä tuollaisia tilanteita tulee. Ihan paikaltaan katsellessakin tulee tilanteita, että ei pysty tunnistamaan lintua. Siinä on sitten toisaalta jännittävää, toisaalta turhauttavaa miettiä, mikä se olisi voinut olla.


Toisinaan on tilanteita, joissa lintu on niin kaukana, että sen tunnistaa vasta koneen näytöllä olevasta kuvasta. Kuten isolepinkäinen eilen, en edes tiennyt, että se oli se. Ajattelin, joksikin tavallisemmaksi.


Zeiss Photoscope olisi sinulle muuten hyvä putki. Sillä voisit kuvata lintuja kaukaa sekä katsella kuten kaukoputkella. Taitaa vain maksaa aika paljon.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 06 Huhti 2015, 20:39

biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:
biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:Kaikki hienot linnut näkee moottoritiellä autosta, kuten ne pyyt lamppujen päällä. Ja eilen näin korpin läheltä kuusessa, olisi saanut tosi hienon kuva, mutta kun ei ole oikeasssa paikassa. :noo: Onko todettu samaa? Ja sitten kerran, kun kamerani oli laukussa. Niin pääni yli lensi joutsenet. Ihan noin 6-10m korkeudella ,mutta kamera oli autossa. :noo: Aina käy näin, aina!


Aina välillä tuollaisia tilanteita tulee. Ihan paikaltaan katsellessakin tulee tilanteita, että ei pysty tunnistamaan lintua. Siinä on sitten toisaalta jännittävää, toisaalta turhauttavaa miettiä, mikä se olisi voinut olla.


Toisinaan on tilanteita, joissa lintu on niin kaukana, että sen tunnistaa vasta koneen näytöllä olevasta kuvasta. Kuten isolepinkäinen eilen, en edes tiennyt, että se oli se. Ajattelin, joksikin tavallisemmaksi.


Zeiss Photoscope olisi sinulle muuten hyvä putki. Sillä voisit kuvata lintuja kaukaa sekä katsella kuten kaukoputkella. Taitaa vain maksaa aika paljon.


Ei minulla ole rahaa ja säästän.
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 06 Huhti 2015, 20:46

Yurika kirjoitti:
Ei minulla ole rahaa ja säästän.


Saanko kysyä, mihin säästät? Ajattelitko hankkia sen uuden kameran vai säästätkö sittenkin uuteen objektiiviin, kiikariin tai kaukoputkeen?
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 06 Huhti 2015, 20:56

biologinalku kirjoitti:
Yurika kirjoitti:
Ei minulla ole rahaa ja säästän.


Saanko kysyä, mihin säästät? Ajattelitko hankkia sen uuden kameran vai säästätkö sittenkin uuteen objektiiviin, kiikariin tai kaukoputkeen?

Muuten, minulla on ongelma. Kenet ottaisin iskäni lisäksi tornien taistoon? Äitiä ei kiinnosta linnut ja noh minulla ei ole ketään kaveria jota linnut kiinnostaisivat. :thumbdown: :|
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 06 Huhti 2015, 20:59

Ja voiko tornin varata ilman, että tiätää kolmatta osanottajaa? Ja myöhemmin peruuttaa tai jotain jos 3 osan ottaja ei pääse ja sellaista?
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 06 Huhti 2015, 21:19

Yurika_ kirjoitti:Ja voiko tornin varata ilman, että tiätää kolmatta osanottajaa? Ja myöhemmin peruuttaa tai jotain jos 3 osan ottaja ei pääse ja sellaista?
¨

Ei varmaan kannata. Tai ainakin pitää maksaa kolmelta osallistumismaksu tai muuten torni vapautuumuille käytettäväksi. Minulla on muuten sma juttu, ei löydy kolmatta. Menen varmaan yhden joukkuueen mukaan ikään kuin epävirallisena jäsenenä. Siis en ole joukkueen jäsen, mutta autan joukkuetta koko taiston ajan lintujen löytämisessä ja määrityksessä.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 06 Huhti 2015, 21:22

biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:Ja voiko tornin varata ilman, että tiätää kolmatta osanottajaa? Ja myöhemmin peruuttaa tai jotain jos 3 osan ottaja ei pääse ja sellaista?
¨

Ei varmaan kannata. Tai ainakin pitää maksaa kolmelta osallistumismaksu tai muuten torni vapautuumuille käytettäväksi. Minulla on muuten sma juttu, ei löydy kolmatta. Menen varmaan yhden joukkuueen mukaan ikään kuin epävirallisena jäsenenä. Siis en ole joukkueen jäsen, mutta autan joukkuetta koko taiston ajan lintujen löytämisessä ja määrityksessä.


Paljonko osallistumismaksu on?
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 06 Huhti 2015, 21:43

Yurika_ kirjoitti:Paljonko osallistumismaksu on?


KVG, näin nykynuorison tyyliin ilmaistuna.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 06 Huhti 2015, 22:04

biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:Paljonko osallistumismaksu on?


KVG, näin nykynuorison tyyliin ilmaistuna.


Suomeksi?
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 07 Huhti 2015, 14:07

biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:Paljonko osallistumismaksu on?


KVG, näin nykynuorison tyyliin ilmaistuna.


On se kumma, kun ei lintumiestenkään kesken voi keskustella asiallisesti. :noo: :yawn: :think:
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 07 Huhti 2015, 14:33

Yurika_ kirjoitti:
biologinalku kirjoitti:
Yurika_ kirjoitti:Paljonko osallistumismaksu on?


KVG, näin nykynuorison tyyliin ilmaistuna.


On se kumma, kun ei lintumiestenkään kesken voi keskustella asiallisesti. :noo: :yawn: :think:


Minä nyt lähinnä ihmettelen, miksi et vastaa kiikareita ja kaukoputkea koskevaan kysymykseeni. Se ei ole varmasti jäänyt sinulta huomaamatta, koska olen siitä muistuttanut ja useaan kertaan siitä vihjaillut esimerkiski kysellessäni välinehankinnoistasi.

Mutta niin, se osallistumismaksu on 10 euroa/joukkueen jäsen ja löytyy - samoin kuin muutkin tarpeelliset tiedot - BirdLifen nettisivuilta: http://www.birdlife.fi/tornientaisto/
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja Vierailija » 07 Huhti 2015, 20:30

biologinalku kirjoitti:Hei Raippari, huomasitko kysymyksen kiikareista?

Sitten laajennetaan hieman kaukoputkiin. Onko teillä kaukoputkea tai ajattelitteko hankkia? Minulla on Zeiss Victory Diascope 85 ja 25 - 75 kertaa suurentava okulaari.

töyhtöhyyppä.JPG


Ei ole kaukoputkea. Ajattelin sellaisen hankkia, mutta hinta valovoimaisilla putkilla on liian suolainen tähän rahatilanteeseen.
Tekeeko alle 500€ peruskaukoputkilla mitään? Jalusta varmasti menis uusiksi, koska on mallia manfrotto 59€/kärkkäinen. Olis kiva joskus käydä pelloilla tiirailemassa hanhia ja lintutorneissa vesilintuja.

Miksiköhän valovoimaiset objektiivit maksavat toistakymmentä tuhatta euroa?? Mikä siinä maksaa?? Lasia on vain enemmän ja painoa ja kokoa enemmän. Luulis minijärkkäreiden objektiivit maksavan enemmän, kun on niin pientä ja tegnologiaa täynnä.
Vierailija
 

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 07 Huhti 2015, 20:48

Vierailija kirjoitti:
biologinalku kirjoitti:Hei Raippari, huomasitko kysymyksen kiikareista?

Sitten laajennetaan hieman kaukoputkiin. Onko teillä kaukoputkea tai ajattelitteko hankkia? Minulla on Zeiss Victory Diascope 85 ja 25 - 75 kertaa suurentava okulaari.

töyhtöhyyppä.JPG


Ei ole kaukoputkea. Ajattelin sellaisen hankkia, mutta hinta valovoimaisilla putkilla on liian suolainen tähän rahatilanteeseen.
Tekeeko alle 500€ peruskaukoputkilla mitään? Jalusta varmasti menis uusiksi, koska on mallia manfrotto 59€/kärkkäinen. Olis kiva joskus käydä pelloilla tiirailemassa hanhia ja lintutorneissa vesilintuja.

Miksiköhän valovoimaiset objektiivit maksavat toistakymmentä tuhatta euroa?? Mikä siinä maksaa?? Lasia on vain enemmän ja painoa ja kokoa enemmän. Luulis minijärkkäreiden objektiivit maksavan enemmän, kun on niin pientä ja tegnologiaa täynnä.


Minulla oli pitkään tällainen putki: http://www.villenkello.fi/shop/kauppa4/ ... 3&show=all
Aika hyvin tuo riitti. On varmasti ainakin hintansa arvoinen putki. Eihän se lainkaan huippuputkille vertoja vedä, mutta kelpo putki kuitenkin. Etulinssi on 80 mm, joten valovoimaa riittää ihan hyvin. Suurennoskin on riittävä. En suosittelisi mitään halpaa pienisuurennoksista putkea, jossa etulinssi on jotain 60 mm. Jalustana minulla oli aluksi jonkinlainen halpa kolmijalka, mutta kun ostin nykyisen tukevan jalustani Konus-putken alle, niin alkoi putkikin tuntua paremmalta. Jalustaankin siis kannattaa panostaa. Jos kiinnostaa kovasti kaukoputken hankkiminen, niin annan mielelläni lisääkin neuvoja/mielipiteitä.

Halvasta Konus-putkesta on jäänyt ihan hyvät muistot toisin kuin halvoista kiikareista, joiden putket parin kuukauden käytön jälkeen osoittavat eri suuntiin niin, että kuva näkyy kahtena. Kaukoputki ei kiikarin tavoin roiku kaulassa joka pusikossa ryösiessä, joten halapakin putki voi kestää pitkään. Yksi Bushnell 7x50-kiikari, joka maksoi alle 80 euroa, on ollut kyllä yllättävän kestävä. Seo on minulla vieläkin varakiikarina. Siinä vain tarkennus jäykistyi aivan käyttökelvottomaksi kylmässä.

Mitä superteleobjektiivien hintoihin tulee, niin minusta ne ovat ihan ymmärrettäviä. En nyt tarkalleen osaa sanoa, mistä hinta tulee, mutta varmasti laadukas lasi ja sen hiominen isoiksi linsseiksi on kallista. Myös objektiivin rungon täytyy olla tukeva, ja onhan isoisskain objektiiveissa isällä paljon pientä elektroniikkaa, kuten tarkennusmoottori ja kuvanvakaaja.

PS. Vinkki vielä: Jos hommaat vaikka Konus-putken, niin älä sitten vilkaisekaan mihinkään Zeisseihin ja Swarovskeihin, niin tunnet, että putkesi on hyvä. ;)
Viimeksi muokannut biologinalku päivämäärä 07 Huhti 2015, 21:03, muokattu yhteensä 1 kerran
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 07 Huhti 2015, 21:00

biologinalku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
biologinalku kirjoitti:Hei Raippari, huomasitko kysymyksen kiikareista?

Sitten laajennetaan hieman kaukoputkiin. Onko teillä kaukoputkea tai ajattelitteko hankkia? Minulla on Zeiss Victory Diascope 85 ja 25 - 75 kertaa suurentava okulaari.

töyhtöhyyppä.JPG


Ei ole kaukoputkea. Ajattelin sellaisen hankkia, mutta hinta valovoimaisilla putkilla on liian suolainen tähän rahatilanteeseen.
Tekeeko alle 500€ peruskaukoputkilla mitään? Jalusta varmasti menis uusiksi, koska on mallia manfrotto 59€/kärkkäinen. Olis kiva joskus käydä pelloilla tiirailemassa hanhia ja lintutorneissa vesilintuja.

Miksiköhän valovoimaiset objektiivit maksavat toistakymmentä tuhatta euroa?? Mikä siinä maksaa?? Lasia on vain enemmän ja painoa ja kokoa enemmän. Luulis minijärkkäreiden objektiivit maksavan enemmän, kun on niin pientä ja tegnologiaa täynnä.


Minulla oli pitkään tällainen putki: http://www.villenkello.fi/shop/kauppa4/ ... 3&show=all
Aika hyvin tuo riitti. On varmasti ainakin hintansa arvoinen putki. Eihän se lainkaan huippuputkille vertoja vedä, mutta kelpo putki kuitenkin. Etulinssi on 80 mm, joten valovoimaa riittää ihan hyvin. Suurennoskin on riittävä. En suosittelisi mitään halpaa pienisuurennoksista putkea, jossa etulinssi on jotain 60 mm. Jalustana minulla oli aluksi jonkinlainen halpa kolmijalka, mutta kun ostin nykyisen tukevan jalustani Konus-putken alle, niin alkoi putkikin tuntua paremmalta. Jalustaankin siis kannattaa panostaa. Jos kiinnostaa kovasti kaukoputken hankkiminen, niin annan mielelläni lisääkin neuvoja/mielipiteitä.





Mitä superteleobjektiivien hintoihin tulee, niin minusta ne ovat ihan ymmärrettäviä. En nyt tarkalleen osaa sanoa, mistä hinta tulee, mutta varmasti laadukas lasi ja sen hiominen isoiksi linsseiksi on kallista. Myös objektiivin rungon täytyy olla tukeva, ja onhan isoisskain objektiiveissa isällä paljon pientä elektroniikkaa, kuten tarkennusmoottori ja kuvanvakaaja.

PS. Vinkki vielä: Jos hommaat vaikka Konus-putken, niin älä sitten vilkaisekaan mihinkään Zeisseihin ja Swarovskeihin, niin tunnet, että putkesi on hyvä. ;)


Mistä saatte kaiken tämän rahan?
:shock:
Minä saan vuodessa tuskin 500€ kasaan... :roll:
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 07 Huhti 2015, 21:08

Yurika_ kirjoitti:Mistä saatte kaiken tämän rahan?
:shock:
Minä saan vuodessa tuskin 500€ kasaan... :roll:


Minä säästän kaikki merkkipäivien lahjarahat ja kesätyöansiot. En siis ostele mitään pikkujuttuja, kuten karkkia tai muuta vastaavaa. Saahan sillä 500 eurollakin jo jotain. Voithan myös kinuta jotain syntymäpäivälahjaksi. Minä sain Konuksen muistaakseni 11-vuotispäivänäni.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja <Empty> » 08 Huhti 2015, 12:22

Minäkin taisin nyt hurahtaa lintuiluun.


Kertokaas, mistä lähtien olisi hyvä lähteä bongailemaan. Toukokuussa?

Hankin vain maastohousut ja kunnon kengät niin olen valmis.


Saan kesätöistä kuukauden perusduunista reilu 700€

Sitten ajattelin ostaa kunnon kameran, siihen zoom-objektiivin ja kunnon puhelimen.

Kahdesta kuukaudesta tulisi vajaa 1500€ ja aikaa kesistä jäisi vielä kaksi viikkoa.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 08 Huhti 2015, 13:21

<Empty> kirjoitti:Minäkin taisin nyt hurahtaa lintuiluun.


Kertokaas, mistä lähtien olisi hyvä lähteä bongailemaan. Toukokuussa?

Hankin vain maastohousut ja kunnon kengät niin olen valmis.


Saan kesätöistä kuukauden perusduunista reilu 700€

Sitten ajattelin ostaa kunnon kameran, siihen zoom-objektiivin ja kunnon puhelimen.

Kahdesta kuukaudesta tulisi vajaa 1500€ ja aikaa kesistä jäisi vielä kaksi viikkoa.


Tervetuloa meidän lintubongareiden joukkoon! :mrgreen: :thumbup:
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 08 Huhti 2015, 15:54

<Empty> kirjoitti:Minäkin taisin nyt hurahtaa lintuiluun.


Kertokaas, mistä lähtien olisi hyvä lähteä bongailemaan. Toukokuussa?

Hankin vain maastohousut ja kunnon kengät niin olen valmis.


Saan kesätöistä kuukauden perusduunista reilu 700€

Sitten ajattelin ostaa kunnon kameran, siihen zoom-objektiivin ja kunnon puhelimen.

Kahdesta kuukaudesta tulisi vajaa 1500€ ja aikaa kesistä jäisi vielä kaksi viikkoa.


Tervetuloa joukkoomme. Tämä on hieno harrastus. :thumbup:
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja <Empty> » 08 Huhti 2015, 18:19

Mietein tätä jo aikaisemmin, kun mietein kuinka helvetin siistiä se olisi + saisin jotain lisätekemistä.

Eläinopin lintujaksomme joka alkoi eilen vakuutti minut täysin.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 08 Huhti 2015, 19:29

<Empty> kirjoitti:Minäkin taisin nyt hurahtaa lintuiluun.


Kertokaas, mistä lähtien olisi hyvä lähteä bongailemaan. Toukokuussa?

Hankin vain maastohousut ja kunnon kengät niin olen valmis.


Saan kesätöistä kuukauden perusduunista reilu 700€

Sitten ajattelin ostaa kunnon kameran, siihen zoom-objektiivin ja kunnon puhelimen.

Kahdesta kuukaudesta tulisi vajaa 1500€ ja aikaa kesistä jäisi vielä kaksi viikkoa.


Nyt on hyvä aika lähteä bongailemaan, ei tarvitse toukokuulle odottaa. Nyt on hyvä, kun lintuja tulee koko ajan lisää ja nitä voi opetella vähitellen sitä mukaa kuin niitä tulee. Parilla sadalla saat jo käyttökelpoisen kiikarin, joka luultavasti kestääkin menossa mukana. Lisäksi tarvitset hyvän lintukirjan. Lasse J. Laineen Suomalainen lintuopas on hyvä aloittelijalle ja Lintuopas - Euroopan ja Välimeren alueen linnut on mainio kirja myös pidemmälle ehtineelle harrastajalle. Jos kameran hankit, niin objektiivin polttovälin pitää olla vähintään 300 mm. Aloittelijalle hyvä hankinta on 300 mm f/4, mutta nykyään on tarjolla myös edullisia zoomeja.
Viimeksi muokannut biologinalku päivämäärä 08 Huhti 2015, 20:37, muokattu yhteensä 1 kerran
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja <Empty> » 08 Huhti 2015, 19:37

Selvä, menen siis sään hieman lämmettyä Inhottujärvelle.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja Herre » 08 Huhti 2015, 20:51

Haaste; kuvatkaa pulunpoikanen ja lähettäkää kuva. Palkinnoksi myönnän sinun olevan ammattilainen. Tehtävä on useimmille ihmisille mahdoton.
Avatar
Herre
Hovinarsisti
 
Viestit: 590
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:18
Paikkakunta: Sivistynyt Etelä - Susirajasta katsottuna

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja <Empty> » 08 Huhti 2015, 21:06

Herre kirjoitti:Haaste; kuvatkaa pulunpoikanen ja lähettäkää kuva. Palkinnoksi myönnän sinun olevan ammattilainen. Tehtävä on useimmille ihmisille mahdoton.



Varoitan, osaavat kyllä olla sitten aika rajun rumia.

Osaavat olla tietyissä tilanteissa ja olosuhteissa ihan söpöjäkin rääppänöitä.
"Damn."

-Amsterdam
Avatar
<Empty>
Diktaattori päänsä sisällä
 
Viestit: 2145
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 19:50
Paikkakunta: Tellus

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja biologinalku » 08 Huhti 2015, 21:10

Herre kirjoitti:Haaste; kuvatkaa pulunpoikanen ja lähettäkää kuva. Palkinnoksi myönnän sinun olevan ammattilainen. Tehtävä on useimmille ihmisille mahdoton.


Lukion ikkunasta varmaan onnistuisi pulunpoikasen kuvaaminen, mutta en oikein voi ottaa kameraa lukioon, joten saattaa jäädä kuva saamatta.
"Valta tuo mukanaan hirvittävän vastuun halusimmepa sitä tai emme. Meidän käsissämme on nyt oma kohtalomme ja kaikkien niiden elävien olentojen tulevaisuus, jotka kanssamme jakavat maan."
-Sir David Attenborough
Avatar
biologinalku
Valvoja
Valvoja
 
Viestit: 2224
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:35

Re: Lintuketju

ViestiKirjoittaja SpaghettiPapytus » 08 Huhti 2015, 21:11

biologinalku kirjoitti:
Herre kirjoitti:Haaste; kuvatkaa pulunpoikanen ja lähettäkää kuva. Palkinnoksi myönnän sinun olevan ammattilainen. Tehtävä on useimmille ihmisille mahdoton.


Lukion ikkunasta varmaan onnistuisi pulunpoikasen kuvaaminen, mutta en oikein voi ottaa kameraa lukioon, joten saattaa jäädä kuva saamatta.


Et ole vastannut yksityisviestiini! :?
Avatar
SpaghettiPapytus
 
Viestit: 4833
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 22:50

Seuraava

Paluu Pulinat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron