Herra X ei kirj. kirjoitti:Eipä vesilinnuille ole täällä vielä paljoa vettä missä uida. Hanhia, joutsenia, kiuruja, kyyhkyjä ja töyhtöhyyppiä ym. on jo täälläkin.
biologinalku kirjoitti:Herra X ei kirj. kirjoitti:Eipä vesilinnuille ole täällä vielä paljoa vettä missä uida. Hanhia, joutsenia, kiuruja, kyyhkyjä ja töyhtöhyyppiä ym. on jo täälläkin.
Näin on asianlaita täällä. Viime vuonna sulaa vettä oli ilmaantunut suuremmissa määrin 12. huhtikuuta. Se oli muuten 13 vuodarin päivä; enimmäkseen olivat sorsia. Niitä tulee yleensä heti, kun sulapaikkoja ilmaantuu.
Santiny kirjoitti:Täällä on sorsia. Eivät tunnu sitä vettäkään kaipaavan kun pesivät tien vieressä n. sadan metrin päässä rannasta tien huonommalla puolella.
Heh, yritän osallistua keskusteluun, josta en mitään tiedä.
Yurika_ kirjoitti:Santiny kirjoitti:Täällä on sorsia. Eivät tunnu sitä vettäkään kaipaavan kun pesivät tien vieressä n. sadan metrin päässä rannasta tien huonommalla puolella.
Sorsat talvehtivat täällä päin, kuten myös pari telkkääkin. Oletko muuten ruokkinut niitä?
Santiny kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:Santiny kirjoitti:Täällä on sorsia. Eivät tunnu sitä vettäkään kaipaavan kun pesivät tien vieressä n. sadan metrin päässä rannasta tien huonommalla puolella.
Sorsat talvehtivat täällä päin, kuten myös pari telkkääkin. Oletko muuten ruokkinut niitä?
En tietenkään ole. Parempi antaa niiden olla niin rauhassa kuin tien vieressä pesivien nyt on mahdollista olla rauhassa. Jotain ne siinä kyllä hautovat, samassa paikassa istuu aina sorsa hievahtamalla.
Santiny kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:Santiny kirjoitti:Täällä on sorsia. Eivät tunnu sitä vettäkään kaipaavan kun pesivät tien vieressä n. sadan metrin päässä rannasta tien huonommalla puolella.
En tietenkään ole. Parempi antaa niiden olla niin rauhassa kuin tien vieressä pesivien nyt on mahdollista olla rauhassa. Jotain ne siinä kyllä hautovat, samassa paikassa istuu aina sorsa hievahtamalla.
Yurika_ kirjoitti:Muuten Biologi ja Herra X, oletteko nähneet kaulushaikaraa? Minä olen pari kertaa nähnyt sen silloin, kun minulla ei ollut kunnollista kameraa. Haluaisin saada kuvan tästä linnusta, mutta vaikeaa on kun ei näe usein. Kuule kyllä usein sen pulloonpuhalluksen, mutta näkee harvemmin. Toivottavasti tänävuonna saisin kuvan. Ei sitä oikein erota ruovikostakaan, no täytyy kahlata ruovikkoja ja tarkkailla rannalla näkyisi kaulushaikaroita.
Yurika_ kirjoitti:Mistä te löydätte hanhia, kun minä olen nähnyt vain yhden!
biologinalku kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:Mistä te löydätte hanhia, kun minä olen nähnyt vain yhden!
Jos niitä ei vain siellä päin ole, missä sinä asut. Onko kotisedultasi hanhihavaintoja Tiirassa?
biologinalku kirjoitti:Tämän päivän hanhikojuilussa ei ollut kuva-anti aivan yhtä hyvä kuin edellisessä, mutta eri paikasta johtuen saimme (Herra X ja minä) hieman erilaisia kuvia. Kojuilun lopussa alkoi sataa lunta, mutta hiutaleet olivat aika pieniä, joten ne eivät olleet niin hienoja kuin olisivat olleet suuret hiutaleet. Otimme myös melko paljon videoita.
Yurika_ kirjoitti:Kaikki hienot linnut näkee moottoritiellä autosta, kuten ne pyyt lamppujen päällä. Ja eilen näin korpin läheltä kuusessa, olisi saanut tosi hienon kuva, mutta kun ei ole oikeasssa paikassa. Onko todettu samaa? Ja sitten kerran, kun kamerani oli laukussa. Niin pääni yli lensi joutsenet. Ihan noin 6-10m korkeudella ,mutta kamera oli autossa. Aina käy näin, aina!
biologinalku kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:Kaikki hienot linnut näkee moottoritiellä autosta, kuten ne pyyt lamppujen päällä. Ja eilen näin korpin läheltä kuusessa, olisi saanut tosi hienon kuva, mutta kun ei ole oikeasssa paikassa. Onko todettu samaa? Ja sitten kerran, kun kamerani oli laukussa. Niin pääni yli lensi joutsenet. Ihan noin 6-10m korkeudella ,mutta kamera oli autossa. Aina käy näin, aina!
Aina välillä tuollaisia tilanteita tulee. Ihan paikaltaan katsellessakin tulee tilanteita, että ei pysty tunnistamaan lintua. Siinä on sitten toisaalta jännittävää, toisaalta turhauttavaa miettiä, mikä se olisi voinut olla.
Yurika_ kirjoitti:biologinalku kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:Kaikki hienot linnut näkee moottoritiellä autosta, kuten ne pyyt lamppujen päällä. Ja eilen näin korpin läheltä kuusessa, olisi saanut tosi hienon kuva, mutta kun ei ole oikeasssa paikassa. Onko todettu samaa? Ja sitten kerran, kun kamerani oli laukussa. Niin pääni yli lensi joutsenet. Ihan noin 6-10m korkeudella ,mutta kamera oli autossa. Aina käy näin, aina!
Aina välillä tuollaisia tilanteita tulee. Ihan paikaltaan katsellessakin tulee tilanteita, että ei pysty tunnistamaan lintua. Siinä on sitten toisaalta jännittävää, toisaalta turhauttavaa miettiä, mikä se olisi voinut olla.
Toisinaan on tilanteita, joissa lintu on niin kaukana, että sen tunnistaa vasta koneen näytöllä olevasta kuvasta. Kuten isolepinkäinen eilen, en edes tiennyt, että se oli se. Ajattelin, joksikin tavallisemmaksi.
biologinalku kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:biologinalku kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:Kaikki hienot linnut näkee moottoritiellä autosta, kuten ne pyyt lamppujen päällä. Ja eilen näin korpin läheltä kuusessa, olisi saanut tosi hienon kuva, mutta kun ei ole oikeasssa paikassa. Onko todettu samaa? Ja sitten kerran, kun kamerani oli laukussa. Niin pääni yli lensi joutsenet. Ihan noin 6-10m korkeudella ,mutta kamera oli autossa. Aina käy näin, aina!
Toisinaan on tilanteita, joissa lintu on niin kaukana, että sen tunnistaa vasta koneen näytöllä olevasta kuvasta. Kuten isolepinkäinen eilen, en edes tiennyt, että se oli se. Ajattelin, joksikin tavallisemmaksi.
Zeiss Photoscope olisi sinulle muuten hyvä putki. Sillä voisit kuvata lintuja kaukaa sekä katsella kuten kaukoputkella. Taitaa vain maksaa aika paljon.
Yurika kirjoitti:
Ei minulla ole rahaa ja säästän.
biologinalku kirjoitti:Yurika kirjoitti:
Ei minulla ole rahaa ja säästän.
Saanko kysyä, mihin säästät? Ajattelitko hankkia sen uuden kameran vai säästätkö sittenkin uuteen objektiiviin, kiikariin tai kaukoputkeen?
¨Yurika_ kirjoitti:Ja voiko tornin varata ilman, että tiätää kolmatta osanottajaa? Ja myöhemmin peruuttaa tai jotain jos 3 osan ottaja ei pääse ja sellaista?
biologinalku kirjoitti:¨Yurika_ kirjoitti:Ja voiko tornin varata ilman, että tiätää kolmatta osanottajaa? Ja myöhemmin peruuttaa tai jotain jos 3 osan ottaja ei pääse ja sellaista?
Ei varmaan kannata. Tai ainakin pitää maksaa kolmelta osallistumismaksu tai muuten torni vapautuumuille käytettäväksi. Minulla on muuten sma juttu, ei löydy kolmatta. Menen varmaan yhden joukkuueen mukaan ikään kuin epävirallisena jäsenenä. Siis en ole joukkueen jäsen, mutta autan joukkuetta koko taiston ajan lintujen löytämisessä ja määrityksessä.
Yurika_ kirjoitti:Paljonko osallistumismaksu on?
biologinalku kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:Paljonko osallistumismaksu on?
KVG, näin nykynuorison tyyliin ilmaistuna.
biologinalku kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:Paljonko osallistumismaksu on?
Yurika_ kirjoitti:biologinalku kirjoitti:Yurika_ kirjoitti:Paljonko osallistumismaksu on?
On se kumma, kun ei lintumiestenkään kesken voi keskustella asiallisesti.
biologinalku kirjoitti:Hei Raippari, huomasitko kysymyksen kiikareista?
Sitten laajennetaan hieman kaukoputkiin. Onko teillä kaukoputkea tai ajattelitteko hankkia? Minulla on Zeiss Victory Diascope 85 ja 25 - 75 kertaa suurentava okulaari.
Vierailija kirjoitti:biologinalku kirjoitti:Hei Raippari, huomasitko kysymyksen kiikareista?
Sitten laajennetaan hieman kaukoputkiin. Onko teillä kaukoputkea tai ajattelitteko hankkia? Minulla on Zeiss Victory Diascope 85 ja 25 - 75 kertaa suurentava okulaari.
Ei ole kaukoputkea. Ajattelin sellaisen hankkia, mutta hinta valovoimaisilla putkilla on liian suolainen tähän rahatilanteeseen.
Tekeeko alle 500€ peruskaukoputkilla mitään? Jalusta varmasti menis uusiksi, koska on mallia manfrotto 59€/kärkkäinen. Olis kiva joskus käydä pelloilla tiirailemassa hanhia ja lintutorneissa vesilintuja.
Miksiköhän valovoimaiset objektiivit maksavat toistakymmentä tuhatta euroa?? Mikä siinä maksaa?? Lasia on vain enemmän ja painoa ja kokoa enemmän. Luulis minijärkkäreiden objektiivit maksavan enemmän, kun on niin pientä ja tegnologiaa täynnä.
biologinalku kirjoitti:Vierailija kirjoitti:biologinalku kirjoitti:Hei Raippari, huomasitko kysymyksen kiikareista?
Ei ole kaukoputkea. Ajattelin sellaisen hankkia, mutta hinta valovoimaisilla putkilla on liian suolainen tähän rahatilanteeseen.
Tekeeko alle 500€ peruskaukoputkilla mitään? Jalusta varmasti menis uusiksi, koska on mallia manfrotto 59€/kärkkäinen. Olis kiva joskus käydä pelloilla tiirailemassa hanhia ja lintutorneissa vesilintuja.
Miksiköhän valovoimaiset objektiivit maksavat toistakymmentä tuhatta euroa?? Mikä siinä maksaa?? Lasia on vain enemmän ja painoa ja kokoa enemmän. Luulis minijärkkäreiden objektiivit maksavan enemmän, kun on niin pientä ja tegnologiaa täynnä.
Minulla oli pitkään tällainen putki: http://www.villenkello.fi/shop/kauppa4/ ... 3&show=all
Aika hyvin tuo riitti. On varmasti ainakin hintansa arvoinen putki. Eihän se lainkaan huippuputkille vertoja vedä, mutta kelpo putki kuitenkin. Etulinssi on 80 mm, joten valovoimaa riittää ihan hyvin. Suurennoskin on riittävä. En suosittelisi mitään halpaa pienisuurennoksista putkea, jossa etulinssi on jotain 60 mm. Jalustana minulla oli aluksi jonkinlainen halpa kolmijalka, mutta kun ostin nykyisen tukevan jalustani Konus-putken alle, niin alkoi putkikin tuntua paremmalta. Jalustaankin siis kannattaa panostaa. Jos kiinnostaa kovasti kaukoputken hankkiminen, niin annan mielelläni lisääkin neuvoja/mielipiteitä.
Mitä superteleobjektiivien hintoihin tulee, niin minusta ne ovat ihan ymmärrettäviä. En nyt tarkalleen osaa sanoa, mistä hinta tulee, mutta varmasti laadukas lasi ja sen hiominen isoiksi linsseiksi on kallista. Myös objektiivin rungon täytyy olla tukeva, ja onhan isoisskain objektiiveissa isällä paljon pientä elektroniikkaa, kuten tarkennusmoottori ja kuvanvakaaja.
PS. Vinkki vielä: Jos hommaat vaikka Konus-putken, niin älä sitten vilkaisekaan mihinkään Zeisseihin ja Swarovskeihin, niin tunnet, että putkesi on hyvä.
Yurika_ kirjoitti:Mistä saatte kaiken tämän rahan?
Minä saan vuodessa tuskin 500€ kasaan...
<Empty> kirjoitti:Minäkin taisin nyt hurahtaa lintuiluun.
Kertokaas, mistä lähtien olisi hyvä lähteä bongailemaan. Toukokuussa?
Hankin vain maastohousut ja kunnon kengät niin olen valmis.
Saan kesätöistä kuukauden perusduunista reilu 700€
Sitten ajattelin ostaa kunnon kameran, siihen zoom-objektiivin ja kunnon puhelimen.
Kahdesta kuukaudesta tulisi vajaa 1500€ ja aikaa kesistä jäisi vielä kaksi viikkoa.
Sitten ajattelin ostaa kunnon kameran, siihen zoom-objektiivin ja kunnon puhelimen.
Kahdesta kuukaudesta tulisi vajaa 1500€ ja aikaa kesistä jäisi vielä kaksi viikkoa.
Herre kirjoitti:Haaste; kuvatkaa pulunpoikanen ja lähettäkää kuva. Palkinnoksi myönnän sinun olevan ammattilainen. Tehtävä on useimmille ihmisille mahdoton.
Herre kirjoitti:Haaste; kuvatkaa pulunpoikanen ja lähettäkää kuva. Palkinnoksi myönnän sinun olevan ammattilainen. Tehtävä on useimmille ihmisille mahdoton.
biologinalku kirjoitti:Herre kirjoitti:Haaste; kuvatkaa pulunpoikanen ja lähettäkää kuva. Palkinnoksi myönnän sinun olevan ammattilainen. Tehtävä on useimmille ihmisille mahdoton.
Lukion ikkunasta varmaan onnistuisi pulunpoikasen kuvaaminen, mutta en oikein voi ottaa kameraa lukioon, joten saattaa jäädä kuva saamatta.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa